Co ile wymieniać filtr powietrza w Skodzie Octavii? Poradnik krok po kroku

Filtr powietrza to niepozorny, ale niezwykle ważny element w każdym samochodzie, w tym również w Skodach. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do silnika, co ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowej pracy i żywotności. Regularna wymiana filtra powietrza jest podstawową czynnością serwisową, o której żaden kierowca nie powinien zapominać. W tym artykule szczegółowo omówimy, co ile wymieniać filtr powietrza w Skodzie oraz jak zrobić to samodzielnie, krok po kroku.

Co ile wymieniać filtr powietrza w Skodzie?

Zalecana częstotliwość wymiany filtra powietrza w Skodzie, podobnie jak w większości samochodów, to zazwyczaj co 15 000 kilometrów lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Jest to wartość orientacyjna i może się różnić w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. Jeśli często jeździsz w zakurzonym środowisku, po drogach gruntowych lub w dużym ruchu miejskim, gdzie powietrze jest bardziej zanieczyszczone, warto rozważyć skrócenie tego interwału. W ekstremalnych warunkach, wymiana filtra powietrza może być konieczna nawet co 10 000 kilometrów.

Warto regularnie kontrolować stan filtra powietrza. Można to zrobić wizualnie, sprawdzając, czy filtr nie jest nadmiernie zabrudzony, pełen liści, owadów lub innych zanieczyszczeń. Ciemny, mocno zabrudzony filtr powietrza to jasny sygnał, że czas na wymianę, nawet jeśli nie minął jeszcze zalecany przebieg.

Dlaczego regularna wymiana filtra powietrza jest ważna?

Zanieczyszczony filtr powietrza ogranicza przepływ powietrza do silnika. Konsekwencje tego mogą być poważne i wpływać na różne aspekty pracy samochodu:

  • Spadek mocy silnika: Silnik, aby pracować efektywnie, potrzebuje odpowiedniej ilości powietrza. Zatkany filtr dusi silnik, co skutkuje zmniejszeniem mocy i gorszymi osiągami.
  • Zwiększone zużycie paliwa: Aby skompensować brak powietrza, komputer sterujący silnikiem (ECU) może zwiększyć dawkę paliwa, co prowadzi do wyższego spalania.
  • Problemy z rozruchem silnika: W skrajnych przypadkach, bardzo zanieczyszczony filtr powietrza może utrudniać rozruch silnika, szczególnie w niskich temperaturach.
  • Zwiększone zużycie podzespołów silnika: Zanieczyszczenia, które przedostaną się przez nieszczelny lub uszkodzony filtr, mogą powodować przyspieszone zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych.
  • Gorsza jakość powietrza w kabinie: W niektórych Skodach, filtr powietrza silnika jest zintegrowany z filtrem kabinowym. Zatkany filtr może wpływać na jakość powietrza w kabinie, powodując nieprzyjemne zapachy i alergie. (Należy jednak pamiętać, że filtr kabinowy to oddzielny element i zazwyczaj wymaga osobnej wymiany).

Samodzielna wymiana filtra powietrza w Skodzie - krok po kroku

Wymiana filtra powietrza w Skodzie jest zazwyczaj prostą czynnością, którą można wykonać samodzielnie, oszczędzając na kosztach wizyty w warsztacie. Potrzebne będą do tego jedynie podstawowe narzędzia i nowy filtr powietrza odpowiedni do modelu Twojej Skody.

Przeczytaj także: Jak dbać o filtr powietrza w kosie spalinowej?

Potrzebne narzędzia i materiały:

  • Nowy filtr powietrza (upewnij się, że jest odpowiedni do modelu i rocznika Twojej Skody)
  • Wkrętak krzyżakowy
  • Odkurzacz (opcjonalnie, do wyczyszczenia obudowy filtra)

Krok 1: Lokalizacja obudowy filtra powietrza

Obudowa filtra powietrza w Skodach zazwyczaj znajduje się w komorze silnika, najczęściej po prawej stronie (patrząc od przodu samochodu). Ma ona charakterystyczny kształt plastikowej skrzynki. W razie problemów z lokalizacją, warto zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, gdzie powinna znajdować się informacja o położeniu filtra powietrza.

