Jak dbać o filtr powietrza K&N? Poradnik konserwacji
- Szczegóły
Wysokoprzepływowe, bawełniane filtry powietrza zadomowiły się na rynku motocyklowym na dobre. Są wygodne w użyciu, możliwa jest ich konserwacja, a także powodują, iż silniki pracują z większą mocą, co w przypadku choćby motocykli sportowych ma niebagatelne znaczenie. Liderem w tym segmencie jest amerykańska firma K&N, która jako pierwsza wprowadziła to przełomowe rozwiązanie do seryjnej produkcji.
Dlaczego warto wybrać filtry K&N?
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania, zapewniających długą żywotność silnika. Każde przejechane motocyklem 100 km „konsumuje” blisko 86 m3 powietrza (przy założeniu, że motocykl spala ok. 7 litrów/100 km). Zatem podróż wymaga przefiltrowania sporej ilości powietrza. To całkiem sporo, zwłaszcza gdy przyjmiemy, że filtry stosowane w motocyklach są dużo mniejsze niż w samochodach.
K&N i motocyklowe filtry powietrza nasączane olejem
Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza.
Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.
Zalety filtrów K&N
Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem. Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Kiedy należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?
Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba czyszczeń i nasączeń filtra powietrza K&N jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście, jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.
Jak wyczyścić filtr powietrza K&N? Poradnik krok po kroku
Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli. Procedura jest prosta, jednak trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad.
- KROK 1: Wyjmij filtr powietrza K&N z motocykla.
- KROK 2: Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
- KROK 3: Następnie nanieś z obu stron na powierzchnie filtrujące K&N Air Filter Cleaner. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Pozostaw zwilżony filtr na 10 min., nie dopuszczając do wyschnięcia. Odczekaj 10 minut.
- KROK 4: Używając zimnej, bieżącej wody o niskim ciśnieniu wypłucz filtr, usuwając wszelkie zanieczyszczenia oraz resztki preparatu czyszczącego. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz. W przypadku silnego zabrudzenia może wystąpić konieczność powtórzenia operacji jeszcze jeden raz. Nie zapomnij o wyczyszczeniu ramki filtra. Brud może powodować nieszczelność po montażu w air-boxie.
- KROK 5: Po dokładnym przemyciu, pozostaw filtr K&N do wyschnięcia w ciepłym miejscu lub na słońcu. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki. Nie używaj oleju do konserwacji do momentu całkowitego wysuszenia elementów filtrujących!
- KROK 6: Kiedy filtr będzie już suchy, użyj oleju K&N Air Filter Oil, nakładając go równomiernie na powierzchni elementu filtrującego. W zestawie znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr lub w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Pozostaw filtr na 20 minut celem wchłonięcia oleju przez element filtrujący. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł. Uzupełnij w razie konieczności wszelkie miejsca niezabezpieczone olejem do uzyskania jednolitego czerwonego koloru na całej powierzchni filtra.
- KROK 7: Po wykonaniu powyższych operacji, filtr K&N jest gotowy do dalszej eksploatacji. Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.
WAŻNE: Do czyszczenia i konserwacji filtrów K&N używaj wyłącznie preparatów rekomendowanych przez producenta filtrów K&N.
Ile oleju należy nanieść na filtr powietrza K&N?
Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na filmach instruktażowych producenta.
Czy filtry powietrza K&N należy nasączać olejem przed pierwszym użyciem?
Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
WAŻNE: Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.
Czego unikać podczas czyszczenia filtra K&N?
K&N nie zaleca czyszczenia filtra powietrza skompresowanym powietrzem lub szczotką. K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu.
Gdzie kupić filtry powietrza K&N i środki do konserwacji?
W Polsce dystrybutorem filtrów K&N jest Inter Cars. Filtry K&N do motocykli kupić można w sklepie internetowym InterMotors.pl, a także w motocyklowych sklepach stacjonarnych Inter Motors. W ofercie można znaleźć poręczny zestaw do samodzielnego czyszczenia filtra K&N oraz przygotowania go do dalszej eksploatacji. Zestaw wyprodukowała firma K&N. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych.
Filtry powietrza K&N zastępują tradycyjne filtry. Zastosowanie tych filtrów w motocyklu i samochodzie nie wymaga jakichkolwiek przeróbek i udoskonaleń. Nie trzeba również zmieniać seryjnych ustawień gaźnika. Unikalne rozwiązanie filtracyjne doskonale chroni silnik przed kurzem, piaskiem itp.
Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać stan filtra i dbać o jego czystość. Dzięki temu Twój motocykl będzie pracował wydajnie i bezawaryjnie przez długie lata.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #K&N #konserwacja

