Brudny filtr powietrza w BMW: przyczyny, objawy i skutki
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Widok czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej pojazdu może budzić niepokój. To wyraźny znak, że coś jest nie tak z silnikiem i często wskazuje na to, że filtr powietrza jest zabrudzony lub zatkany.
Rola filtra powietrza w silniku
Filtr powietrza jest istotnym elementem każdego silnika pojazdu i odgrywa kluczową rolę w ochronie przed szkodliwymi cząstkami i zanieczyszczeniami. Jego podstawową funkcją jest ochrona silnika przed szkodliwymi cząstkami i zanieczyszczeniami. Filtr powietrza to ważny element umieszczony w komorze silnika. Jego zadaniem jest wyłapywanie kurzu, brudu i pyłu, które mogłyby przedostać się do jednostki napędowej.
Wychwytuje on nawet 99,8% zanieczyszczeń, dzięki czemu bywa określany mianem „płuc samochodu”, co świadczy o jego istotnej roli. Nierzadko jest on mylony z filtrem kabinowym. Filtr powietrza montowany jest w układzie dolotowym silnika a filtr kabinowy w układzie wentylacji. Czystość powietrza w silniku wpływa na jego pracę.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza są dostępne w różnych rodzajach, w tym w formie papierowej, płóciennej i zewnętrznej. Filtry papierowe są najczęściej stosowane w nowszych pojazdach, ponieważ są one bardziej skuteczne w zatrzymywaniu zanieczyszczeń niż filtry płócienne. W sprzedaży dostępne są dwie podstawowe wersje:
- suche - wykonane z papieru (celulozowego lub poliestrowego), włókniny bądź bawełny, które najczęściej znajdują się w autach osobowych.
- mokre - stosowane zazwyczaj w pojazdach sportowych oraz typu off-road, w których powietrze jest filtrowane m.in, przez włóknina nasączona olejem.
Przyczyny brudnego filtra powietrza
Czarny dym z rury wydechowej może mieć wiele przyczyn. Jednym z najczęstszych powodów jest zatkany lub zabrudzony filtr powietrza. Kiedy filtr powietrza jest zatkany, nie może on przepuszczać wystarczającej ilości powietrza do silnika. W efekcie, silnik spala więcej paliwa, niż powinien, co prowadzi do wydzielania się czarnego dymu.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Brudny filtr powietrza nie zabezpieczy silnika w wystarczający sposób, sprawiając, że niepożądane drobiny znajdą się między innymi w oleju czy pomiędzy pierścieniami tłokowymi. W samochodach wyposażonych w turbosprężarkę, mogą one również doprowadzić do szybszego zużycia jej łożysk.
Objawy zabrudzonego filtra powietrza
Istnieje kilka objawów, które mogą wskazywać na to, że filtr powietrza jest zatkany. Jednym z najczęstszych objawów jest spadek mocy silnika. Kiedy filtr powietrza jest zatkany, silnik nie może pobierać wystarczającej ilości powietrza, co prowadzi do spadku mocy. Innym objawem jest hałas z silnika. Kiedy filtr powietrza jest zatkany, silnik musi pracować ciężej, aby pobierać powietrze, co prowadzi do dodatkowego hałasu.
Objawy zapchanego filtra powietrza w dieslu, czy jednostce benzynowej są dość łatwe do rozpoznania. Pierwszym z symptomów jest zwiększenie zużycia paliwa. Objawy zapchanego filtra powietrza dotyczą również sytuacji, kiedy silnik pracuje nierówno i gwałtownie, a także nieoczekiwanie gaśnie lub pojawiają się problemy z uruchomieniem jednostki. Symptomem brudnego filtra powietrza jest też podświetlona lampka check engine.
Brak systematycznej wymiany nowych wkładów filtrujących może doprowadzić do znacznego nagromadzenia osadu, a w konsekwencji - zablokowania właściwego przepływu powietrza przez materiał. Objawy zatkanego lub zanieczyszczonego filtra powietrza to zwiększone spalanie, nierównomierna praca silnika czy problemy z jego uruchomieniem.