Krok 2: Otwieranie obudowy filtra powietrza

Obudowa filtra powietrza jest zazwyczaj zamknięta za pomocą kilku wkrętów krzyżakowych lub zatrzasków. W naszym przykładzie, obudowa jest mocowana na dwa wkręty. Zlokalizuj wkręty mocujące górną pokrywę obudowy i odkręć je za pomocą wkrętaka krzyżakowego. Po odkręceniu wkrętów, górna pokrywa powinna być luźna.

Krok 3: Zdejmowanie górnej pokrywy obudowy

Po odkręceniu wkrętów, unieś delikatnie górną pokrywę obudowy filtra. W wielu modelach Skody, pokrywa jest dodatkowo mocowana na uchwyty lub zatrzaski. W naszym przykładzie, po uniesieniu pokrywy zgodnie ze strzałką A, należy pociągnąć ją w kierunku przedniej szyby (strzałka B), aby uchwyty (strzałki C) wyskoczyły z zaczepów. Rób to delikatnie, aby nie uszkodzić plastikowych elementów.

Krok 4: Wyjmowanie starego filtra powietrza

Po zdjęciu górnej pokrywy, zobaczysz stary filtr powietrza umieszczony w dolnej części obudowy. Wyjmij stary filtr, delikatnie go pociągając. Zwróć uwagę na kierunek ułożenia filtra - nowy filtr powinien być zamontowany w ten sam sposób. Może być pomocne zapamiętanie lub zrobienie zdjęcia, jak był ułożony stary filtr.

Krok 5: Czyszczenie obudowy filtra powietrza

Przed zamontowaniem nowego filtra, warto wyczyścić dolną obudowę filtra powietrza z ewentualnych zanieczyszczeń, takich jak kurz, liście czy owady. Można to zrobić za pomocą odkurzacza lub wilgotnej szmatki. Upewnij się, że obudowa jest sucha przed zamontowaniem nowego filtra.

Przeczytaj także: Częstotliwość wymiany filtra powietrza w Citroenie Berlingo

Krok 6: Montaż nowego filtra powietrza

Wyjmij nowy filtr powietrza z opakowania. Umieść nowy filtr w dolnej obudowie, upewniając się, że jest prawidłowo ułożony i dobrze przylega do obudowy. Sprawdź, czy filtr jest zamontowany w tym samym kierunku, co stary filtr.

Krok 7: Zakładanie górnej pokrywy obudowy

Załóż górną pokrywę obudowy filtra powietrza. Upewnij się, że uchwyty na pokrywie (strzałki A) wskoczyły w zaczepy na dolnej obudowie (strzałki B), tak jak pokazano na ilustracji. Dopasuj pokrywę i dociskaj ją, aż usłyszysz charakterystyczne kliknięcie zatrzasków.

Krok 8: Dokręcanie wkrętów

Po prawidłowym zamknięciu obudowy filtra powietrza, dokręć wkręty mocujące górną pokrywę. Dokręcaj je z wyczuciem, aby nie uszkodzić plastikowej obudowy.

Krok 9: Sprawdzenie

Po zakończeniu wymiany, upewnij się, że wszystkie elementy są prawidłowo zamontowane, a obudowa filtra powietrza jest szczelnie zamknięta. Możesz uruchomić silnik i posłuchać, czy praca silnika jest równa i czy nie słychać żadnych niepokojących dźwięków.

Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 20 minut. Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Octavia II wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.

Przeczytaj także: Częstotliwość wymiany filtra Peugeot Partner

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

tags: #co #ile #wymiana #filtra #powietrza #skoda

Popularne posty: