Objawy zanieczyszczonego filtra powietrza w samochodzie i jak im zaradzić
- Szczegóły
Filtr powietrza w samochodzie to niewielki element, który odgrywa znaczącą rolę. Jest bardzo ważny w kontekście prawidłowej pracy silnika, a gdy się zużyje, trzeba go wyczyścić lub wymienić na nowy. Na szczęście cała procedura jest bardzo prosta i zajmuje dosłownie kilka minut.
Rola filtra powietrza w samochodzie
Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą się do niego dostać przez układ dolotowy. Jego obecność jest więc kluczowa dla optymalnej i prawidłowej pracy jednostki napędowej w samochodzie. Wyłapuje pył, kurz, drobiny piasku, niewielkie owady oraz inne niepożądane elementy, które mogą zakłócić działanie silnika lub go uszkodzić. Co ważne, występuje tylko w autach z silnikiem spalinowym. Samochody EV nie wymagają jego stosowania (podobnie jak filtrów w układach smarowania).
Urządzenie filtrujące może być wykonane z: gąbki, papieru, włókna mieszanki materiałów. Niekiedy modele z włókniny są nasączone olejem, co zwiększa właściwości filtrujące. Filtry powietrza mają kształt stożka, walca lub prostokąta o różnych wymiarach. Z tego względu należy je odpowiednio dopasować do danego modelu samochodu.
Co ważne, filtr powietrza jest elementem ulegającym cyklicznemu zużyciu, tak samo jak klocki hamulcowe, dlatego jest stosunkowo tani. Dobrej jakości oczyszczacz kupisz już za kilkadziesiąt złotych. Filtry powietrza są niekiedy mylone z filtrami kabinowymi (przeciwpyłowymi). W rzeczywistości te drugie, choć również spełniają funkcję filtrującą, oczyszczają powietrze przedostające się z zewnątrz do kabiny kierowcy.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza mogą występować w różnych wariantach. Najpopularniejsze są te jednorazowe, które są najtańsze, ale wymagają regularnej wymiany. Oprócz nich można kupić także filtry wielokrotnego użytku lub modele wysokowydajnościowe, sportowe (zwiększają przepływ powietrza i wydajność silnika). Bez względu na to, który rodzaj wybierzesz, musisz sprawdzić kompatybilność oczyszczacza z modelem danego pojazdu. Aby znaleźć pasującą część, możesz wykorzystać numer VIN lub informacje zawarte np. w dowodzie rejestracyjnym.
Przeczytaj także: Problem hałasu w oczyszczalniach
Objawy zatkanego lub zanieczyszczonego filtra powietrza
Filtr powietrza ze względu na swoją ważną rolę musi być sprawny, tj. czysty. Zabrudzony oczyszczacz dużo gorzej wyłapuje wszelkie zanieczyszczenia i z czasem może też się zapchać, co fatalnie wpływa na jego skuteczność i funkcjonalność. Na szczęście zużyty filtr łatwo wykryć. Pierwszym charakterystycznym objawem zużycia jest większe zużycie paliwa, nawet pomimo stosowania się do zasad Eco Drivingu. Filtr warto też sprawdzić, jeśli silnik zacznie pracować nierówno lub będzie sam gasł.
Inne objawy zapchanego oczyszczacza obejmują:
- Wyczuwalne zmniejszenie mocy silnika.
- Problemy z uruchomieniem auta (w tym przypadku warto też sprawdzić akumulator w samochodzie).
- Zapach paliwa w kabinie pojazdu.
- Ciemny dym wydostający się z wydechu.
O zużyciu filtra powietrza może informować także lampka kontrolna z symbolem silnika.
Objawy zapchanego filtra powietrza w dieslu
Aby wyjaśnić rolę filtra powietrza w silniku, należy zacząć od funkcji, którą wykonuje jednostka napędowa. Otóż spala ona paliwo. I pomijając, że w przypadku diesla do zainicjowania procesu konieczna jest temperatura i ciśnienie, kluczowym wskaźnikiem jest też powietrze - to ono pozwala na stworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Filtr powietrza jest zatem czymś na kształt płuc. Wycedza z powietrza zasysanego do komory spalania zanieczyszczenia. Dzięki czemu drobinki piasku np. nie uszkodzą tłoków czy turbosprężarki.
