Wymiana Rury Obudowy Filtra Powietrza w Audi A6 C7: Poradnik Krok po Kroku

Odpowiednia ilość powietrza dostarczana do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.

Nieszczelność w Układzie Dolotowym - Przyczyny i Objawy

Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym.

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa

Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza. Również awaria dodatkowych układów połączonych z dolotem może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.

Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego

Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić?

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność.

Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?

Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Naprawa Nieszczelności w Układzie Dolotowym

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia.

Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie. Jak widzisz, do rozwiązania problemów niemal zawsze niezbędne będą części zamienne. Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepu Inter Cars. Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe.

Samodzielna Wymiana Chłodnicy EGR w Audi A6 C7 - Porady i Wskazówki

Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące samodzielnej wymiany chłodnicy EGR, bazując na doświadczeniach użytkownika Audi A6 C7:

Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra

  • Można dobrać się do chłodnicy od góry, bez konieczności odkręcania rury wydechowej od filtra DPF.
  • Jedyną czynnością wymagającą dostępu od spodu jest spuszczenie płynu chłodniczego.
  • Zalecane narzędzia: nasadki 7mm, 10mm, 12mm, 13mm, Torx T25 i T30, śrubokręt krzyżakowy, klucz oczkowy 10mm, grzechotki, szczypce do ściągania zaciskowych obejm metalowych.
  • Przydatna może być kamera endoskopowa do inspekcji trudno dostępnych miejsc.
  • Zabezpiecz się grubą gąbką lub kołdrą do leżenia na silniku.
  • Przygotuj pastę do czyszczenia rąk, praca będzie brudna.

Kroki do wykonania (dotyczy auta bez Webasto):

  1. Odłącz akumulator i spuść płyn chłodniczy.
  2. Zdemontuj plastikowe osłony (podszybie i nad chłodnicą).
  3. Rozkręć obudowę filtra powietrza, rurę dolotową do turbo i odmę.
  4. Odkręć plastikowe osłony gniazd amortyzatorów i belkę rozporową w podszybiu.
  5. Odkręć od ściany grodziowej pudełko rozdzielcze kabli +12V.
  6. Wyciągnij rurkę podciśnienia i "pająk" rur do nagrzewnicy z tyłu grodzi termicznej.
  7. Odkręć ścianę grodziową.
  8. Rozkręć rurę intercoolera z tyłu.
  9. Odkręć od wyjścia turbosprężarki metalowy "tłumik".
  10. Odkręć od turbo czarny plastikowy kolektor łączący EGR i rury od filtra powietrza.
  11. Odkręć zawór EGR od góry trzema śrubami od chłodnicy.
  12. Odkręć chłodnicę od DPF trzema śrubami spline (jedna trudno dostępna).
  13. Odkręć dodatkową śrubę mocującą chłodnicę do obudowy skrzyni biegów (odkręć metalową rurkę płynu chłodzenia, aby uzyskać dostęp).
  14. Wyjmij chłodnicę.
  15. Wyczyść i wymień uszczelki.
  16. Zmontuj wszystko w odwrotnej kolejności.
  17. Zalej świeżym płynem chłodniczym (około 6L).

Pamiętaj o wymianie kluczowych uszczelek (DPF->chłodnica i chłodnica->EGR). Po wymianie i zalaniu płynem, przejedź kilkaset kilometrów, aby upewnić się, że wszystko zostało poprawnie złożone.

tags: #a6 #c7 #rura #opbudowy #filtra #powietrza

Popularne posty: