BMW E60: Objawy zużytego filtra powietrza i ich skutki
- Szczegóły
Filtr powietrza jest często niedoceniany przez kierowców, a bagatelizowanie jego regularnej wymiany może prowadzić do kosztownych awarii. Warto więc znać objawy zużytego filtra i potencjalne konsekwencje.
Objawy zapchanego filtra powietrza
- Zwiększone spalanie: Zapchany filtr powietrza może prowadzić do znacznego wzrostu zużycia paliwa.
- Spadek osiągów silnika: Mniejsza dynamika pojazdu, odczuwalna jako spadek mocy.
- Nierówna praca silnika: Silnik może się "dusić", obroty mogą falować, a dźwięk pracy silnika może być nierównomierny.
Szczegółowe omówienie objawów
Zwiększone spalanie jest jednym z pierwszych symptomów, które właściciel pojazdu może zauważyć. Choć może to wskazywać na inne problemy, warto sprawdzić stan filtra powietrza podczas diagnozy.
Spadek osiągów silnika wynika z ograniczonego dopływu powietrza. Filtr powietrza odpowiada za filtrację układu dolotowego, a gdy jest zatkany, spadek osiągów staje się coraz bardziej odczuwalny.
Nierówna praca silnika objawia się tym, że silnik może się "dusić". Obroty będą falowały, a sam dźwięk samochodu również będzie dawał o sobie znać poprzez nierównomierną pracę.
Skutki zaniedbania wymiany filtra powietrza
Układ dolotowy jest kluczowy dla dostarczania czystego powietrza do silnika. Zanieczyszczenia, które przedostaną się przez nieszczelny lub zapchany filtr, mogą spowodować poważne uszkodzenia. Piasek jest szczególnie niebezpieczny dla silnika, mogąc doprowadzić do uszkodzenia wirnika turbosprężarki. Wymiana turbosprężarki to kosztowna naprawa, która może wynieść kilka tysięcy złotych.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Co zrobić, gdy filtr powietrza jest zapchany?
Jedynym rozwiązaniem jest wymiana starego filtra na nowy. W większości przypadków jest to prosta czynność, polegająca na odkręceniu kilku śrub, zdjęciu obudowy i wymianie filtra.
Nieszczelny układ dolotowy - dodatkowe informacje
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów jest jednym z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Diagnozowanie nieszczelności w układzie dolotowym
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika, przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić? Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.
Metody sprawdzania nieszczelności:
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego przy uruchomionym silniku. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, zmieniając obroty.
- Wykorzystanie dymu: Wprowadź dym do układu dolotowego i obserwuj, gdzie się wydostaje.
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Naprawa nieszczelności
Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Filtry cząstek stałych (DPF, FAP, GPF)
Filtry cząstek stałych są obecnie nieodłącznym elementem każdego pojazdu z silnikiem spalinowym. Filtry cząstek stałych są jedynymi z najważniejszych elementów układu wydechowego. Spaliny wydostające się z silnika na zewnątrz poprzez „wydech”, po drodze przechodząc m.in. przez filtr cząstek stałych czy katalizator. Zadaniem filtra jest wyłapanie i zatrzymanie cząstek stałych sadzy, powstałych w trakcie spalania mieszanki paliwowej. Zatrzymane we wnętrzu filtra cząsteczki ulegają spalaniu do postaci popiołu, kolejno są wydalane na zewnątrz. Struktura wnętrza filtra składa się z licznych kanalików, przez które przepływają spaliny. Niestety nie zawsze dochodzi do prawidłowej pracy filtra. Jeśli cząsteczki nie będą systematycznie wypalane dojdzie do zapchania, jest to najpopularniejszy problem związany z eksploatacją filtrów.
Żeby uniknąć niespodziewanego postoju należy uważnie obserwować i reagować na niestandardowe zachowania samochodu, ale przede wszystkim wiedzieć, co kryje się pod hasłem zapchany filtr DPF objawy, żeby wykonać szybką i trafną diagnozę.
Objawy zapchanego filtra DPF
- Paląca się kontrolka „check engine”.
- Spadek mocy pojazdu.
- Nierówna praca silnika.
- Zapach spalin w kabinie pojazdu.
- Widoczny kolor dymu wylatującego z rury wydechowej.
- Zwiększone spalanie pojazdu.
Co zrobić, gdy podejrzewasz zapchany DPF?
W warunkach domowych sprawdzenie czy filtr cząstek stałych jest zapchany jest niemożliwe. Wykonać profesjonalną diagnozę może jedynie profesjonalny serwis. W przypadku, kiedy jesteśmy prawie pewni, że nasz filtr cząstek stałych jest zapchany należy poszukać odpowiedniego serwisu, który zajmie się naprawą. Warsztaty samochodowe mogę zaproponować jedno z trzech rozwiązań:
- Wymiana filtra DPF na nowy.
- Wymiana zapchanego filtra na zamiennik.
- Regeneracja filtra cząstek stałych.
Podsumowanie
Pamiętaj, aby wymieniać filtr powietrza na czas, zgodnie z zaleceniami producenta. Warto również kontrolować jego stan sprawdzając go profilaktycznie, czy nie został np. uszkodzony.
Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.
tags: #bmw #e60 #objawy #zużytego #filtra #powietrza

