Wymiana Filtra Powietrza w BMW E36: Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Motoryzacja to temat, który budzi wiele pytań, zwłaszcza jeśli chodzi o konserwację i naprawę pojazdów. Właściciele samochodów często poszukują informacji o cenach części zamiennych, objawach usterek oraz specyfice systemów gazowych. Dbanie o samochód to nie tylko regularne przeglądy, ale także szybka reakcja na pojawiające się usterki.
W kręgu motoryzacyjnych purystów krąży stare powiedzenie: „BMW to nie tylko samochód - to stan umysłu”. I trudno się z tym nie zgodzić, szczególnie jeśli mówimy o dbałości o detale, regularnym serwisowaniu i bezkompromisowym podejściu do eksploatacji.
Filtry Eksploatacyjne w BMW: Klucz do Długowieczności
Przyglądamy się wszystkim filtrom eksploatacyjnym, które występują w autach BMW - od oczywistych, takich jak filtr oleju BMW, przez filtr powietrza BMW, aż po paliwowe, kabinowe i DPF. Zacznijmy od podstaw.
Filtr Oleju BMW - Co Ile Wymiana?
Filtr oleju BMW odpowiada za wychwytywanie zanieczyszczeń powstających podczas pracy jednostki napędowej - mowa o drobinach metalu, osadach z oleju czy sadzy. Zalecenia fabryczne mówią o 25-30 tys. km lub raz w roku, ale każdy, kto zna się na temacie, wie, że to zbyt długi interwał dla kierowcy, który ceni stan swojego auta. W praktyce - wymiana oleju i filtra co 10-15 tys. km to złoty standard dla wszystkich modeli BMW, zarówno z serii E, F, jak i G.
Filtr Powietrza BMW - Kiedy Wymienić?
Filtr powietrza BMW to często niedoceniany, ale absolutnie niezbędny element, który wpływa na osiągi, spalanie i żywotność jednostki napędowej. Jego zadanie jest proste - zatrzymać kurz, pył, piasek i inne cząstki stałe, zanim dostaną się do komory spalania. Teoretycznie co 30-40 tys. km, ale znów - to wersja optymistyczna dla idealnych warunków. Jeśli poruszasz się głównie po mieście lub w rejonie o dużym zapyleniu - lepiej wymieniać co 15-20 tys. km. Koszt niewielki, a zysk ogromny. Serwis olejowy co 15 tys. wraz z filtrem, dla świętego spokoju ja wymieniam też filtr powietrza razem z olejem. No Koledzy wymieniliście PRAWIE wszystkie filtry.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr Kabinowy BMW - Zdrowie Kierowcy i Elektroniki
Filtr kabinowy BMW, znany też jako filtr przeciwpyłkowy, pełni nie tylko funkcję „komfortową”, ale wręcz zdrowotną. Oczyszcza powietrze, które trafia do wnętrza kabiny z drobnym pyłem, pyłkami roślin, sadzą, zarodnikami pleśni i nieprzyjemnymi zapachami. Zaniedbany filtr kabinowy = zaparowane szyby, nieświeży zapach z nawiewów, obciążenie dmuchawy i klimatyzacji. Co najmniej raz do roku lub co 15 tys. km. Wielu właścicieli wykonuje ten zabieg samodzielnie, ale w przypadku niektórych modeli BMW dostęp do filtra bywa utrudniony (np. pod deską rozdzielczą lub osłoną podszybia). Mam pytanie jeszcze odnosnie filtra kabinowego czy to jest to samo co przeciwpyłkowy?I czy on ma wpływ na prawidłowe działanie klimy?Tak to jest filtr przeciwpyłkowy i ma wpływ na klime. Powinien byc węglowy jesli autko jest z klimatyzacjąNie jest to co prawda absolutnie konieczne, ale faktycznie węglowy będzie lepszy.
Filtr Paliwa w BMW - Czy Wymieniać?
Kolejne pytanie, które często pojawia się wśród użytkowników: czy trzeba wymieniać filtr paliwa w BMW? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak - zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych, które są bardzo wrażliwe na jakość paliwa i obecność wody w układzie. Filtry paliwa w BMW montowane są zwykle pod podwoziem, przy zbiorniku lub w pobliżu silnika. Jak często wymieniać filtr paliwa w BMW? Co 30-60 tys. km - zależnie od modelu i stylu jazdy. Jeśli tankujesz na niesprawdzonych stacjach - wymieniaj częściej.
Filtr DPF BMW - Filtr, Którego Nie Widzisz, Dopóki Nie Zrobi Się Problem
Choć filtr DPF nie jest klasycznym filtrem eksploatacyjnym, to jednak jego wpływ na żywotność silnika i komfort użytkowania samochodu jest ogromny. Czy DPF należy wymieniać? Nie - powinien ulegać samoregeneracji. Ale w praktyce, zwłaszcza przy jeździe miejskiej, regeneracja jest niepełna i filtr się zapycha. Skuteczna i profesjonalnaregeneracja filtra DPF BMW Kraków pozwala przywrócić sprawność filtra na poziomie 95%.
Jak Dbać o Filtry w Samochodzie BMW?
- Nie czekaj na błędy w komputerze - większość zużytych filtrów nie generuje błędów OBD, tylko pogarsza działanie auta stopniowo.
- Wymieniaj filtry przy każdej wymianie oleju - to dobry moment, by zadbać kompleksowo o układ smarowania i dolot.
