Budowa i Działanie Suchego Filtra Powietrza w Ciągnikach Zetor

Filtr powietrza w ciągniku jest kluczowym elementem, o którym często zapominamy, a który pełni niezwykle istotną funkcję. W przypadku awarii filtra, remont silnika i spore wydatki są nieuniknione. Filtr powietrza pojawił się już w pierwszych konstrukcjach ciągników i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji.

Rola Filtra Powietrza

Filtr powietrza odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie pracy silnika, chroniąc go przed zanieczyszczeniami, takimi jak kurz, pył czy inne cząsteczki, które mogą powodować zużycie lub uszkodzenia wewnętrznych komponentów silnika. Dzięki zastosowaniu filtra powietrza, jednostka napędowa działa w sposób bardziej efektywny, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz dłuższą żywotność silnika.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Wyróżniamy dwa główne rodzaje filtrów powietrza stosowanych w ciągnikach:

  • Filtr powietrza mokry
  • Filtr powietrza suchy

Filtr Powietrza Suchy

Suche filtry powietrza to wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości, znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników, suche filtry powietrza wymagają pewnych zmian. W większości zbudowane są z plastikowej (rzadziej metalowej) tuby, w której umieszczone są dwa papierowe walce w siatkowej obudowie.

Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”. Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.

Przeczytaj także: Jak działa osuszacz powietrza?

Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika. Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.

Filtr Powietrza Mokry

Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto z motoryzacji. Filtr powietrza składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.

Monocyklon Filtra Powietrza

Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń. Mimo prostej budowy, urządzenie wymaga od czasu do czasu naszej uwagi. Zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu zalecane jest szczególnie w konstrukcjach znanych z produkcji Zetora czy Ursusa.

Zasada Działania Filtra Mokrego

Mokry filtr powietrza jest mokry dlatego, że istotną części filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Od spodu znajduje się miska, do której wlewamy oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce. Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.

Wady Filtra Mokrego

Utrzymany w czystości i właściwie konserwowany układ ten zapewniał dość skuteczną filtrację powietrza. Trzeba było tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Jego brak w szybkim tempie prowadził do zniszczenia samych wkładów i, co gorsza do awarii silnika. Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.

Przeczytaj także: Osuszacz powietrza WABCO - wszystko, co musisz wiedzieć

Wpływ Norm Euro na Filtry Mokre

Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.

Filtr Powietrza Suchy Kompletny MANN EUROPICLON

Nowoczesna konstrukcja suchego filtra zapewnia wysoką skuteczność filtracji, chroniąc silnik przed pyłem i zanieczyszczeniami. Jest łatwy w obsłudze i wymianie wkładów filtracyjnych.

Charakterystyka produktu

  • Typ: filtr powietrza suchy kompletny
  • Producent: MANN EUROPICLON
  • Wysokość całkowita: 41 cm (korpus 38 cm + wylot 3 cm)
  • Średnica zewnętrzna: ok. 28 cm

Filtr Powietrza Kompletny Zetor/C-385

Filtr powietrza kompletny Zetor/C-385, o numerze katalogowym 80011110, to kluczowy element układu dolotowego silnika, zaprojektowany z myślą o zapewnieniu optymalnej wydajności i ochrony jednostki napędowej. Filtr ten znajduje zastosowanie w ciągnikach rolniczych, w szczególności w modelach Zetor oraz C-385, które wymagają niezawodnych części do prawidłowego funkcjonowania w trudnych warunkach polowych.

Specyfikacja Techniczna

Filtr powietrza kompletny Zetor/C-385 jest skonstruowany z wysokiej jakości materiałów, które zapewniają jego trwałość i odporność na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. W jego konstrukcji zastosowano zaawansowane technologie filtracyjne, które gwarantują wysoką skuteczność w zatrzymywaniu nawet najdrobniejszych cząsteczek zanieczyszczeń.

Zalety i Korzyści z Zastosowania

Dzięki zastosowaniu filtra powietrza kompletnego Zetor/C-385, użytkownicy mogą liczyć na szereg korzyści, w tym:

Przeczytaj także: Osuszacz powietrza Knorr-Bremse - budowa i schemat

  • Poprawa wydajności silnika: Czyste powietrze dostarczane do komory spalania zapewnia lepsze spalanie paliwa.
  • Ochrona przed zanieczyszczeniami: Zatrzymywanie cząsteczek pyłu i brudu minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych.
  • Zmniejszenie zużycia paliwa: Efektywniejsza praca silnika pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa.

Wymiary

  • Średnica zewnętrzna: 200 mm
  • Średnica wewnętrzna: 150 mm
  • Wysokość całkowita: 300 mm

Instalacja i Konserwacja

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.

tags: #budowa #i #działanie #suchego #filtra #powietrza

Popularne posty: