Wymiana Filtra Powietrza w Alfa Romeo 159: Poradnik Krok po Kroku

Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Z naszego poradnika dowiesz się co ile wymieniać filtr powietrza w aucie, gdzie jest filtr powietrza i jak go wymienić samodzielnie.

Dlaczego Wymiana Filtra Powietrza Jest Ważna?

Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej. Współczesne silniki downsizingowe i silniki diesla zużywają dużo powietrza i mało paliwa. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza.

Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.

Filtry powietrza, które montowane są w samochodach, jak sama nazwa wskazuje, oczyszczają powietrze. Ich rolą jest wyłapywanie wszelkich drobinek pyłu, piasku czy zanieczyszczeń fizycznych z powietrza trafiającego do silnika. Powietrze dostające się do silnika powinno być całkowicie wolne od zanieczyszczeń.

Na filtrach osadzają się wszystkie zanieczyszczenia, w tym również szczególnie niebezpieczny dla silnika piasek, którego nie sposób uniknąć podczas poruszania się pojazdem. Szacuje się jednak, że odpowiednio dobrane i dobrej jakości filtry są w stanie odseparować niemal 100% zanieczyszczeń z powietrza, a co za tym idzie - zapewnić bezpieczeństwo silnikowi.

Przeczytaj także: Specyfikacja filtrów K&N dla Alfa Romeo

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.

Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.

Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania. Pierwszy to zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu. Drugi sposób serwisowania auta to zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys. Trzeci sposób serwisowania to zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu.

Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys.).

Jak sprawdzić, czy filtr jest zużyty? Przede wszystkim warto go obejrzeć.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Alfa Romeo 147 Twin Spark

Gdzie Znajduje Się Filtr Powietrza i Jak Go Wymienić?

W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko. Aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.

Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę.

Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.

Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.

Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach. Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Alfa 166?

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza.

Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu. Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jak Dobrać Odpowiedni Filtr Powietrza?

Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa. Dobierzemy idealny filtr powietrza do Twojego samochodu dzięki katalogom referencji.

Zanim podejmiesz decyzję o zakupie konkretnego filtra - sprawdź, czy jest on kompatybilny z posiadanym przez Ciebie pojazdem. W celu idealnego dobrania filtra musisz podać markę, model i rocznik samochodu. Informacje te stanowią podstawowe dane o samym pojeździe, więc nie ma żadnych problemów z ich samodzielnym odnalezieniem.

Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych. W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi.

Filtry Kabinowe: O Czym Warto Pamiętać?

Problem z filtrem kabinowym jest ten, że wielu kierowców nie wie nie tylko, jak taki filtr należy prawidłowo założyć, ale nawet że taki filtr trzeba wymieniać w określonym interwale czasowym. A trzeba i należy to robić odpowiednio często.

Jeśli już ktoś pomyśli o wymianie filtra kabinowego, uzna jego założenie za sposób na odfiltrowanie z powietrza zasysanego do kabiny wszelkich prochów, pyłów i kurzów niesionych zwykle z wiatrem. Jednak od dłuższego czasu na rynku pojawiają się również filtry kabinowe potrafiące znacznie więcej. Filtry te zatrzymują drobinki zarówno w standardowym rozmiarze PM 10, jak i najbardziej szkodliwe i najbardziej niebezpieczne dla naszego zdrowia cząsteczki pyłów PM 2,5.

Nowoczesne filtry kabinowe wytwarzane z użyciem naprawdę zaawansowanych technologii są w stanie zapobiec przedostawaniu się do wnętrza samochodu również związków aromatycznych (odbieranych przez nas jako zwykle nieprzyjemne zapachy) czy bakterii. Już samo to powinno skłaniać nas do pamiętaniu o ich regularnej wymianie.

Jak Wymienić Filtr Kabinowy?

Procedura wymiany czy po prostu montażu filtra kabinowego jest niezwykle prosta i absolutnie każdy kierowca, bez względu na jego poziom wiedzy czy niewiedzy w kwestii mechaniki samochodowej, jest sobie z tym w stanie poradzić zupełnie samodzielnie. Wszystko, czego będziecie potrzebować, to chęć, spokój, chwilka czasu oraz - oczywiście - nowy filtr kabinowy.

Cała procedura zakładania filtra przeciwpyłkowego powinna wyglądać następująco:

  1. Otwieramy schowek w przedniej części kokpitu, po stronie pasażera - zwykle to właśnie za nim producenci aut umieszczają filtry kabinowe
  2. Demontujemy schowek i wysuwamy go lub wyciągamy na zewnątrz - w tym celu przyjdzie nam zapewne usunąć kilka klipsów, zaślepek czy innych elementów mocujących szufladę schowka
  3. Lokalizujemy kieszeń filtra kabinowego - rodzaj niskiej półeczki chronionej szeroką zaślepką
  4. Otwieramy kieszeń filtra i wsuwamy w nią nowy filtr kabinowy - jeśli jest to wymiana filtra, najpierw należy usunąć stary, zużyty filtr kabinowy.

Cała reszta czynności zamyka się w zaślepieniu kieszeni filtra i zamontowaniu ponownie szuflady schowka. Nowy filtr zamontowany.

Jak Układać Filtr Kabinowy?

Jak taki filtr powinien być ułożony? Czy filtry kabinowe zakładamy strzałką w górę, czy w dół? Chodzi tu, rzecz jasna, o strzałkę widoczną na większości filtrów, a pokazującą prawidłowy kierunek przepływu powietrza. Jeśli więc powietrze w waszym układzie przechodzi przez filtr od góry do dołu, to filtr w swoim aucie zawsze zakładacie strzałką w dół. Taki sposób przepływu powietrza przez filtr obowiązuje w wielu współczesnych samochodach osobowych, więc i ułożenie filtra strzałką w dół możecie uznać za schemat domyślny.

A właściwe ułożenie filtra w kieszeni dlatego jest tak ważne, ponieważ efektywność filtra spadnie znacząco, jeśli założymy go niezgodnie z zaleceniami producenta.

Jak Często Wymieniać Filtr Kabinowy i Jaki Wybrać?

Wymiana filtra kabinowego zgodnie z wszelkimi zaleceniami powinna być przeprowadzana w samochodach osobowych nie rzadziej niż co 15 tys. przejechanych kilometrów lub też co najmniej raz w roku.

Jeśli zależy Wam na wyższej skuteczności w oczyszczaniu powietrza dostającego się do kabiny samochodu, powinniście wybierać filtry droższe, ale wielokrotnie bardziej efektywne. Różne testy pokazują wyniki wskazujące na to, iż nowoczesne filtry kabinowe z aktywnym węglem i jonami srebra zatrzymują od 10 do 20 razy więcej szkodliwych pyłków PM 2,5 niż najprostsze filtry przeciwpyłkowe.

tags: #alfa #159 #filtr #powietrza #wymiana

Popularne posty: