Buczenie Obudowy Filtra Powietrza w Berlingo 1.6 HDI: Przyczyny i Rozwiązania
- Szczegóły
Wielu użytkowników samochodów, takich jak Berlingo 1.6 HDI, doświadcza problemu buczenia dochodzącego z obudowy filtra powietrza. To irytujące zjawisko może mieć różne przyczyny, a jego identyfikacja i usunięcie mogą być kluczowe dla prawidłowej pracy silnika.
Potencjalne Przyczyny Buczenia
Zazwyczaj takie buczenie ma związek z oporami zasysanego powietrza i słychać jak dochodzi z obudowy filtra powietrza.
- Niedrożny Filtr Powietrza: Jeśli buczenie ustanie po wyjęciu filtra powietrza z obudowy i przejechaniu się bez niego, to może to oznaczać, że filtr jest niedrożny.
- Zanieczyszczony Filtr Siatkowy (Snow Screen): Jeśli samochód jest wyposażony w filtr siatkowy na dolocie do obudowy filtra powietrza, zwanym "snow screen", należy sprawdzić, czy nie jest on zatkany owadami i innymi zanieczyszczeniami.
- Nieszczelności w Układzie Dolotowym: Przyczyną może być nieszczelność w układzie dolotowym powietrza, w szczególności w obudowie filtra.
- Temperatura i Wilgotność Powietrza: Na występowanie buczenia może mieć wpływ temperatura i wilgotność powietrza. Buczenie może nie występować, gdy jest chłodniej i występuje mgła oraz duża wilgotność powietrza, a nasilać się, gdy jest sucho i temperatura jest na plusie.
- Nieszczelność w Układzie Doładowania: Z obserwacji wynika, że buczenie powstaje, gdy turbo zaczyna dmuchać z najwyższą wartością, co może wskazywać na nieszczelność w układzie doładowania powietrza.
- Uszkodzona Obudowa Filtra: Plastikowa obudowa filtra może być pęknięta przy gwincie, co powoduje zasysanie powietrza.
Diagnostyka i Rozwiązania
Proponuję na próbę wyjąć z obudowy filtr powietrza i się przejechać. Jeśli mimo to buczenie nadal będzie występować to proszę sobie sprawdzić czy macie na dolocie do obudowy filtra powietrza zamontowany filtr siatkowy zwany "snow screen", krótki element dolotu świeżego powietrza zaopatrzony w metalową siateczkę stanowiącą wstępny filtr zasysanego powietrza - jeśli tak (dotyczy to samochodów sprzedawanych na rynki państw o chłodnym klimacie) to proszę sprawdzić (po wymontowaniu tego odcinka) czy ten filtr jest drożny czy też zawalony owadami i innymi zanieczyszczeniami.
Zdejmij pokrywę z obudowy filtra powietrza i zerknij do środka, czy otwiera się zawór wlotowy. Możesz jeszcze sprawdzić, czy nie ma jakiejś nieszczelności w układzie sterowania zaworem wlotowym.
- Sprawdzenie Poduszek Silnika: Warto sprawdzić stan poduszek silnika, ponieważ ich uszkodzenie może powodować przenoszenie drgań i hałasu.
- Kontrola Rury Dolotowej: Upewnij się, że rura łącząca filtr powietrza z turbosprężarką jest prawidłowo wsunięta i szczelna.
- Wymiana Filtra Powietrza: Jeśli buczenie ustępuje po wyjęciu filtra, należy go wymienić na nowy.
- Czyszczenie lub Usunięcie "Snow Screen": W przypadku zatkania filtra siatkowego, należy go wyczyścić lub usunąć (jeśli nie jest niezbędny).
- Uszczelnienie Nieszczelności: Sprawdź obudowę filtra i cały układ dolotowy pod kątem pęknięć i nieszczelności. Uszczelnij wszelkie nieszczelności.
- Kontrola Przepływomierza Powietrza: Sprawdź, czy wewnętrzna klapka przepływomierza nie zacina się i czy obudowa nie jest pęknięta.
Inne Potencjalne Problemy
Panowie a poduszki sprawdzone? Mi tez buczało swego czasu, u was może to nie będzie to ale nie zaszkodzi napisać. Rura która idzie od filtra powietrza i łączy się z rurą idącą do turbo nie była wsunięta do samego końca. Brakowało może 0,5mm ale swoje to robiło.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtry w Citroenie Berlingo?
U mnie po zdjęciu starej rury z plecionką bez katalizatora bo go wyciołem myśląc że to od niego tak buczy jednak się myliłem(kata sprzedałem za 600zł) plecionka sama się uginała po przechyleniu rury w prawo lub w lewo zero sprężystości tego łącznika wyglądało to tak jakby w środku plecionki nic nie było sama plecionka nie byłą pęknięta czy rozerwana,a w nowej rurze trzeba użyć delikatnej siły żeby ją lekko zgiąć po puszczeniu wraca ona do pierwotnego stanu tzn że jest sprężysta.No i wygląda na to że ja zlikwidowałem swoje buczenie i mam nadzieje że już tak zostanie i nie będzie mnie to więcej wk****ać.
Witam ponownie moja radość po zlikwidowaniu buczenia nie trwała zbyt długo po kilku dniach jazdy buczenie powróciło.Nawiązując do porad kolegi Sztomela postanowiłem wyczyścić snow scren filtr wstępny. Jak się okazało u mnie go nie ma tak że to odpada natomiast po wyjęciu filtra powietrza zasadniczego i przejechaniu się bez niego buczenie jest jeszcze głośniejsze to znaczy że pochodzi z układu dolotowego powietrza a w zasadzie to obudowa filtra tak buczy.
Temat trochę przymarł więc pozwolę sobie odświeżyć.Z moich obserwacji wynika że to buczenie powstaje wtedy kiedy turbo zaczyna dmuchać tą najwyższą wartość tzn w moim przypadku gdzieś od 1800 obr do 2300obr silnika widać to po logu ciśnienia turbo który zamieściłem dwa posty wyżej i dokładnie w tych obrotach buczy.Wskazywało by to na jakąś nieszczelność w układzie doładowania-powietrza jednak po organoleptycznej ocenie układu doładowania ,wydechowego żadnej nieszczelności nie widać i nie słychać .
Czy spotkał się ktoś kiedyś z przypadkiem buczenia, basowego brzmienia z puszki filtra powietrza. Jeżeli przekręcone zostanie ramię klapy gaszącej/egr powiedzmy na 3/4 to buczenie znika. Ja się spotkałem. Tak, EGR zaślepiony blaszkamiowcy2 pisze:Ja się spotkałem. I to jest przyczyna buczenia. Dolot ma wyliczone tłumienie pod pracę z działającym EGR, jak go zaślepisz to będzie tłumił znacznie gorzej bo przepływ jest dużo większy. Jak przymykasz klapę gaszącą to przepływ zbliża się do poziomu z działającym EGR i dolot cichnie.
Użytkownik zgłosił problem z Peugeot Partner 1.6HDI z 2007 roku, który po zimie zaczął głośniej pracować, wydając charakterystyczne dudnienie z dolotu filtra powietrza. Silnik odpala bez problemów, ale jest słabszy, a spalanie wzrosło. W odpowiedziach zasugerowano kilka potencjalnych przyczyn, w tym nieszczelny zawór ssący, uszkodzenie popychaczy zaworów, oraz problemy z mocowaniem rury filtra powietrza. Użytkownik zauważył, że dźwięk jest głośniejszy przy odkręconym wlewie oleju, co sugeruje poważniejszy problem.
Przeczytaj także: Częstotliwość wymiany filtra powietrza w Citroenie Berlingo
- Problemy z EGR: Zaślepienie EGR może powodować buczenie, ponieważ dolot ma wyliczone tłumienie pod pracę z działającym EGR.
- Uszkodzone Popychacze Zaworów: W skrajnych przypadkach buczenie może być spowodowane uszkodzonymi popychaczami zaworów, co powoduje przedostawanie się części kompresji do dolotu.
Podsumowanie
Buczenie obudowy filtra powietrza w Berlingo 1.6 HDI może mieć wiele przyczyn, od prostych, takich jak zatkany filtr, po bardziej złożone, jak nieszczelności w układzie dolotowym czy problemy z EGR. Dokładna diagnostyka i systematyczne sprawdzanie potencjalnych źródeł problemu są kluczowe dla jego skutecznego rozwiązania.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Berlingo III?
tags: #berlingo #1.6 #hdi #buczy #obudowa #filtra

