BMW 320 Benzyna: Instrukcja Wymiany Filtra Powietrza i Interwały Serwisowe
- Szczegóły
Artykuł ten jest szczególnie użyteczny dla właścicieli modeli 1, 2, 3 i 4 z silnikami benzynowymi, niezależnie od przebiegu - od 50 tys. do 300 tys. km! Należy pamiętać, że konstrukcyjnie modele 1 F20/F21, 2 F22, 3 F30, 4 F32/F36 i GT3 F34 są bardzo podobne, tzn. systemy i silniki benzynowe są identyczne.
Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku
Czy ktoś z Was zmieniał sam filtr powietrza silnika, kabinowy lub mikrofiltr od klimy? Może macie jakiś ciekawy film instruktażowy lub instrukcję jak to zrobić - przy wymianie oleju pomiędzy przeglądami chciałbym oczywiście wymienić również filtr powietrza o ile jest to prosta czynność to sam.
Zamieszczone zdjęcia pokazują samochód marki BMW, ale zasada demontażu starego i montażu nowego filtra jest taka sama. Podczas wymiany filtra paliwa musisz zachować absolutną czystość, aby nie zanieczyścić układu paliwowego. Samochód należy podnieś na podnośniku w warsztacie, a następnie zdemontować elementy maskownicy podwozia. Zdemontuj zużyty filtr paliwa. Do nowego filtra paliwa zamontuj opaskę, która znajdowała się na starym filtrze paliwa. Ostatnią czynnością przy montażu nowego filtra paliwa jest sprawdzenie szczelności układu po wcześniejszym uruchomieniu silnika.
Filtr Kabinowy - Dlaczego Warto Wymieniać?
To samo z filtrem kabinowym - zauważyłem, że autko potrafi parować (przy wyłączonej klimie) co jest dość uciążliwe - nie wiem czy to filtr ale chciałbym od niego zacząć. Poza tym po dwóch latach eksploatacji raczej warto by było to zrobić.
Mikrofiltry Klimy
Dodatkowo co z filtrem klimatyzacji, z tego co mi powiedział konsultant w serwisie przy dużym przeglądzie zostaną wymienione mikrofiltry klimy (w ramach pakietu serwisowego 5lat). Czy ktoś już z Was to wymieniał we własnym zakresie i co jaki okres/il.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Kia Sportage 1.6?
Interwały Serwisowe dla BMW Serii F z Silnikami Benzynowymi
Teraz opowiemy o typowych problemach dla modelu F30 328i, które można również odnieść do innych modeli z tej serii! Zacznijmy od interwałów wymiany podstawowych płynów. Wielu o nich słyszało, niektórzy wiedzą, a niektórzy mogą nie zdawać sobie jeszcze sprawy, więc teraz opowiemy o nich!
Olej Silnikowy
Podstawowym płynem jest olej silnikowy. Zalecamy jego wymianę co 6-8 tys. km, maksymalnie co 10 tys. km, w zależności od stylu jazdy, częstych tras czy jazdy miejskiej, lub mieszanki. W Niemczech wymiana oleju w silnikach diesla odbywa się co 30 tys. km, ale w naszym przypadku taki interwał jest nieodpowiedni. Tam przyjmuje się, że na trasie przejeżdża się 100-200 km dziennie, a w Kijowie, na przykład, w korkach przejeżdża się 20 km w godzinę, średnia prędkość w mieście to około 20-30 km/h, a na trasie 80-90 km/h. To cztery razy mniej w mieście, więc w ciągu godziny przejeżdża się mniej kilometrów. Dlatego zalecamy wymianę oleju co 6-8 tys. km w mieście dla silników benzynowych. Jeśli klient regularnie „przeciąża” samochód, często zmieniają olej co 5-6 tys. km. Osobiście zalecam wymianę oleju co 8-10 tys. km, jeśli nie jest się agresywnym kierowcą, ale nie więcej.
Filtry: Oleju, Powietrza i Kabinowy
Wraz z wymianą oleju zawsze zalecamy wymianę filtra oleju i filtr powietrza silnika. Filtr powietrza należy wymieniać przy każdej wymianie oleju, ponieważ nasze drogi są pełne kurzu, brudu i liści, co może prowadzić do jego zatykania. Dla silników turbo jakość i czystość filtra powietrza są bardzo ważne!
Filtr kabiny również zalecamy wymieniać razem z wymianą oleju, filtra oleju i filtra powietrza. Kosztuje niewiele, a nasza rekomendacja to filtr węglowy. W modelach X5 E70, F15 i X3 F25 znajduje się dodatkowy filtr pod schowkiem, nazywany filtrem klimatyzacji lub filtrem recyrkulacji.
Płyn Hamulcowy
Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co 2 lata lub co 40 tys. km, o czym przypomina komputer BMW, który zapisuje interwały serwisowe dla tego płynu. Co 2 lata pojawia się komunikat o konieczności jego wymiany. Dlaczego co 2 lata? Ponieważ płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ma zdolność wchłaniania par wodnych z powietrza.
Przeczytaj także: Lokalizacja filtra powietrza Megane 2 1.6 benzyna
Antyfrez
Antyfrezy są często zapominane, ponieważ BMW nie uwzględnia ich wymiany w komputerze, więc nie pojawia się komunikat o konieczności ich zmiany. Zalecamy wymianę co 2-3 lata lub co 50 tys. km, ponieważ antyfrez traci swoje właściwości z czasem, nawet jeśli samochód nie jest użytkowany. Długie niezmienianie antyfrezu może prowadzić do osadów, które mogą zatykać cienkie miejsca w układzie chłodzenia, takie jak radiator. Jeśli nie jesteś pewien, kiedy ostatnio wymieniano antyfrez, lub jeśli samochód pochodzi z USA, zalecamy jego wymianę, a po wymianie przeprowadzenie kompleksowego przeglądu. Możemy również sprawdzić stan antyfrezu przy pomocy refraktometru, ocenić jego czystość, kolor i temperaturę zamarzania. Czasami brudny antyfrez może również zatykać pompę elektryczną.
Pokrywa Wlewu Oleju
Co roku lub co dwa lata należy wymieniać pokrywę wlewu oleju, ponieważ z biegiem czasu może ona pękać z powodu materiału plastikowego, a zawór może przestać działać poprawnie!
Czyszczenie Systemu Chłodniczego
Rocznie, mniej więcej wiosną, zaleca się czyszczenie systemu chłodniczego. W samochodzie znajduje się sandwich z chłodnicą klimatyzacji i chłodnicą głównego układu chłodzenia, między którymi często gromadzą się liście, mech i kurz. Rekomendujemy rozebranie i umycie tych elementów, ponieważ silnik jest obciążony termicznie i prawidłowe działanie układu chłodzenia jest bardzo ważne.
Serwis Systemu Klimatyzacji
System klimatyzacji wymaga serwisowania raz w roku. Wymiana czynnika chłodniczego jest ważna, ale nie chodzi tylko o jego wymianę, ponieważ czynnik odparowuje z biegiem czasu. Po kilku latach ilość czynnika może się zmniejszyć (np. z 850 gramów do 700 gramów lub z 550 gramów do 450 gramów). Kluczowe jest także wymienienie oleju w systemie. Kompresor klimatyzacji, który jest kosztowny, smarowany jest olejem wtryskiwanym razem z wymianą czynnika chłodniczego. Regularna wymiana czynnika chłodniczego zapewnia również wymianę oleju w systemie, co przyczynia się do dłuższej żywotności kompresora.
U klientów czasami pojawia się problem, gdy po włączeniu klimatyzacji zaczyna się pojawiać nieprzyjemny zapach w kabinie. Oznacza to, że na parowniku, małym radiatorze znajdującym się w kabinie, gromadzi się kondensat, który staje się siedliskiem bakterii powodujących nieprzyjemny zapach. W takiej sytuacji zalecamy czyszczenie parownika, co można zrobić na kilka sposobów. Nie próbuj czyścić go przez kanały wentylacyjne, jak w modelach F10 czy F30. Należy to zrobić przez otwory drenażowe. Inną metodą jest użycie środka dezynfekującego w sprayu, który należy rozpylć przy włączonym klimatyzatorze - może to pomóc, ale nie zawsze.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fabii?
Płyn w Układzie Kierowniczym
Płyn w układzie kierowniczym - należy go wymieniać co 2 lata i monitorować jego czystość. W modelach F10, na przykład w wersjach z napędem na wszystkie koła 535, używa się hydraulicznego drążka, który również wymaga płynu.
Płyny w Reduktorach i w Rozdzielaczu
Płyny w reduktorach i w rozdzielaczu - zaleca się ich wymianę co 80-100 tys. km, w zależności od stylu jazdy. W przypadku bardziej intensywnej eksploatacji, jak jazda zimą z driftingiem, lepiej wymieniać je częściej, co 60-80 tys. km. W przypadku napędu na tylne koła nie ma potrzeby wymiany oleju w przednim reduktorze i rozdzielaczu.
Olej w Skrzyni Biegów ZF 8HP
Olej w skrzyni biegów ZF 8HP - zaleca się wymianę co 80-120 tys. km, w zależności od stylu jazdy. Nasza rekomendacja to 60-80 tys. km, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania w korkach lub na trasie. Zwykle klienci wykonują kompleksową wymianę oleju w reduktorach, rozdzielaczu i skrzyni biegów.
Serwisowanie Układu Hamulcowego
Klocki Hamulcowe
Klocki hamulcowe - brak stałych interwałów serwisowych, wszystko zależy od stylu jazdy. Klocki mogą się zużywać już po 10 tys. km, jeśli jazda jest intensywna, średnio zużywają się po 20-40 tys. km.
Tarcze Hamulcowe
Tarcze hamulcowe - należy monitorować ich grubość. BMW ma określone minimalne grubości tarcz, które wynoszą -2 mm.
Należy również pamiętać o wymianie czujnika.
Ręczny Hamulec
Ręczny hamulec - zazwyczaj nie sprawia problemów.
Elektryczny Hamulec Ręczny
Elektryczny hamulec ręczny - w modelach E70, F15 i E65 stosowany jest elektryczny hamulec ręczny, który działa podobnie jak w modelu F30, ale zamiast ręcznej dźwigni używa silniczka, który napina linki. W tych modelach klocki hamulcowe znajdują się wewnątrz bębna. Wyjątkiem są modele F10 i F25, gdzie stosowany jest elektryczny hamulec ręczny, ale z mechanicznym napinaczem w zacisku, więc nie wymaga on regularnego serwisowania klocków.
Przegląd Serwisowy BMW F30 - Przebieg od 0 do 300 000 km
Omówiliśmy podstawowe czynności serwisowe i teraz, bazując na tych interwałach, przejdziemy przez przebieg od 0 do 300000 km na przykładzie BMW F30, wskazując, co powinno być wymieniane na różnych przebiegach.
50 000 km
Przy tym przebiegu wymieniane są olej silnikowy, wszystkie filtry, płyn hamulcowy. Jeśli samochód ma więcej niż 2 lata, zaleca się wymianę płynu chłodzącego, oleju w reduktorach, rozdzielaczu i skrzyni biegów. Właściciel może rozważyć kompleksową wymianę przy przebiegu 60-80 tys. km, aby nie martwić się o to przez kolejne 80 tys. km. Należy także sprawdzić klocki hamulcowe, które powinny być wymienione przynajmniej raz. Wykonuje się również serwis klimatyzacji i sprawdza zanieczyszczenie chłodnic.
60 000 km
Przy tym przebiegu zaleca się wymianę świec zapłonowych (irydowych), które powinny być wymieniane co około 60 000 km.
80 000 km
Wymiana płynów w skrzyni biegów, rozdzielaczu i reduktorach. Możliwe są również problemy z zawieszeniem, które zostaną omówione później. Należy sprawdzić tarcze i klocki hamulcowe, a także płyny, jak w poprzednim przeglądzie. Każdy przegląd powinien obejmować diagnostykę zawieszenia.
100 000 km
Wymienia się wszystko z poprzednich przeglądów, dodatkowo dla silnika N20 wymiana łańcucha rozrządu, uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki miski olejowej. Rekomendowana jest również wymiana świec zapłonowych i płynu chłodzącego. Co 100 000 km zaleca się wymianę rolek i pasków. Po 100 000 km mogą wystąpić problemy z cewkami zapłonowymi, zwłaszcza jeśli świece były zaniedbane. Cewki mogą ulec uszkodzeniu z powodu zwiększonego obciążenia. Po tym przebiegu mogą również pojawić się usterki pompy oraz termostatu w silniku N20. Możliwe jest również zużycie tulei i łączników w zawieszeniu, a także luzy w listwie kierowniczej i awarie rozdzielacza.
150 000 km
Wymiana osłon i odbojników przednich amortyzatorów, samych przednich amortyzatorów. Problemy mogą wystąpić z listwą kierowniczą, tulejami, jeśli nie były wymieniane przy 100 000 km. Wymiana uszczelek tylnego półosie, sprawdzenie membrany PCV, przewodu dolotowego, zamków drzwi, przycisków Start-Stop (mogą się ścierać), przycisku otwierania bagażnika, selektora automatycznej skrzyni biegów. Często cierpią klamki drzwi.
200 000-300 000 km
Należy ocenić stan pojazdu, sposób eksploatacji, roczny przebieg itp. Standardowe problemy jak przy 100 000 km.
Silnik BMW B48 - Charakterystyka i Serwis
Kontynuujemy naszą rubrykę o silnikach BMW. Dziś mamy silnik B48. Silnik B48 został zaprezentowany w 2014 roku, ale w praktyce montowany był od drugiej połowy 2015 roku, wówczas trafił do odświeżonych modeli F30 320i i 330i. Należy pamiętać, że w Europie odświeżone 320i wyposażone są w B48, podczas gdy amerykańskie 320i mają silnik N20. Ciekawostką jest, że mimo iż B48 zaczął być montowany od 2015 roku, nie oznacza to, że w modelach takich jak F10 520i czy X3 F25 2.0i z lat 2016-2017 znajdziecie ten silnik - tam wciąż montowany jest nasz ulubiony N20. W serii F silnik B48 montowano w ograniczonej liczbie modeli: w modelach 1, 2, 3 i 4.
Ten silnik dobrze sprawdza się w modelach serii G. Dla tych, którzy nie wiedzą, jest produkowany do dziś, od 2015 do 2022 roku, i nie planuje się jego wymiany, tylko uzupełnianie o różne hybrydowe konfiguracje. W serii G całkowicie zastąpił N20, we wszystkich dwulitrowych wersjach 520i, 530i w modelach G30 oraz 320i, 330i w modelach G20, a także w X3 G01 i X4 G02. W przeciwieństwie do serii F, gdzie N20 nie był montowany w serii 7, w modelach G11-12 stosowano B48. Nie zapominajmy również o przednionapędowych platformach BMW z poprzecznym układem silnika, gdzie B48 również znalazł swoje miejsce. Silnik ten montowano w modelach X1 F48, X2 F39 oraz w platformach Mini Cooper.
Budowa Silnika B48
Blok Cylindrów
Blok w B48 jest zamknięty, podobnie jak w B58, podczas gdy w N20 jest otwarty. Zamknięty blok sprawia, że konstrukcja jest sztywniejsza, co pozytywnie wpływa na zwiększenie mocy - z tego silnika można uzyskać 400-500 KM bez problemów, o ile nie pęknie tłok. Co do grupy korbowo-tłokowej, brak danych na temat różnic między B48 a N20, ale wiadomo, że jest ona inna. Istnieją różnice między wersjami 320i i 330i, podobnie jak w odświeżonych wersjach 320i i 328i - różnice w stopniu sprężania są takie same. W wersji 320i stopień sprężania wynosi 11, a w 330i 10.2, co związane jest z wyższym doładowaniem i większą mocą w 330i, co wymaga obniżenia stopnia sprężania. Różnice w stopniu sprężania osiągane są dzięki różnym tłokom, które mają różne numery, wcięcia i grubość pierścienia tłokowego. Wszystkie części w B48 są całkowicie różne od N20, ale konstrukcyjnie B48 przypomina B58.
Głowica Cylindrów
Ciekawa różnica to Valvetronic - podobnie jak w N55 i B58, w N20 był umieszczony wewnątrz pod pokrywą zaworów, natomiast w B48 wał przechodzi z boku głowicy, a silniczek znajduje się na zewnątrz, co ułatwia jego wymianę w przypadku awarii.
Uszczelki i Simeringi
Podobnie jak w N20, uszczelki mogą nie wytrzymywać długo ze względu na wysokie temperatury pracy silnika.
Zarządzanie Temperaturą Silnika
Podobnie jak w silnikach N20, N55 i B58, zastosowano rozwiązanie programowe - chłodny termostat.
Rozmieszczenie Łańcuchów
W N20 i N55 łańcuchy znajdują się z przodu i jest ich 2 sztuki. W silnikach B48 montowanych w modelach serii F łańcuch rozrządu znajduje się z tyłu, a mechanizm rozrządu składa się z trzech łańcuchów. Minusem tej konstrukcji jest wyższy koszt naprawy z powodu umiejscowienia łańcuchów z tyłu. Statystyki przebiegów nie wskazują na problem występujący w N20, gdzie łańcuch rozrządu należy wymieniać co 100 000 km - w przypadku B48 wymiana jest zalecana co 200 000 km.
System Dostarczania Powietrza
W silniku B48, w przeciwieństwie do N20, BMW zastosowało chłodnicę cieczy, ale nie tradycyjną, umieszczoną z przodu pojazdu, lecz chłodnicę cieczy umieszczoną na kolektorze ssącym, podobnie jak w B58.
System chłodnicy cieczy składa się z:
- Wlotu: Wbudowany radiator.
- Węży: Podłączone do układu chłodzenia.
- Radiatora: Umieszczonego z przodu pojazdu.
- Pompy: Przepompowującej ciecz chłodzącą.
- Osobnego zbiornika: Na ciecz chłodzącą.
Ten system jest niezależny od ogólnego układu chłodzenia silnika, a zaleca się wymianę płynu chłodzącego co 2 lata.
W modelach serii G nie zastosowano interesującej technologii chłodnicy cieczy - zamiast tego używana jest standardowa chłodnica powietrza, jak w silnikach serii N.
W silniku B48 nie zaobserwowano żadnych problemów z systemem dostarczania powietrza, jednak istnieje jeden problem związany z zaworem wentylacji zbiornika paliwa. System wentylacji zbiornika paliwa jest powiązany z doprowadzeniem powietrza do układu dolotowego. Zawór ten odpowiada za odprowadzanie par z zbiornika paliwa, które są następnie spalane w silniku. Często zdarza się, że zawór ten ulega awarii - może pozostać otwarty lub zaciąć się, co może prowadzić do nierównej pracy silnika podczas jego rozgrzewania.
Turbo
W egzemplarzach o przebiegu 150 000-200 000 km nie zaobserwowano konieczności naprawy turbosprężarek. Z czasem mogą jednak wystąpić problemy z uszczelkami zaworu KVK, podobnie jak w silniku N20. Co do turbosprężarki, B48 jest wyposażony w elektroniczny zawór upustowy, w przeciwieństwie do N20, w którym w pierwszych modyfikacjach znajdował się jeszcze zawór pneumatyczny. System z elektronicznym zaworem upustowym jest bardziej niezawodny i praktyczny.
Dla tych, którzy chcą przeprowadzić tuning Stage 3 w tym silniku, będzie konieczna wymiana plastikowej rury dolotowej (charge pipe) na metalową. W porównaniu do N20, silnik B48 jest łatwiejszy do tuningu Stage 2. W silniku B48 rozwiązano problem znany z N20, gdzie plastikowa rura dolotowa (intake pipe) często pękała. W B48 jeszcze nie zaobserwowano takich usterek.
System Zasilania Paliwem
System zasilania paliwem składa się z:
- Pompy paliwa: Zanurzeniowa pompa w zbiorniku paliwa.
- Pompy wysokiego ciśnienia (Tłokowa pompa paliwa): Znajduje się przed szyną paliwową.
- Szyny paliwowej: Jest jednolita, w przeciwieństwie do B58, gdzie była podzielona, oraz N20 i N55, gdzie również była jednolita.
Ciekawą cechą, podobnie jak w B58, jest to, że nie ma żadnych przewodów paliwowych od szyny paliwowej do wtryskiwaczy - wtryskiwacze są bezpośrednio zamontowane pod szyną paliwową.
System Zapłonowy
Świece zapłonowe należy wymieniać co 60 000 km przebiegu. Co do cewek zapłonowych, są one bardziej niezawodne niż w N20 i N55 i rzadziej ulegają awariom.
System Chłodzenia Silnika
W B48 system chłodzenia jest bardziej złożony niż w N20. B48 ma dwa obiegi chłodzenia - jeden dla silnika, a drugi dla chłodnicy cieczy.
Składniki systemu chłodzenia:
- Pompa chłodzenia: W N20 była elektryczna i kosztowała 300-500 $, podczas gdy w B48 jest pompa mechaniczna kosztująca około 100 $.
- Termostat: B48 ma bardziej zaawansowany termostat, który nie tylko reguluje temperaturę, ale także zarządza przepływem płynu chłodzącego przez blok i głowicę cylindrów, dostosowując, czy ciecz chłodząca ma być dostarczana do całego silnika, tylko do bloku, czy tylko do głowicy.
- Pompa: B48 ma dodatkową małą elektryczną pompę chłodzenia, która działa po wyłączeniu silnika, aby chłodzić turbosprężarkę. W N20 taka funkcja jest możliwa tylko dzięki elektrycznej pompie, która działa po wyłączeniu silnika, podczas gdy w B48 zastosowano małą pompkę, która kontynuuje obieg płynu chłodzącego.
Po przebiegu 75 000 km można zauważyć problemy z cienkimi rurkami chłodzenia, które mogą pękać.
System Chłodzenia Cieczy
W B48, w przeciwieństwie do N20, zastosowano osobną elektryczną pompę dla systemu chłodzenia cieczy. Nie zaobserwowano większych problemów z tym systemem.
tags: #bmw #320 #benzyna #wymiana #filtra #powietrza

