Objawy zużytego filtra powietrza i konsekwencje zaniedbania

Filtr powietrza pełni niezwykle ważną rolę w silniku, filtrując powietrze zasysane do komory spalania. Czystość powietrza i stan filtra powietrza są zatem kluczowe, szczególnie w silnikach z turbodoładowaniem, gdzie filtrowane jest też powietrze dostające się do komory turbosprężarki. Mechanicy alarmują, że coraz więcej aut ma objawy wskazujące na zaniedbanie filtra powietrza. Wymiany te należy bowiem przeprowadzać często i umiejętnie, gdyż grozi nam coś więcej niż tylko wzrost spalania - nawet zatarcie silnika.

Rola filtra powietrza w samochodzie

Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie zasysanego powietrza z kurzu, pyłu, sadzy czy drobin organicznych, zanim trafi ono do silnika. Zarówno filtr powietrza w maszynie rolniczej, jak i w urządzeniach przemysłowych pracuje w trudnych warunkach i zużywa się szybciej niż w pojazdach osobowych. W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia silnika, powietrze dostające się do niego musi być starannie oczyszczone. Odpowiada za to wymienny element, jakim jest dedykowany filtr.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Częstotliwość wymiany uzależniona jest od intensywności użytkowania, warunków pracy oraz rodzaju urządzenia. W przypadku filtra powietrza w ciągniku czy filtra powietrza w kombajnie przyjmuje się, że wymiana powinna następować co 200-300 motogodzin. Dla przemysłowego filtra powietrza, zwłaszcza w środowiskach o wysokim stężeniu cząstek stałych, wymiana co 1000-1500 godzin pracy jest standardem. Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej. Przy niewielkich przebiegach, wystarczające będzie zamontowanie nowego egzemplarza co 2-3 lata.

Objawy zapchanego filtra powietrza

Sygnałami wskazującymi na zabrudzony lub zapchany filtr powietrza są:

  • Spadek mocy silnika - zapchany filtr nie przepuszcza tyle powietrza, ile powinien, a brak dostatecznej ilości powietrza dopływającego do jednostki napędowej przekłada się na spadek mocy silnika.
  • Zwiększone zużycie paliwa - zapchany filtr powietrza zmusza silnik do kompensowania niedostatku powietrza poprzez zwiększenie dawki paliwa.
  • Problemy z uruchamianiem silnika - przytkany filtr powietrza może utrudniać uruchamianie silnika, szczególnie w chłodniejsze dni.
  • Dymienie z rury wydechowej - zapchany filtr to nieefektywne spalanie paliwa, co skutkuje mocniejszym dymieniem z rury wydechowej i wzrostem emisji spalin.
  • Bywa i tak, że zabrudzony filtr powietrza daje objaw w postaci palącej się kontrolki silnika (check engine), informującej o problemach z układem dolotowym.

Pojawiające się podczas pracy silnika nietypowe odgłosy - takie jak buczenie, świsty czy metaliczne brzmienia - mogą sygnalizować, że zatkany filtr powietrza zakłóca prawidłowy przepływ powietrza.

Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza

Konsekwencje jazdy z zapchanym filtrem powietrza

Jazda z zapchanym filtrem powietrza może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia jednostki napędowej. Niewłaściwa filtracja powietrza może również prowadzić do problemów z układem dolotowym i do zwiększonego zużycia innych podzespołów silnika.

Nieszczelny filtr powietrza

Może się okazać, że obudowa filtra jest nieszczelna lub np. dziurawa. W takim przypadku do układu dolotowego dostaje się tzw. lewe powietrze. I przynosi ono dwa skutki. Po pierwsze sprawia, że mieszanka paliwowa jest rozrzedzana i staje się uboga, co skutkuje spadkiem mocy. Po drugie wraz z "lewym powietrzem" do układu dolotowego dostają się zanieczyszczenia, w tym np. drobinki piasku.

Problem z nieszczelnym filtrem powietrza jest o tyle duży, że w razie spadku mocy kierowca poszukuje problemów w układzie wtryskowym czy przepływomierzu, a rzadko w pierwszej kolejności sprawdza się filtr. A długotrwałe problemy mogą doprowadzić do kosztownej usterki turbiny.

Jak samodzielnie sprawdzić stan filtra powietrza?

Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?

  1. Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo dostępnym miejscu, tuż obok silnika.
  2. Przeprowadzamy kontrolę wizualną filtra - sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny, zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami.
  3. Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność.

Jest też jeden test filtra powietrza, który bywa wykonywany, ale którego wykonywać nie zalecamy. Jest to tzw. test wydajności, polegający na chwilowym zdjęciu filtra i uruchomieniu silnika. Jeśli filtr był zapchany, taki silnik faktycznie będzie wówczas działał zauważalnie płynniej. Problem w tym, że nawet ta chwila bez filtra wystarczy, aby narobić sobie w tym silniku niezłego bałaganu.

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza

Wymiana filtra powietrza

W przypadku zapchanego filtra powietrza w teorii mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. W praktyce mamy tylko jedną możliwość: wymiana filtra - to ma sens. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, czy poprzez trzepanie, pranie, czy z pomocą sprężonego powietrza. Wbite w jego materiał cząsteczki są nie do usunięcia.

Wymiana filtra powietrza krok po kroku

Aby założyć nowy filtr powietrza, zazwyczaj należy podążać za poniższymi wskazówkami:

  1. Zlokalizuj obudowę filtra pod maską - jest połączona z rurą dolotową powietrza.
  2. Zdemontuj górną pokrywę obudowy, odkręcając kilka śrub lub klipsów.
  3. Wymontuj zużyty filtr powietrza, zachowując ostrożność, aby nie wysypać obecnych w nim zanieczyszczeń do obudowy.
  4. Umieść w tym samym miejscu nowy wkład.
  5. Przykręć obudowę i upewnij się, że jest prawidłowo założona.

Założenie nowego filtra powietrza zajmuje wprawionym osobom około kilkunastu minut. Koszt wymiany filtra powietrza zależy od rodzaju oraz jakości nowego wkładu czy czasu, jaki specjalista spędzi na realizacji usługi. Ceny nowych wkładów zaczynają się od 10 zł za prosty, tradycyjny model i sięgają nawet 700 zł, jeśli to sportowe wersje o zwiększonej przepustowości.

Podsumowanie

Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza mogą zapobiec kosztownym naprawom oraz poprawić wydajność paliwową pojazdu. Wymiana filtra jest prostym procesem, który można wykonać samodzielnie. Pamiętaj, że jeden z pozoru prosty element może zadecydować o trwałości silnika, a także o efektywności całego procesu produkcyjnego lub rolniczego. Nie czekaj, aż objawy staną się problemem - działaj prewencyjnie i chroń swoje maszyny, zanim awaria Cię zaskoczy.

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów K&N do RX-8

tags: #złe #filtry #powietrza #objawy

Popularne posty: