Wymiana Filtra Powietrza w BMW E39 - Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Jeśli jesteś właścicielem samochodu marki BMW lub pracownikiem warsztatu samochodowego specjalizującego się w obsłudze tych luksusowych pojazdów, to doskonale wiesz, jak ważne jest dbanie o każdy detal, aby utrzymać doskonałą kondycję i wydajność swojego auta. Jednym z kluczowych elementów, który wpływa na działanie silnika i ogólną wydajność, jest filtr powietrza.
Filtr powietrza to jedna z kluczowych części układu zasilania silnika w powietrze. Jego głównym zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń, kurzu i drobinek, które mogłyby przedostać się do wnętrza silnika. Czyste powietrze to podstawa efektywnego spalania paliwa, co przekłada się na lepszą wydajność, oszczędność paliwa i mniejsze emisje szkodliwych substancji.
Wybierając filtr powietrza do swojego samochodu BMW, musisz wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim, rodzaj filtra - dostępne są filtry powietrza standardowe, filtry sportowe oraz filtry wysokowydajne. Każdy z tych rodzajów ma swoje zalety, więc warto dokładnie przemyśleć, który spełni Twoje oczekiwania. Warto także zwrócić uwagę na markę i jakość filtra powietrza.
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Zapchane filtry znacznie pogarszają warunki i jakość pracy naszego auta.
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa.
Wymiana Filtra Powietrza - Silnik Benzynowy
- Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane.
- Zaczynamy od wciśnięcia zaczepów mocujących z prawej i lewej strony zasuwy wkładu filtru powietrza.
- Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki.
- Następnie w naszym BMW E39 montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Wymiana Filtra Powietrza - Silnik Diesla
- Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi.
- Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika.
- Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.
- Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki.
- Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.
Wymiana Filtra Paliwa
Filtr paliwa umiejscowiony jest w BMW E39 przy lewej podłużnicy pod siedzeniem kierowcy. Dostęp do niego jest tylko i wyłącznie od dołu auta. Podczas tej pracy nie powinno być wokół nas żadnych źródeł ognia. Unosimy BMW i demontujemy dolną osłonę silnika. Odkręcamy pokrycie obok filtra i ściskamy za pomocą zacisków przewód przed i za nim. Wszystko po to, żeby po wymontowaniu filtra nie było wycieku paliwa.
Wymiana Filtra Paliwa - Silnik Benzynowy
Tutaj wymianę przeprowadza się znacznie rzadziej. W przypadku silnika benzynowego co 80 000 km lub co dwa lata. Koszt to ok. 80 zł wzwyż. Wydłużanie tego okresu nie jest dobre dla silnika benzynowego.
- Odłączamy od niego przewody paliwa, odkręcamy i rozsuwamy taśmę mocującą przy filtrze i wyjmujemy go. Zalecamy mieć przy sobie puste naczynie na paliwo, które będzie wyciekać podczas tej wymiany.
- Montujemy filtr paliwa i przykręcamy wspornik. Należy zwrócić uwagę na jego prawidłowe położenie. Na jego obudowie znajduje się strzałka, która informuje nas o kierunku przepływu w stronę silnika.
- Naciągamy giętkie przewody paliwa na króćce filtru i mocujemy je opaskami.
- Pozostało nam zdjąć zaciski i odpalić samochód. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym, zaciągamy hamulec ręczny i uruchamiamy samochód. Na początku mogę być problemy z rozruchem.
- Sprawdzamy szczelność wszystkich połączeń. Jeżeli nie widać żadnych wycieków montujemy osłony i opuszczamy auto.
- Udajemy się na jazdę próbną, obserwując pracę naszego silnika benzynowego.
Wymiana Filtra Paliwa - Silnik Diesla
W przypadku silnika wysokoprężnego wymiana jest zalecana co 40 000 km. Dodatkowo właściciele modelu tds powinni odwadniać swój filtr, co 10 000 km. Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na paliwo, dlatego wymiany są zalecane częściej niż w silniku benzynowym.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Filtr paliwa umiejscowiony jest w przedziale silnika wysokoprężnego BMW E39 po lewej stronie. Do odlania zgromadzonej w nim wody będzie nam potrzebne puste naczynie.
Odwadnianie Filtra Paliwa
- Montujemy giętki przewód na złączkę spustową o średnicy 8mm.
- Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy ręcznie o kilka obrotów śrubę na dole filtru.
- Zlewamy ok. 0.2 l oleju napędowego do momentu aż będzie czysty.
- Dokręcamy ręcznie zawór odwadniający.
Wymiana Filtra Paliwa w BMW E39 525 tds
- Zaczynamy od zlania paliwa. Postępujemy identycznie jak przy odwadnianiu.
- Odkręcamy ręcznie filtr od kołnierza. Jeżeli będą z tym problemy to musimy najpierw wykręcić dwie śruby w jego górnej części.
- Zaciskamy zaciski na przewodach i odłączamy je.
- Odpinamy złącze przewodów ogrzewania kołnierza filtru.
- Teraz napełniamy nowy filtr olejem napędowym do jego górnej krawędzi i przykręcamy ręcznie do kołnierza. Robimy to do momentu aż dotknie uszczelki. Wówczas dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu.
- Montujemy filtr razem z kołnierzem (jeśli został wymontowany).
- Nasuwamy przewody paliwa BMW, uruchamiamy silnik Diesla i szukamy ewentualnych wycieków.