Objawy zapchanego filtra powietrza w dieslu są przede wszystkim cztery. Kierowca powinien poczuć nieprzyjemny zapach spod maski i we wnętrzu.Zapchany filtr powietrza prowadzi do dwóch problemów. Po pierwsze ogranicza ilość powietrza wtłaczanego do komory spalania, a to ogranicza efektywność procesu spalania. Skutkiem jest niższa moc, większe dymienie z rury wydechowej czy wyższe spalanie. Po drugie skrajnie zapchany filtr powietrza zaczyna przepuszczać zanieczyszczenia do układu dolotowego. Piasek, liście, drobne kamyczki stanowią śmiertelne zagrożenie dla elementów silnika i jego osprzętu.
Przeczytaj także: Nawilżacze powietrza: przewodnik
Regularna wymiana filtra powietrza
Standardowy, jednorazowy filtr powietrza trzeba wymieniać co pewien czas. Przyjmuje się, że wymiany należy dokonywać co 15-20 tys. km. Warto też to zrobić w ramach serwisu po zakupie samochodu. Oczywiście filtr powinien zostać wymieniony zawsze wtedy, gdy zauważysz niepokojące objawy, które mogą wskazywać na jego zużycie. Razem z oczyszczaczem powietrza warto też wymienić filtr kabinowy.
Wymiana filtra powietrza jest stosunkowo prosta i można zrobić to samodzielnie. Poniżej możesz sprawdzić, jak założyć nowy oczyszczacz do samochodu.
Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?
Aby wymienić zużyty filtr powietrza, musisz oczywiście posiadać nowy egzemplarz - nie może być przecięty i posiadać zagnieceń czy odkształceń. Najczęściej oczyszczacze zamontowane są w komorze silnika pod maską. Otwórz ją, a następnie:
- Zlokalizuj czarną, niewielką obudowę z tworzywa sztucznego, połączoną z rurą dolotową powietrza. Znajdziesz ją w bliskim sąsiedztwie silnika.
- Zdemontuj obudowę (jest przymocowana na wkręty i/lub zatrzaski). Możesz też odłączyć rurę dolotową, aby móc łatwiej zdjąć obudowę filtra.
- Wyjmij stary filtr. W komorze filtra prawdopodobnie znajdziesz większe zanieczyszczenia w postaci np. kawałków suchych liści. Usuń je odkurzaczem.
- Załóż nowy filtr. Jego uszczelka musi dokładnie przylegać do pokrywy obudowy, która została wcześniej zdjęta.
- Zamontuj pokrywę obudowy. Zwróć uwagę, aby uszczelka nie wystawała poza nią.
- Podłącz rurę dolotową.
- Zamknij maskę samochodu.
Jeśli posiadasz filtr powietrza wielokrotnego użytku, wystarczy go wyjąć, odpowiednio wyczyścić i ponownie zamontować.
Wpływ filtrów na zużycie paliwa
Wpływ filtrów na zużycie paliwa jest niezwykle istotny. Zanieczyszczone filtry powietrza i paliwa mogą prowadzić do nieprawidłowego spalania paliwa. W takiej sytuacji wzrasta zużycie paliwa i pojawiają się dodatkowe koszty związane z eksploatacją auta. Zatkany filtr ogranicza przepływ powietrza, przez co mieszanka paliwowa staje się nieoptymalna. To z kolei skutkuje nie tylko wyższym zużyciem paliwa, ale też pogorszeniem dynamiki pojazdu.
Przeczytaj także: Jak naprawić wysokie zanieczyszczenie w oczyszczaczu powietrza Philips?
Filtr paliwa odgrywa równie ważną rolę, oczyszczając paliwo przed podaniem do wtryskiwaczy. Gdy nie jest regularnie wymieniany, może przepuszczać zanieczyszczenia i wodę, co obciąża cały układ zasilania. W konsekwencji silnik wymaga większej ilości paliwa, aby utrzymać moc i sprawność. Niezwykle ważna jest także kontrola filtrów przez mechanika, ponieważ ich wymiana obniża zużycie paliwa i wydłuża żywotność silnika. Regularna wymiana filtrów to inwestycja, która szybko się zwraca, ponieważ pozwala utrzymać optymalną pracę jednostki napędowej.
