Co Powoduje Wypychanie Filtra Powietrza Silnika?

Od pewnego czasu można zauważyć, że zimny silnik jest bardziej żwawy niż po nagrzaniu. Częstym problemem jest również wyciek oleju z silnika, co może wskazywać na różne usterki, w tym problemy z odmą olejową.

Turbosprężarka a Wycieki Oleju

Turbosprężarka to kluczowy element nowoczesnych silników spalinowych, który poprawia ich wydajność i osiągi. Dzięki niej możliwe jest zwiększenie mocy jednostki napędowej bez konieczności stosowania większej pojemności silnika. Jednym z najczęstszych problemów jest wyciek oleju, który nie tylko obniża wydajność silnika, ale także może prowadzić do poważnych uszkodzeń.

Objawy Nieszczelnej Turbosprężarki:

  1. Niestabilne obroty.
  2. Nietypowy dym z rury wydechowej.
  3. Spadek mocy silnika.
  4. Zwiększone zużycie oleju.

Przyczyny Wycieku Oleju:

  1. Uszczelnienia wałka turbiny są jednym z najczęściej eksploatowanych elementów turbosprężarki.
  2. Używanie oleju o niewłaściwych parametrach lub brak jego regularnej wymiany może powodować gromadzenie się osadów, które zatykać będą przewody olejowe, ograniczając smarowanie turbosprężarki.
  3. Przewody doprowadzające olej do turbosprężarki muszą być drożne i w dobrym stanie.

Jak Zapobiegać Wyciekom Oleju?

Odpowiednie smarowanie turbosprężarki jest kluczowe dla jej prawidłowego działania. Należy dbać o:

  • Jakość oleju silnikowego - powinien on spełniać normy producenta pojazdu i mieć odpowiednią lepkość.
  • Filtr oleju - zatrzymuje zanieczyszczenia, które mogłyby przedostać się do turbosprężarki.
  • Filtr powietrza - czysty filtr powietrza zapobiega przedostawaniu się kurzu i brudu do turbosprężarki.

Naprawa Wycieku Oleju

Sposób naprawy wycieku oleju zależy od jego przyczyny. Regularna kontrola, stosowanie wysokiej jakości oleju i szybka reakcja na pierwsze objawy usterki pozwolą uniknąć kosztownych napraw.

Odma Olejowa i Jej Rola w Silniku

Falowanie obrotów silnika, wycieki oleju silnikowego czy dymiący wydech mogą powodować nie tylko dyskomfort jazdy samochodem, ale istotnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Są to niektóre z objawów odmy olejowej. Układ odmy pełni w samochodzie niezwykle ważną funkcję, a jeśli dojdzie do jego awarii, po pewnym czasie szwankować zaczną również inne elementy jednostki napędowej i sprawność Twojego pojazdu stanie pod znakiem zapytania.

Przeczytaj także: Jak rozpoznać twardą wodę?

Co to jest Odma Olejowa?

Odma olejowa to układ w silniku, który odpowiada za odprowadzanie nadmiaru gazów z komory jednostki. Podczas pracy silnika spalinowego za pośrednictwem pierścieni tłokowych oraz uszczelnień dostają się do niego gazy. Niestety wymienione elementy nie gwarantują pełnej szczelności układu. Gazy gromadzą się w skrzyni korbowej, czyli głównego miejsca w układzie jednostki napędowej. Kiedy temperatura w silniku rośnie, gazy wytwarzają wysokie ciśnienie. Ma ono negatywny wpływ na pracę silnika.

Aby uniknąć tych szkodliwych okoliczności, skonstruowano odmę olejową, czyli układ odpowiedzialny za odprowadzanie gazów ze skrzyni korbowej.

Budowa Odmy Olejowej

Konstrukcja układu zmieniała się wraz z rozwojem produkcji samochodów i branży motoryzacyjnej. W starszych samochodach stosowano prosty przewód, który usuwał nadmiar gazów na zewnątrz. Współczesne odmy są bardziej zaawansowane, połączone z separatorem oleju silnikowego, który skrapla mgłę olejową i kieruje ją z powrotem do jednostki. W nowoczesnych modelach odma olejowa ma także specjalny podgrzewacz, który rozpuszcza gęste osady. Dodatkowo, odma silnika wyposażona jest w zawory PCV, które odprowadzają gazy z silnika i zastępują je czystym, przefiltrowanym powietrzem.