Wymiana Filtra Paliwa w BMW E39 520d i BMW E39 530d
- Wyłączamy zapłon i naciskamy sprężyny ryglujące. Następnie odłączamy przewody paliwa i nakrętki mocujące. W tym momencie można swobodnie wyjąć cały zespół paliwa. Nie ma potrzeby demontażu chłodnicy paliwa, pozostawiamy ją w samochodzie.
- Teraz oddzielamy poprzez odkręcenie filtr paliwa od zespołu paliwa.
- Przystępujemy do montażu nowego filtru. Przykręcamy go do zespołu filtru.
- Montujemy cały zestaw w BMW i podłączamy przewody paliwa naciskające na sprężyny ryglujące.
Odpowietrzanie Filtra Paliwa
- Teraz wciskamy zabezpieczenie z drutu i odłączamy od górnej części filtru przewód paliwa prowadzący do pompy wtryskowej.
- Do następnego etapu wymiany filtru paliwa w BMW E39 będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Jedna osoba uruchamia silnik BMW, a druga obserwuje moment wypłynięcia paliwa z filtru. W taki oto sposób następuje jego szybkie odpowietrzenie.
- Olej napędowy, który wypłynie podczas tej operacji powinien być zebrany do pustego naczynia. Nasuwamy przewody paliwa, uruchamiamy silnik i szukamy ewentualnych wycieków.
- W tym celu włączamy zapłon i pozostawiamy włączony przez około 1 minutę. Przez ten czas pompa zasilająca jest uruchamiana, napełnia paliwo i odpowietrza filtr.
- Na koniec uruchamiamy silnik i oglądamy dokładnie filtr paliwa. Szukamy ewentualnych wycieków lub nieszczelności.
Jak Odpowietrzyć Układ Paliwowy?
Powietrze w układzie paliwowym stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Gdy pęcherzyki powietrza przedostaną się do systemu, mogą zakłócić płynny przepływ paliwa, co prowadzi do szeregu problemów. Przede wszystkim, zapowietrzony układ paliwowy może powodować trudności z uruchomieniem silnika lub całkowicie uniemożliwić jego start.
Rozpoznanie zapowietrzonego układu paliwowego jest kluczowe dla szybkiego rozwiązania problemu. Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów jest trudność w uruchomieniu silnika lub całkowita niemożność jego odpalenia. Jeśli silnik odpala, ale gaśnie po krótkim czasie, może to również wskazywać na zapowietrzenie. Innym symptomem jest nierówna praca silnika, objawiająca się drganiami i wahaniami obrotów. Kierowca może zauważyć spadek mocy silnika, szczególnie podczas przyspieszania. W niektórych przypadkach może pojawić się zwiększone zużycie paliwa lub dymienie z układu wydechowego.
Aby skutecznie przeprowadzić proces odpowietrzania układu paliwowego, warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Podstawowym elementem wyposażenia jest ręczna pompka paliwowa, która jest szczególnie przydatna w silnikach Diesla. Pozwala ona na manualne przepompowanie paliwa przez układ, co ułatwia usunięcie pęcherzyków powietrza. W przypadku niektórych modeli samochodów przydatny może być specjalny klucz do filtra paliwa, który ułatwi jego demontaż i ponowne zamocowanie. Warto również mieć pod ręką zestaw kluczy płaskich i nasadowych, które mogą być potrzebne do poluzowania połączeń w układzie paliwowym.
Proces odpowietrzania układu paliwowego, choć może wydawać się skomplikowany, można przeprowadzić na własną rękę w domowych warunkach. Najpierw należy upewnić się, że w baku jest wystarczająca ilość paliwa. W silnikach Diesla proces jest nieco bardziej złożony. Na początku zlokalizuj śrubę odpowietrzającą na filtrze paliwa i poluzuj ją. Następnie, używając ręcznej pompki paliwa (jeśli jest dostępna), pompuj paliwo, aż zacznie wypływać bez pęcherzyków powietrza. W niektórych modelach konieczne może być poluzowanie nakrętek przewodów ciśnieniowych na wtryskiwaczach. Po zakończeniu odpowietrzania dokręć wszystkie poluzowane połączenia.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Profilaktyczne odpowietrzanie układu paliwowego może zapobiec wielu problemom i kosztownym naprawom. Najważniejszym momentem, kiedy należy przeprowadzić tę procedurę, jest wymiana filtra paliwa. Inną sytuacją wymagającą odpowietrzenia jest jakakolwiek ingerencja w układ paliwowy, na przykład wymiana pompy paliwa, przewodów paliwowych czy wtryskiwaczy. Warto również rozważyć odpowietrzanie po całkowitym opróżnieniu baku paliwa. W przypadku silników Diesla regularne odpowietrzanie może być konieczne nawet przy rutynowych przeglądach, szczególnie w starszych modelach.
Podczas odpowietrzania układu paliwowego bezpieczeństwo powinno być priorytetem. Przede wszystkim należy pracować w dobrze wentylowanym miejscu, najlepiej na zewnątrz lub w garażu z otwartymi drzwiami. Paliwo jest substancją łatwopalną, dlatego absolutnie zabronione jest palenie lub używanie otwartego ognia w pobliżu. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować gaśnicę na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Zawsze należy używać odpowiednich rękawic ochronnych, aby uniknąć kontaktu paliwa ze skórą. Okulary ochronne również są wskazane, gdyż paliwo może przypadkowo rozprysnąć się podczas odpowietrzania. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że silnik jest zimny - odpowietrzanie rozgrzanego układu może być niebezpieczne. Pamiętaj, aby odłączyć akumulator przed ingerencją w układ paliwowy, co zapobiegnie przypadkowemu uruchomieniu pompy paliwa.
tags: #bmw #e39 #wymiana #filtra #powietrza #poradnik