Kiedy wymienić filtr powietrza?
Nie da się ukryć, że silnik samochodowy potrzebuje powietrza, by działać prawidłowo. Niestety, mimo rozwoju technologii, jednostki napędowe nadal nie są zbyt odporne na zanieczyszczenia zawarte w zasysanym powietrzu. Co gorsze, wszelkie brudy szkodzą silnikowi, utrudniając i obniżając jego wydajność. Stąd konieczność stosowania filtra powietrza, którego zadaniem jest skuteczne oczyszczenie powietrza.
Samochodowy filtr powietrza to zdecydowanie najważniejszy element układu dolotowego. Choć pełnione przez tę część zadanie wydaje się być wręcz trywialne, w rzeczywistości od jej sprawności zależy bardzo wiele. Jak rozpoznać, że filtr powietrza w naszym samochodzie zaczął się już mocno zużywać? Jakie objawy świadczą o konieczności jego wymiany?
Jak samodzielnie sprawdzić stan filtra powietrza?
Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Statystyki sprzed kilku lat pokazują, że podobną czynność samodzielnie lub przy pomocy znajomych przeprowadza ok. 30% polskich kierowców, a przecież spokojnie mogliby to robić wszyscy, bez konieczności wizyty w warsztacie. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?
- Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo (w miarę łatwo) dostępnym miejscu, tuż obok silnika. W zależności od modelu auta, może być konieczne zdjęcie kilku elementów (np. pokrywy filtra).
- Przeprowadzamy kontrolę wizualna filtra - w ten sposób sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny (najczęściej biały lub beżowy), zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami. Zanieczyszczenia te oznaczają, że czas już na jego wymianę. I nie ma znaczenia, że wymienialiście go ledwie kilka miesięcy temu. Najwyraźniej przez ten czas nazbieraliście dość zanieczyszczeń, by filtr powietrza zmienił wyraźnie swój wygląd.
- Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność. Wystarczy ścisnąć go delikatnie, aby wyczuć, że materiał nie jest już tak elastyczny, jak być powinien. A co to oznacza? Tak, pan w drugim rzędzie ma rację. To oznacza wymianę.
Jest też jeden test filtra powietrza, który bywa wykonywany, ale którego wykonywać nie zalecamy. Jest to tzw. test wydajności, polegający na chwilowym zdjęciu filtra i uruchomieniu silnika. Jeśli filtr był zapchany, taki silnik faktycznie będzie wówczas działał zauważalnie płynniej. Problem w tym, że nawet ta chwila bez filtra wystarczy, aby narobić sobie w tym silniku niezłego bałaganu. I po co? Żeby zyskać absolutną pewność, że mający już kilka miesięcy, widocznie brudny filtr faktycznie nadaje się do wymiany? Dla uzasadnienia wydatku kilkudziesięciu złotych ktoś miałby ryzykować porysowaniem cylindrów?
Czyszczenie filtra - czy ma sens?
W przypadku zapchanego filtra powietrza w teorii mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. W praktyce mamy tylko jedną możliwość. Dlaczego?
- Wymiana filtra - to ma sens. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę.
- Czyszczenie filtra - to nie ma sensu. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, czy poprzez trzepanie, pranie, czy z pomocą sprężonego powietrza. Wbite w jego materiał cząsteczki są nie do usunięcia. Jedyne, co zyskacie, to złudne przekonanie o własnym sprycie i zaradności. No i wszelkie problemy wynikające z jazdy z częściowo zapchanym filtrem. To również wówczas zyskacie.
Podsumowanie
Pamiętaj o regularnej wymianie filtra powietrza, aby uniknąć problemów z silnikiem i cieszyć się sprawną jazdą. Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza mogą zapobiec kosztownym naprawom oraz poprawić wydajność paliwową pojazdu. Wymiana filtra jest prostym procesem, który można wykonać samodzielnie, a odpowiedni filtr powietrza łatwo znajdziecie w sklepach motoryzacyjnych.
tags: #zanieczyszczenie #filtra #powietrza #objawy

