Czujnik Osuszacz w Mercedesie W210: Działanie i Znaczenie

Kluczowe elementy układu klimatyzacji samochodowej to oczywiście chłodnica, kompresor, parownik czy filtr osuszacz. Niekiedy niedoceniana bywa rola przewodów klimatyzacji, dzięki którym czynnik chłodniczy oraz olej są transportowane po całym układzie. Podobnie jak w większości współczesnych aut osobowych, w pojazdach MERCEDES-BENZ KLASA E W210 przewody klimatyzacji narażone są na usterki, a konkretnie na powstawanie nieszczelności.

Czynnik chłodniczy jest gazem. Coraz słabsze chłodzenie, niepokojące dźwięki dochodzące z nawiewów po uruchomieniu układu klimatyzacji to podstawowe objawy mogące świadczyć o usterce przewodów klimatyzacji. Nie możemy mieć jednak wówczas całkowitej pewności, że to właśnie w przewodach powstała nieszczelność. Równie często zdarza się ona w chłodnicy klimatyzacji.

Aby ustalić źródło problemu, należy poddać pojazd MERCEDES-BENZ KLASA E W210 badaniu w warsztacie. Mechanicy najczęściej wykorzystują do tego specjalny barwnik UV, wskazujący miejsce wycieku.

Rola Osuszacza w Układzie Klimatyzacji

Osuszacz C-N-OZ-026 jest dedykowany do klimatyzacji automatycznej (klimatronik). Spełniając powyższe wymagania mamy szansę, że klimatyzacja w samochodzie będzie działać bezawaryjnie. Osuszacz C-N-OZ-026 jest montowany do auto klimatyzacji w samochodach osobowych: - MERCEDES W210 E-KLASA rocznik, rok od: 06.

Filtr-osuszacz usuwa z układu klimatyzacji wilgoć oraz cząsteczki stałe, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem i gwarantując optymalną wydajność chłodzenia. Część wilgoci z układu klimatyzacji jest wychwytywana przez filtr-osuszacz, który w systemach z dyszą rozprężną zamiast zaworu jest nazywany „akumulatorem". Element ten osiąga „punkt saturacji" po ok. dwóch latach działania. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, rosnąca zawartość wody w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów. W następstwie tego procesu może dojść do znacznie zwiększonego zużycia układu i jego elementów.

Przeczytaj także: Opinie o wentylatorze Dospel 150 WCH

Osuszacz nie jest od bólu głowy tylko od dobrej pracy całego układu. A koszt osuszacza to warto wymienić.

Wymiana i Płukanie Układu Klimatyzacji

Przy wymianie zatartego kompresora należy zwrócić szczególną uwagę na płukanie całego układu autoklimatyzacji. Do tego celu służą odpowiednie płyny i urządzenia. Nie wystarcza płukanie samym azotem czy czynnikiem chłodniczym. Nie przynosi efektów również sama wymiana filtra czy osuszacza w systemie auto klimatyzacji samochodowej. Serwis przy montażu nowej pompy do klimatyzacji w samochodzie bezwzględnie powinien wymienić osuszacz.

Czujnik Ciśnienia Klimatyzacji - Funkcje i Działanie

Czujnik ciśnienia, czyli presostat klimatyzacji samochodowej, to element zabezpieczający sprężarkę przed uszkodzeniem i zatarciem wskutek braku chłodziwa. Czujniki ciśnienia klimatyzacji różnią się ilością złączy. W układach można spotkać czujniki 2, 3 i 4 pinowe.

Presostaty analogowe inaczej nazywamy membranowymi. Zasada ich działania polega na załączaniu i rozłączaniu sygnału elektrycznego, który przez nie przebiega. Sygnał wysyłany do sterowników przekazuje informacje o możliwości uruchomienia klimatyzacji. Czyli jednocześnie mówi o tym, że ilość czynnika chłodzącego jest wystarczająca, aby uruchomić sprężarkę. Taka sama zasada dotyczy uruchomienia wentylatora chłodnicy (skraplacza). Wentylator powinien pracować zawsze wtedy, kiedy działa klimatyzacja. Tutaj presostat pełni również rolę przekazywania sygnału na zasadzie włączania drugiego biegu wentylatora.

Presostaty cyfrowe generują sygnał PWM. Ciśnienie zmienia sygnał, a ten przekazywany jest do sterowników sprężarki i wentylatorów. W przypadku czujnika ciśnienia klimatyzacji generowany sygnał graniczny ma za zadanie wyłączyć klimatyzację podczas wystąpienia awarii. Presostat jest czujnikiem umieszczonym w obwodzie wysokiego ciśnienia. Kiedy ciśnienie w układzie przekroczy normę, następuje odłączenie sprężarki i kompresora.

Przeczytaj także: Osuszacz powietrza: wszystko, co musisz wiedzieć

W sytuacji, gdy ciśnienie spadnie poniżej granicznej wartości (2 bary), to sprawny czujnik ciśnienia klimatyzacji odłącza napięcie przekazywane na sprzęgło kompresora i sprężarki. Dzięki temu układ nie ulega zatarciu.

Potencjalne Problemy i Diagnostyka Klimatyzacji

Jeśli w wyniku testu diagnostycznego nie pojawią się żadne błędy, to jest dużo danych z czujników układu klimatyzacji które można sobie zinterpretować. Sprawdź manometrami jak wyglądają ciśnienia w obwodzie - od momentu gdy się klimę załączy do momentu jak odmawia posłuszeństwa. Trop który sygnalizuje kolega powyżej można sprawdzić posiłkując się odczytami z czujników temperatury i ciśnienia w wartościach aktualnych układu.

Osobiście to bym w takim przypadku podłączył pod komputer mercedesowski Star Diagnose. Sprawdzić błędy, przeprowadzić dostępne testy - zwłaszcza te, dotyczące kompresora. Można sprawdzić jak kompresor reaguje na zażądane zmiany wydajności, jakie są odczyty z czujnika ciśnienia i czy są podobne do tych uzyskanych z manometrów.

Przeczytaj także: Iveco Daily: Czujnik Filtra Powietrza

tags: #czujnik #osuszacz #mercedes #w210 #działanie

Popularne posty: