Wymagania dotyczące zbiorników na wodę pitną na statkach
- Szczegóły
Woda to życiodajna substancja, zajmująca około 70% powierzchni naszej planety. Większość zasobów tej cennej cieczy stanowią wody słone. Zaledwie 2,5-3% wód to wody słodkie, odgrywające kluczową rolę w rozwoju życia na lądzie, na morzu i w powietrzu.
Flota morska i śródlądowa potrzebuje wody do bezawaryjnej pracy silników i automatycznego czyszczenia niektórych elementów konstrukcyjnych. Dla właścicieli statków najważniejsze jest jednak zapewnienie najwyższej jakości wody pitnej oraz w pełni higienicznej wody użytkowej dla członków załogi, pasażerów czy też przewożonych zwierząt. W poniższym artykule poddany zostanie analizie proces pozyskiwania i wykorzystywania wody na jednostkach pływających.
Statki mogą zużywać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy litrów słodkiej wody dziennie. Celem nowoczesnych jednostek pływających jest całkowita samowystarczalność w tym zakresie. Gwarantują to jedynie odpowiednie zapasy wody pozyskane z wodociągów przybrzeżnych lub wygenerowane samodzielnie na statku z pobieranej na bieżąco wody morskiej.
Do niedawna wielkość zbiorników na wodę słodką był kluczowym czynnikiem wpływającym na długość i liczebność przewozu ludzi podczas morskich rejsów. Obecnie, dzięki postępowi technologicznemu możliwości te są niemal nieograniczone.
Wymagania dotyczące pomieszczeń dla załogi
Statki z pomieszczeniami dla załogi muszą być wyposażone w instalację wody pitnej. Pomieszczenia dla załogi muszą być tak rozmieszczone i wyposażone, aby uniknąć w możliwie największym stopniu przenikania zanieczyszczonego powietrza z innych przedziałów statku, jak np. Każdy członek załogi mieszkający na pokładzie musi posiadać własną koję i zamykaną szafkę na ubrania.
Przeczytaj także: Znaczenie czystego zbiornika na wodę destylowaną w stomatologii
Pomieszczenia dla załogi muszą być zabezpieczone przed niedopuszczalnym hałasem i drganiami. Wszystkie pomieszczenia muszą być oświetlone elektrycznie. Dodatkowe lampy wykorzystujące paliwo gazowe lub ciekłe są dozwolone tylko w pomieszczeniach rekreacyjnych.
Urządzenia świetlne wykorzystujące paliwo ciekłe muszą być wykonane z metalu i mogą wykorzystywać paliwa o temperaturze zapłonu powyżej 55 °C lub naftę dostępną w handlu. Schody muszą być trwale zamocowane i bezpieczne.
- Jedna toaleta na pomieszczenie mieszkalne lub na sześciu członków załogi.
- Oznaczenia otworów załadowczych zbiornika wody pitnej i przewodów wody pitnej muszą informować o ich wyłącznym przeznaczeniu do wody pitnej.
Magazynowanie wody i systemy uzdatniania
Magazynami wody użytkowej na jednostkach pływających są zbiorniki hydroforowe. Przechowywana w nich, pod określonym ciśnieniem woda jest przepompowywana wszędzie tam gdzie jest potrzebna w danej chwili. Zbiorniki z wodą pitną i użytkową na statkach muszą być odpowiednio zabezpieczone i odizolowane od pozostałych systemów wodnych jednostek np. chłodzących silniki napędowe. Bezpieczeństwo gwarantują oddzielne zbiorniki hydroforowe lub zawory zwrotne.
Jedną z podstawowych metod odsalania wody morskiej jest odwrócona osmoza. Proces ten wykorzystuje ciśnienie i półprzepuszczalną membranę, która zatrzymuje wszelkie substancje niepożądane. Odwrócona osmoza pozwala na odsolenie wody morskiej, ale także eliminuje różnego rodzaju mikrozanieczyszczenia, bakterie i wirusy. Ponieważ proces ten zachodzi bez tzw. przemiany fazowej, jego główną zaletą jest stosunkowo niewielkie zużycie energii.
Prognozuje się, że w najbliższym czasie nowoczesne i biodegradowalne nanomembrany wyeliminują całkowicie konieczność zużywania energii elektrycznej do oczyszczania i odsalania wody morskiej.
Przeczytaj także: Transa - Czyszczenie zbiornika osuszacza
Systemy uzdatniania wody ProMinent
Oferowane przez ProMinent systemy uzdatniania wody są dostosowane do potrzeb statków wycieczkowych i nie tylko. Dzięki najwyższej jakości parownikom i urządzeniom do odwróconej osmozy, jesteśmy w stanie uzdatniać zarówno wodę morską, jak również pozyskaną z wodociągów w portach. Dostarczana w ten sposób woda jest dodatkowo dezynfekowana chlorem lub bromem. Wartość jej pH jest na bieżąco regulowana, zanim trafi do zasobnika z którego jest rozprowadzana po statku.
Dysponując dużą wiedzą o specyfice funkcjonowania jednostek pływających, oferujemy niezwykle precyzyjną technikę uzdatniania wody, umożliwiającą zaspokojenie potrzeb wszystkich pasażerów i członków załogi. Dostarczane przez nas systemy gwarantują stały dostęp do najwyższej jakości wody pitnej oraz wody użytkowej. Specjalizujemy się w uzdatnianiu wody przy użyciu metod w pełni nieszkodliwych dla środowiska, a przy tym w pełni efektywnych i ekonomicznych. Nasze systemy elastycznie reagują na warunki zewnętrzne oraz automatycznie dopasowują się do godzin szczytu zużycia wody.
Na pełnym morzu liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo ludzi. Wszystkie rozwiązania zastosowane na statkach muszą być w pełni sprawne i niezawodne przez całą dobę, niezależnie od warunków zewnętrznych. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że okręty, statki, promy i jachty wycieczkowe, zwłaszcza te luksusowe, zużywają naprawdę duże ilości wody.
Przeczytaj także: Oczyszczalnie drenażowe: poznaj ich budowę
tags: #zbiornik #na #wodę #pitną #statek #wymagania

