Co zamiast oleju do filtra powietrza motocyklowego: Poradnik
- Szczegóły
Filtry powietrza K&N to legendarne produkty, które dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Odpowiednia konserwacja tych filtrów jest kluczowa, by utrzymać ich wydajność i przedłużyć żywotność. W tym artykule znajdziesz szczegółowy poradnik oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zadbać o filtr w Twoim motocyklu. Zastanówmy się, jak wyczyścić filtr powietrza K&N, jak często należy go czyścić i nasączać, oraz czym można zastąpić specjalistyczny olej.
K&N i motocyklowe filtry powietrza nasączane olejem
Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się, jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza. Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.
Czyszczenie (i nasączanie) filtra powietrza K&N w motocyklu zamiast wymiany
Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem. Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych.
Jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?
Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba ta jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.
Jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N w motocyklu lub skutrze? Poradnik krok po kroku:
Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli.
Przeczytaj także: Woda mineralna w ogrodnictwie: Zalety i wady
- Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
- Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
- Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz.
- Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
- Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. Olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
- Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.
Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia. Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.
Czyszczenie filtra powietrza skompresowanym powietrzem lub szczotką - nie zaleca się
Często polecanym w internecie sposobem na czyszczenie filtrów powietrza jest przedmuchanie go sprężonym powietrzem, a także mechaniczne wyczyszczenie szczotką pomiędzy fałdami. K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu.
Alternatywy dla specjalistycznych olejów
Co zrobić, gdy nie masz pod ręką specjalnego oleju do filtra powietrza? W trudnej sytuacji zawsze możesz użyć zwykłego oleju silnikowego. Zawsze to lepsze niż nic. Oldschoolowi motocykliści nie raz i nie dwa wykorzystują ten trik. Problem jest taki, że olej silnikowy gromadzi się w airboxie, dodatkowo ciężko jest go równomiernie rozprowadzić i może zostać zassany przez przewód dolotowy. Dedykowane oleje do filtrów zawierają specjalistyczne dodatki, które rozwiązują powyższe problemy i zdecydowanie lepiej kleją do siebie kurz i drobiny brudu.
Dostępne oleje i środki czyszczące
Na rynku dostępne są różne oleje i środki do czyszczenia filtrów powietrza. Oto kilka przykładów:
- Płyn do nasączania filtrów powietrza Twin Air
- Środek do nasączania gąbkowych filtrów powietrza Mannol Air Filter Oil
- Olej do gąbkowych filtrów powietrza Valvoline
- Środek w sprayu do filtrów powietrza Motul A2 Air Filter Oil
- Zestaw do czyszczenia i nasączania filtrów powietrza BMC
- Olej do nasączania filtra powietrza Liqui Moly
- Środek w sprayu do filtrów powietrza Bel-Ray Foam
Dlaczego nie papier?
W motocyklach cross i enduro czy innych pojazdach terenowych nie stosuje się papierowych filtrów powietrza. Stosuje się za to nasączone olejem gąbkowe filtry powietrza, przede wszystkim dlatego, że mają zdolność do zatrzymywania dużej ilości brudu, a przy tym zapewniają ciągły przepływ powietrza.
Przeczytaj także: Skuteczność ozonowania i odgrzybiania klimatyzacji
Bio czy nie bio?
Oleje syntetyczne są czyste i odporne na wysokie temperatury, a producenci olejów do filtra powietrza twierdzą, że lepiej i bardziej równomiernie pokrywają powierzchnię filtra. Natomiast oleje biodegradowalne są nietoksyczne, łatwo je utylizować, mniej niszczą gąbkę oraz znacznie ułatwiają jego czyszczenie.
Dodatkowe wskazówki
- Alkohol izopropylowy: Ułatwia wnikanie oleju w pory filtra. Ma działanie rozrzedzające dzięki czemu dużo łatwiej jest go rozprowadzić po całej powierzchni filtra. Pamiętaj, że po nasączaniu filtra olejem koniecznie musisz dać mu czas na odparowanie!
- Środki klejące: Sprawiają, że po nasączeniu gąbkowego filtra dosłownie sklejają do siebie wszystkie zanieczyszczenia i drobiny.
- Ilość oleju: Za dużo oleju ograniczy przepływ powietrza i paradoksalnie osłabi zdolność do wyłapywania zanieczyszczeń.
- Nasączanie: Najlepszym sposobem jest całkowite i dokładne nasączenie pianki, a następnie delikatne wyciśnięcie jej z nadmiaru oleju.
- Przechowywanie: Olej należy przechowywać w metalowych pojemnikach.
- Deszcz: Obecnie biodegradowalne oleje skutecznie wytrzymują deszcz i zanurzenie w wodzie.
| Produkt | Typ oleju | Pojemność | Właściwości |
|---|---|---|---|
| Twin Air Liquid Power | Specjalistyczny | 1L | Łatwy w aplikacji, równomiernie się rozprowadza, dobrze przylega. |
| Mannol Air Filter Oil | Gąbkowy | 200ml | Poręczny, dobry do zabezpieczania i impregnacji. |
| Valvoline Air Filter Oil | Gąbkowy | 1L | Dobrze się nakłada, szybko odparowuje, ma dobrą lepkość. |
| Motul A2 Air Filter Oil | Spray | 400ml | Usuwa kurz, błoto i tłuszcz, nie uszkadza filtra. |
| Liqui Moly | Specjalistyczny | 1L/400ml (spray) | Dobra konsystencja, dobrze łapie kurz, nie ogranicza przepływu powietrza. |
| Bel-Ray Foam Filter Oil | Gąbkowy | 1L/400ml (spray) | Wydajny, zapewnia dobre nasączenie. |
Przeczytaj także: Jak upiec pyszny chleb na wodzie?
tags: #co #zamiast #oleju #do #filtra #powietrza