Objawy Zatkanej Odmy Olejowej

Z biegiem czasu odma olejowa ulega zużyciu i możesz dostrzec objawy jej zatkania. Warto być wyczulonym na kilka charakterystycznych symptomów:

  • Wyciek oleju silnikowego: Wzrost ciśnienia w komorze spalania powoduje wypychanie uszczelek i wycieki oleju.
  • Nietypowe odgłosy przy pomiarze oleju silnikowego: Syczenie przy wyciąganiu bagnetu oznacza nadmiar gazów w komorze silnika.
  • Nieprawidłowości w pracy silnika: Nierówna praca silnika, skaczące obroty, kontrolka check engine.
  • Wysokie zużycie oleju silnikowego: Olej przedostaje się do komory spalania razem z gazami. Charakterystyczne jest również wysokie ciśnienie w skrzyni korbowej.

Czyszczenie Odmy Olejowej

Jeśli doszło do zatkania odmy, należy udać się do mechanika. Specjalista przeprowadzi czyszczenie odmy olejowej, a w przypadku nowoczesnego układu od razu wymienia się separator i przewody. Istnieją dwa sposoby czyszczenia odmy:

Przeczytaj także: Poradnik: Lokalizacja i wymiana filtra powietrza Dacia 1.4

  • Mechaniczne czyszczenie odmy: Demontaż układu i dokładne oczyszczenie jego poszczególnych elementów.
  • Chemiczne czyszczenie odmy: Stosowanie specjalistycznych środków chemicznych, które rozpuszczają nagromadzony w układzie osad.

Koszty Naprawy Odmy Olejowej

Koszt naprawy odmy jest uzależniony od kilku czynników, takich jak lokalizacja warsztatu, marka i model samochodu oraz metoda czyszczenia. Zwykle jest to zabieg, za który musimy zapłacić od 200 do nawet 1000 zł.

Jak Uniknąć Zatkania Odmy Olejowej?

Regularna wymiana oleju silnikowego i stosowanie do układu smarowania silnika produktów wysokiej jakości mogą znacznie ograniczyć ryzyko wystąpienia kłopotów z układem odmy. Warto w tym względzie stosować się do zaleceń producenta samochodu. W starszych układach odmy filtry mogą zapychać się szybciej niż w nowoczesnych konstrukcjach. Ogromną wagę ma tutaj regularna kontrola ich stanu.

Jazda z Zatkaną Odmą Olejową

Producenci samochodów nie zalecają użytkowania auta z uszkodzoną odmą. Problemy z układem przewietrzenia skrzyni korbowej mogą prowadzić do poważnych zaburzeń pracy silnika, a w efekcie - zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Jeśli olej silnikowy dostanie się do układu dolotowego może dojść m.in. do uszkodzenia filtra powietrza, katalizatora czy uszczelek i wycieku oleju. Sprawne działanie, naprawa i czyszczenie układu odmy na czas to spora oszczędność w porównaniu z koniecznością naprawy całego silnika.

Doprowadzanie Zimnego Powietrza do Silnika

Wielu kierowców zastanawia się nad modyfikacjami dolotu powietrza, aby poprawić osiągi silnika. Jednym z pomysłów jest doprowadzanie zimnego powietrza do filtra, co teoretycznie powinno zwiększyć moc. Chłodniejsze powietrze zawiera więcej tlenu, co sprzyja lepszemu spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przeróbki Dolotu Powietrza

Niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie fabrycznej puszki z filtrem powietrza i zastąpienie jej stożkiem, umieszczonym np. za zderzakiem. Ważne jest jednak, aby osłonić stożek przed zanieczyszczeniami i zapewnić dopływ chłodnego powietrza. Inni modyfikują oryginalny dolot, usuwając termostat sterujący klapką od ciepłego powietrza i zatykając dolot ciepłego powietrza, aby silnik ssał tylko zimne powietrze.

Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka

Wpływ Temperatury Powietrza na Moc Silnika

Temperatura zasysanego powietrza ma wpływ na moc silnika. Zimny silnik jest często bardziej żwawy niż nagrzany, ponieważ chłodniejsze powietrze jest gęstsze i zawiera więcej tlenu. Wzrost temperatury powietrza powoduje zmniejszenie jego gęstości, co wpływa na pogorszenie osiągów. Dlatego ważne jest, aby zapewnić silnikowi dopływ chłodnego powietrza, zwłaszcza podczas jazdy w upalne dni.

tags: #co #powoduje #wypychanie #filtra #powietrza #silnika

Popularne posty: