Uzupełnianie Wody Destylowanej w Akumulatorze Bosch S3: Poradnik

Akumulator jest jednym z tych podzespołów, które potrafią zaskakiwać, niekoniecznie pozytywnie. Doskonale o tym wiedzą ci kierowcy, którzy chociaż raz mieli problemy z porannym rozruchem. Niepotrzebny stres, strata czasu czy spóźnienie - konsekwencje rozładowanego akumulatora mogą sięgać dalej. Warto więc wiedzieć, jak dbać o akumulator, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Żywotność Akumulatora i Czynniki Wpływające na Nią

Szacunkowa żywotność akumulatora w samochodzie czy w motocyklu wynosi 5 lat. Na żywotność akumulatora mają też wpływ inne czynniki - przede wszystkim stan instalacji elektrycznej czy zbyt duży pobór energii elektrycznej w czasie spoczynku (gdy dochodzi do rozładowania).

Akumulatory Bosch S3, S4, S5 - Bezobsługowe?

Akumulatory Boscha z serii S3, S4, S5 są reklamowane jako bezobsługowe. Jednak, czy to oznacza, że nigdy nie wymagają żadnej interwencji? Wiele zależy od konkretnego typu akumulatora i warunków eksploatacji.

W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych starszego typu, można przywrócić sprawność, uzupełniając wodę destylowaną. Ja zawsze dwa razy w roku (przed zimą i po zimie) robię mały przegląd baterii (czyszczenie, woda destylowana, ładowarka impulsowa i wazelina techniczna na bieguny i klemy) co wystarcza żeby nie mieć problemów nawet z tymi "niemarkowymi" akumulatorami...

Uzupełnianie Wody Destylowanej - Kiedy To Ma Sens?

W akumulatorach tradycyjnych raz na jakiś czas musimy uzupełniać poziom elektrolitu wodą destylowaną. Dzieje się tak na skutek stale zachodzącego procesu parowania wody z elektrolitu. Kiedy poziom elektrolitu spada poniżej górnej krawędzi płyt spada również pojemność akumulatora (w procesie chemicznym powstawania energii uczestniczy tylko ta część płyty, która jest zanurzona w elektrolicie).

Przeczytaj także: Filtr powietrza w samochodzie: co warto wiedzieć?

Aby wyeliminować konieczność uzupełniania poziomu elektrolitu wodą destylowaną w akumulatorze Bosch S zastosowano proces wytłaczania kratek, który dzięki poprawie precyzji wykonania kratki zminimalizował parowanie wody z elektrolitu. Dodatkowo zwiększono rezerwę elektrolitu nad płytami akumulatora stosując głęboką zabudowę płyty. Firma Bosch gwarantuje, że przez cały okres użytkowania akumulatora poziom elektrolitu nigdy nie spadnie poniżej górnej krawędzi płyt i co za tym idzie nigdy nie zaistnieje konieczność uzupełniania jego poziomu wodą destylowaną.

Jak Dolać Wodę Destylowaną?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że otwarcie akumulatora bezobsługowego, grozi utratą gwarancji i każdy użytkownik robi to na własną odpowiedzialność! W przypadku akumulatorów Centra Futura, sytuacja wygląda nieco inaczej. Część z nich była produkowana z wieczkiem, które uda się podważyć, część miała dodatkowo sklejone wieczko, więc jeśli czujemy, że akumulatorów stawia opór, zostaje nam tylko wywiercić dziurki w każdej celi akumulatora. Przez wykonane otwory będzie można dolać wody lub zbadać areometrem parametry i kolor elektrolitu.

W przypadku akumulatorów marki Varta i Bosch (dotyczy modeli Varta Black, Blue, Silver oraz Bosch S3, S4, S5) wieczko jest klejone. Tutaj nie zostaje nam nic innego, jak wyposażyć się we wkrętarkę lub inne urządzenie, które pozwoli nam wykonać otwory serwisowe w naszym akumulatorze.

Poniżej przedstawiono tabelę z orientacyjnymi napięciami ładowania dla różnych typów akumulatorów:

Typ AkumulatoraNapięcie Ładowania
Kwasowo-ołowiowy (tradycyjny)13.8V - 14.4V
AGM14.4V - 14.8V
EFB14.4V - 14.8V

Bezpieczeństwo Przede Wszystkim

Akumulator zawiera w sobie elektrolit, a więc rozcieńczony żrący kwas siarkowy. W wysokiej temperaturze panującej w komorze silnika zachodzące w nim reakcje chemiczne odbywają się dynamicznie powodując powstawanie wodoru i tlenu w postaci gazowej, które tworzą mieszaninę wybuchową. Ten proces zachodzi jeszcze szybciej, gdy niesprawna instalacja elektryczna w pojeździe podaje napięcie ładowania wyższe niż 14,4V. Dbając o bezpieczeństwo użytkownika należy te substancje zatrzymać we wnętrzu akumulatora.

Przeczytaj także: Akumulator AGM: Woda destylowana - kiedy i jak?

Akumulatory Bosch posiadają w pełni zamkniętą obudowę, bez korków. Tak, aby kwas siarkowy nie wydostał się z urządzenia nawet przy dużym jego przechyleniu i nie doprowadził do poparzenia użytkownika lub zniszczenia jego ubrania.

Technologie Bosch w Służbie Bezpieczeństwa

Zastosowana w akumulatorach Bosch S pokrywa labiryntowa przepuszcza powstające gazy przez gęstą sieć kanałów tworzących labirynt. Przepływające przez labirynt gazy schładzają się, skraplają i wracają bezpiecznie do wnętrza akumulatora. Umieszczone w otworach opatentowane filtry ceramiczne mają za zadanie usunąć z gazu wszelkie niebezpieczne składniki i jednocześnie chronić akumulator przed tzw. iskrami zwrotnymi - iskrami, które powstają w komorze silnika na skutek usterek w instalacji elektrycznej i które mogą „wpaść” do wnętrza akumulatora powodując jego eksplozję.

Przeczytaj także: Citroen C4 - Jaki Filtr Bosch?

tags: #akumulator #Bosh #S3 #uzupełnianie #wody #destylowanej

Popularne posty: