Wymiana Filtra Powietrza w BMW E39 520d – Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Sam naprawiam samochód to seria poradników napisanych z myślą o posiadaczach i użytkownikach samochodów, którym nie wystarcza tylko intuicyjne naciskanie pedałów. Każda książka zawiera przystępnie podane wskazówki diagnostyczne, opis czynności obsługowych, regulacyjnych i naprawczych możliwych do wykonania we własnym zakresie. Zwięzła praktyczna forma oraz przejrzyste, specjalnie dobrane i czytelnie opracowane ilustracje czynią tekst zrozumiałym także dla niefachowca.
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Zapchane filtry znacznie pogarszają warunki i jakość pracy naszego auta. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Przeczytaj także: Gdzie szukać filtra powietrza w BMW 520d?
Wymiana Filtra Powietrza - Silnik Diesla w BMW E39
Poniżej przedstawiamy instrukcję wymiany filtra powietrza w silniku Diesla BMW E39.
- Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane.
- Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi.
- Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika.
- Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.
- Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki.
- Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa.
Regularny Serwis BMW E39 - Klucz do Długowieczności
Pamiętaj, że regularność i terminowość w wykonywaniu przeglądów okresowych pomoże znacząco wydłużyć bezawaryjność pojazdu, a częsta wymiana oleju jest jednym z najtańszych zabiegów zwiększających żywotność silnika Twojej BMW. Nie oszczędzaj na jakości oleju oraz części serwisowych, to tylko pozorna oszczędność, która może się okazać bardzo kosztowna w przyszłości.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Oprócz wymiany filtra powietrza, regularnie wykonuj następujące czynności serwisowe:
- Olej silnikowy - wymiana oleju co 10 tys. km (maksymalnie raz do roku lub przy agresywnej jeździe zalecamy wymianę co 5-7 tys. km).
- Filtr paliwa - wymiana co 20 tys.
- Przegląd okresowy - co 20 tys. km lub raz do roku przy małych rocznych przebiegach.
- Hamulce - wymiana płynu hamulcowego co 40 tys.
- Układ chłodzenia - wymiana płynu chłodzącego co 40 tys.
- Układ kierowniczy - wymiana płynu układu wspomagania co 60 tys.
- Mechanizmy różnicowe i napęd xDrive - wymiana oleju co 50-60 tys. km lub nie później niż co 5 lat.
- Skrzynia biegów - wymiana oleju co 50-60 tys. km w skrzyni automatycznej lub nie później niż co 5 lat. W skrzyni manualnej zalecamy wymianę co 80-100 tys.
- Układ dolotowy - czyszczenie kanałów dolotowych z nagaru co 60-80 tys.
| Część/Czynność Serwisowa | Interwał Wymiany/Serwisu |
|---|---|
| Olej silnikowy | Co 10 tys. km lub raz do roku (5-7 tys. km przy agresywnej jeździe) |
| Filtr powietrza | Co 20 tys. km (lub co 10 tys. km przy intensywnej eksploatacji) |
| Filtr paliwa | Co 20 tys. km |
| Płyn hamulcowy | Co 40 tys. km |
| Płyn chłodzący | Co 40 tys. km |
| Płyn wspomagania układu kierowniczego | Co 60 tys. km |
| Olej w mechanizmach różnicowych i napędzie xDrive | Co 50-60 tys. km lub co 5 lat |
| Olej w skrzyni biegów (automatyczna) | Co 50-60 tys. km lub co 5 lat |
| Olej w skrzyni biegów (manualna) | Co 80-100 tys. km |
| Czyszczenie kanałów dolotowych z nagaru | Co 60-80 tys. km |
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
tags: #bmw #e39 #520d #wymiana #filtra #powietrza