Z rury wydechowej może wydostawać się ciemny dym, a w kabinie pojazdu wyczuwalny będzie zapach paliwa. Możesz także zauważyć zapalenie się nowej kontrolki na desce rozdzielczej w pojeździe, sygnalizującej brudny filtr powietrza.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Skutki zaniedbania wymiany filtra powietrza
Zapchany filtr powietrza może doprowadzić do wielu awarii, które mogą okazać się dużo kosztowniejsze niż wymiana samego filtra. Tym sposobem narażają się oni na wysokie koszty naprawy układu dolotowego, który może przepuszczać np. drobinki piasku.
Układ dolotowy jest szczególnie ważny, aby nie przepuszczał zanieczyszczeń, ponieważ te trafiają bezpośrednio do silnika. Nie wymieniany filtr powietrza może uszkodzić elementy układu dolotowego. Najgorszym z zanieczyszczeń jest piach, który dla silnika jest zabójczy i robi spustoszenie. W najgorszym przypadku może doprowadzić do uszkodzenia wirnika od turbosprężarki. Tym samym trzeba będzie wymienić ją na nową co w niektórych przypadkach może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Regularny przegląd pojazdu jest niezbędny, aby utrzymać jego wydajność i uniknąć problemów z silnikiem. W ramach regularnych przeglądów, należy regularnie sprawdzać stan filtra powietrza i wymieniać go, gdy jest zabrudzony lub zużyty. Co ile powinna być wykonywana wymiana filtra powietrza, żeby uniknąć pojawienia się wspomnianych symptomów? Optymalny przedział to od 15 do 20 tys. kilometrów.
Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej. Przy niewielkich przebiegach, wystarczające będzie zamontowanie nowego egzemplarza co 2-3 lata.
Pamiętaj, aby wymieniać filtr powietrza na czas, zgodnie z zaleceniami producenta. Warto również kontrolować jego stan sprawdzając go profilaktycznie, czy nie został np. uszkodzony.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Jak wymienić filtr powietrza?
Wymiana filtra powietrza to jeden z elementów okresowego przeglądu samochodu. Filtr powietrza to wymienny element układu dolotowego. Oznacza to, że w określonych odstępach czasu możesz samodzielnie - lub z pomocą specjalisty - zastąpić go nowym egzemplarzem. Czynność ta jest wyjątkowo prosta i szybka; wystarczy, że masz nieco chęci i wolnego czasu.
Wymiana filtra powietrza krok po kroku
Aby założyć nowy filtr powietrza, zazwyczaj należy podążać za poniższymi wskazówkami:
- zlokalizuj obudowę filtra pod maską - jest połączona z rurą dolotową powietrza;
- zdemontuj górną pokrywę obudowy, odkręcając kilka śrub lub klipsów;
- wymontuj zużyty filtr powietrza, zachowując ostrożność, aby nie wysypać obecnych w nim zanieczyszczeń do obudowy;
- umieść w tym samym miejscu nowy wkład;
- przykręć obudowę i upewnij się, że jest prawidłowo założona.
Założenie nowego filtra powietrza zajmuje wprawionym osobom około kilkunastu minut. W bardziej skomplikowanych przypadkach - gdy obudowa znajduje się w trudniej dostępnym miejscu lub konieczne jest jej staranne wyczyszczenie, cała czynność może zająć więcej czasu.
Koszty wymiany filtra powietrza
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wpływ na ostateczną cenę ma między innymi rodzaj oraz jakość nowego wkładu czy czas, jaki specjalista spędzi na realizacji usługi. Ile natomiast może kosztować filtr powietrza samochodowy? Cena w przypadku np. Audi A4 B6 wyniesie od 20 do 100 zł. Na podobną stawkę przygotuj się, planując wymianę filtra powietrza w Skodzie Fabii. Trzeba jednak zauważyć, że ogólny rozstrzał jest naprawdę duży. Ceny nowych wkładów zaczynają się od 10 zł za prosty, tradycyjny model i sięgają nawet 700 zł, jeśli to sportowe wersje o zwiększonej przepustowości.
Podsumowanie
Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika w Twoim BMW. Ignorowanie tego elementu może prowadzić do poważnych problemów i kosztownych napraw. Pamiętaj o regularnych przeglądach i wymieniaj filtr zgodnie z zaleceniami producenta.
tags: #bmw #filtr #powietrza #brudny #przyczyny