- Używaj tylko jakościowych zamienników - filtry MANN, Mahle, Knecht, Bosch.
Wymiana Filtra Powietrza w BMW E36 M43B16 - Krok po Kroku
Przyszły części, trzeba było je zamontować, więc wylądowałem w garażu. A, że przy okazji wziąłem aparat, więc przygotowałem takie “szybkie” tutoriale podstawowych wymian: filtra powietrza, oleju i świec z kablami WN. Jak coś to prezentowany silnik to M43B16 od BMW, czyli silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra i 102KM.Na początek zobaczmy, czym się będziemyzajmować. Po to właśnie jest ta fotka na dole.
Idąc od lewej:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- Czarna skrzynka z której idą kable - tam mamy rozdzielacz zapłonu, te kable to właśnie te od Wysokiego Napięcia (WN), które prowadzą do świec, wkręconych w głowicę
- Zakryty przez wąż chłodnicy dekielek puszki filtra oleju. Może być też duża czarna, plastikowa pucha.
- Kolejna czarna skrzynka - tam mamy filtr oleju.
Krok 1: Lokalizacja i Otwarcie Obudowy Filtra Powietrza
Zacznijmy od najłatwiejszego - filtr powietrza. Po bokach mamy zaczepy - 2 na stronę. Najwygodniej będzie je odpiąć płaskim śrubokrętem. Podnosimy pokrywę i mamy tego naszego brudasa. To są płuca silnika.
Krok 2: Wyjęcie Starego Filtra i Montaż Nowego
Wyciągamy, wkładamy nowy, zamykamy pokrywę, zatrzaskujemy klipsy. Wielkiej filozofi nie ma. Ogólnie, można sobie dla ułatwienia odpiąć Przepływomierz powietrza (to metalowe przykręcone do górnej części puszki - do niego jest wpięta okrągła wtyczka - wystarczy obrócić), dzięki temu będzie można łatwiej podnieść górną część.
Krok 3: Wymiana Filtra Oleju (Dodatkowa Czynność)
Poszło łatwo, lecimy dalej od prawej strony i napotykamy na filtr oleju. Warto od razu wymienić olej, ale tutaj fotek nie mam, więc uproszczę: z dołu silnka, w misce olejowej jest taka jedna śruba - podkładamy pod nią naczynie na przynajmniej 4L płynu (bo tyle oleju mieści ten konkretny silnik), odkręcamy wlew oleju i zabieramy się za nasz filtr. Część osób też wyciąga bagnet do sprawdzania poziomu, żeby olej spłynął najszybciej jak się da. W każdym bądź razie - śrubę odkręcamy kluczem 13 i naszym oczom ukazuje się takie nieładne cuś. No tak będzie wyglądał każdy stary filtr oleju, który już zrobił swoje. Wyjmujemy go, najlepiej w szmatce, aby nie zalać wszystkiego wokół resztkami oleju.
Krok 4: Montaż Nowego Filtra Oleju i Uzupełnienie Oleju
Teraz pora na dowiedzenie się o co chodzi z cześciami w nowej paczce. Spójrzmy do środka. Tam zobaczymy filtr oleju (szok nie?), duża uszczelkę, mały oring i 2 podkładki. Jedna podkładka (nie ma problemu z rozróżnieniem - wchodzi bardzo ładnie bez luzów) pada na śrubę pokrywy filtra. Druga (cieńsza?), wpada na drugą śrubę - tą od miski olejowej. Duża uszczelka gumowa wpada na pokrywkę, a mały o-ring na koniec śruby. Należy pamiętać, że gumowe uszczelki musimy posmarować olejem! Wkładamy nowy filtr oleju do puszki, zakręcamy śrubę w misce olejowej, składamy pokrywę do kupy i zalewamy nowym olejem.
Krok 5: Wymiana Świec Zapłonowych i Kabli (Dodatkowa Czynność)
No i ostatnia zabawa, czyli świece i kable zapłonowe. Czarną skrzynkę przy lewym kielichu odpinamy (okrągła wtyczka, na zdjęciu ju odpięta) i odkręcamy 2 nakrętki nasadką 8mm. Odpinamy 4 klipsy na krawędi obudowy. Wypinamy kable z silnika i mamy takie o cuś: Możemy od razu wypiąć wszystkie kable, bo na skrzynce mamy rozpisane cyfry od 1 do 4, którym można przypisać: A) Długości kabli 1 - najkrótszy 4 - najdłuższy B) kolejność podpięcia licząc od przodu samochodu. 1-szy kabel, 1-sza świeca. No nie da się tu pomylić, więc od razu zakładamy sobie nowe kable. A tam w czeluściach są nasze świece. Warto przedmuchać tutaj sprężonym powietrzem, bo syfu co nie miara, a nie chcemy aby się nam to dostało do komory spalania. Wykręcamy świece, wkręcamy nowe, składamy do kupy - tyle filozofii ;)
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Wielu właścicieli BMW przykłada dużą wagę do kosmetyki auta, felg, ceramiki czy detailingowego wykończenia. Ale prawdziwa kondycja auta zaczyna się pod maską. Pamiętaj - jakość i regularność mają znaczenie. Jeśli nie masz czasu lub narzędzi, oddaj auto w ręce profesjonalistów. Serwis BMW Kraków to miejsce, gdzie Twoje BMW otrzyma dokładnie to, czego potrzebuje.
tags: #bmw #e36 #filtr #powietrza #wymiana #poradnik

