Wymiana filtra powietrza Diesel - Poradnik
- Szczegóły
Regularna wymiana filtrów w samochodzie jest kluczowa dla jego prawidłowego funkcjonowania i żywotności silnika. Częstotliwość wymiany filtrów określa producent samochodu i z założenia robi się to przy okazji tzw. przeglądów olejowych. Jednak w rzeczywistości terminy te nie zawsze się pokrywają.
Wielu kierowców, by poprawić warunki pracy wtryskiwaczy czy turbosprężarki, skraca interwał wymiany filtra paliwa lub powietrza. Podobnie z filtrem kabiny - często jest wymieniany przed zimą. To z kolei staje się uciążliwe, ponieważ wymaga dodatkowych wizyt w serwisie. Okazuje się, że w większości przypadków filtry te każdy może wymienić sam. Na dodatek zwykle da się to zrobić bez użycia podnośnika, za pomocą podstawowych narzędzi.
Osoby bez doświadczenia powinny jednak wcześniej zapoznać się z procedurą wymiany poszczególnych filtrów. Może się okazać, że w niektórych przypadkach trzeba dysponować np. specjalnym kluczem.
Kiedy wymieniać filtry?
- Filtr powietrza: Powinno się go wymieniać częściej niż zaleca producent, zwłaszcza gdy auto ma turbo czy LPG.
- Filtr kabiny: Zwykłe filtry zatrzymują jedynie zanieczyszczenia. Droższe, tzw. węglowe pochłaniają też zapachy.
- Filtr paliwa: Tu nie warto oszczędzać. Szczególnie w dieslach z systemem common rail regularna wymiana jest bardzo istotna.
Narzędzia potrzebne do wymiany filtrów
Do wymiany tych filtrów wystarczy zwykle zestaw kluczy i śrubokręty. Do filtrów przykręcanych trzeba mieć klucz (taki jak do filtra oleju).
Wymiana filtra powietrza - krok po kroku
Wymiana filtra powietrza jest zwykle najmniej skomplikowana. Dostęp do niego jest często dobry, a wymiana ogranicza się do demontażu obudowy.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Demontaż obudowy
Wkręty wykręcamy tak, by zostały w pokrywie górnej. W niektórych samochodach zamiast wkrętów stosowane są druciane zatrzaski. W niektórych autach, by uzyskać dostęp do filtra, obudowę trzeba zdemontować. W innych wystarczy odchylić.
Wymiana wkładu filtra
Zużyty filtr trzeba zastąpić nowym. Ważne jest aby docisnąć gumkę uszczelniającą po obwodzie tak, by nie wychodziła spod obudowy. Wkręty dokręcamy delikatnie, do pierwszego oporu.
Wymiana filtra kabiny
Tu największym problemem jest ustalenie lokalizacji i uzyskanie dostępu do filtra. Wcześniej warto obejrzeć film instruktażowy w internecie.
Dostęp do filtra kabiny
Osłona tapicerska mocowana jest najczęściej na spinki lub wkręty. Zdarza się, że trzyma się na zatrzaskach. W wielu autach filtr znajduje się za schowkiem. W niektórych autach filtr znajduje się w tunelu środkowym, obok pedałów.
Demontaż pokrywy
Pokrywę zdejmujemy, przesuwając w bok. Może być zabezpieczona wkrętami - wtedy trzeba je odkręcić.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Wymiana filtra
Stary filtr wyciągamy delikatnym szarpnięciem. Podczas wymiany warto wyssać zanieczyszczenia z obudowy za pomocą odkurzacza.
Wymiana filtra paliwa
Przed samodzielną wymianą filtra paliwa warto zapoznać się z procedurą np. w książce obsługi czy internecie. Zdarza się, że niektóre auta nie mają pompy wstępnej w baku i do przepompowania paliwa przez filtr trzeba użyć komputera diagnostycznego. W takich przypadkach wymianę filtra powinno się zlecić serwisowi.
Wymieniając filtr we własnym zakresie, należy pamiętać, aby nie wyrzucać zużytego do przydomowego śmietnika. Jako odpad niebezpieczny, powinien on być oddany do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Dostęp do filtra paliwa
By uzyskać dobry dostęp do filtra, trzeba często wypiąć przewody ze spinek lub zdemontować np. elementy układu dolotowego.
Zabezpieczenie
Przed rozszczelnieniem obudowy filtra powinno się umieścić wokół niej szmaty. Wyciekające paliwo wsiąka wtedy w materiał. Rozlane w komorze silnika nieprzyjemnie pachnie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
Odkręcenie i demontaż pokrywy
Śruby trzymające pokrywę filtra należy całkowicie wykręcić. Obudowa może też być skręcana za pomocą dużej centralnej nakrętki. Za pomocą płaskiego wkrętaka należy podważyć pokrywę obudowy filtra. Wkład filtrujący jest zamocowany na wcisk do pokrywy. Demontuje się go przez pociągnięcie.
Ocena stanu czystości
Zanieczyszczenia takie jak piasek w filtrze oznaczają nieszczelność układu paliwowego. Metalowe opiłki świadczą o zużyciu układu wtryskowego.
Wymiana uszczelki
Na pokrywie obudowy, w rowku, znajduje się uszczelka. Trzeba ją wymienić na nową. Powinna być dołączona do filtra.
Przykręcenie pokrywy
Przed przykręceniem pokrywy warto posmarować nową uszczelkę olejem napędowym lub silnikowym. Ułatwi to dokręcanie i zmniejszy ryzyko uszkodzenia uszczelki. Śruby dokręcamy stopniowo, po przekątnej.
Napełnienie paliwem
Jeżeli na obudowie filtra znajduje się pompka naciskamy ją do czasu powstania oporu. W innych autach włączamy kilkanaście razy zapłon - paliwo przepompuje wtedy pompa w baku.
Inne rodzaje filtrów paliwa
Poza wkładami spotykane są także filtry zintegrowane z obudową, podłączane do przewodów na szybkozłącza lub opaski.
Wpływ filtra powietrza na pracę silnika
Każdy silnik spalinowy, czy to benzynowy, czy diesel, potrzebuje ogromnych ilości czystego powietrza do spalania paliwa. Jeżeli to powietrze jest pełne kurzu, piasku, pyłków czy innych drobnych cząstek stałych, te zanieczyszczenia dostają się do cylindrów, działając jak papier ścierny. To prosta droga do uszkodzenia silnika i drogich napraw.
Główną funkcją filtra jest zatrzymywanie kurzu, piasku i innych drobinek, które mogą uszkodzić silnik. To nie tylko kwestia ochrony mechanicznej, ale także wpływu na pracę silnika. Czysty filtr powietrza zapewnia optymalny przepływ powietrza do silnika, co przekłada się na jego wydajność, moc i ekonomiczność.
Z tego powodu, zatkany filtr powietrza zwiększa spalanie, bo silnik musi pracować ciężej, aby zassać odpowiednią ilość tlenu. Poza tym, zanieczyszczony filtr może zakłócać pracę przepływomierza powietrza, co wpływa na dawkowanie paliwa i może prowadzić do nierównej pracy jednostki napędowej, a nawet problemów z odpalaniem, zwłaszcza zimą.
Jak rozpoznać, że filtr powietrza wymaga wymiany?
Jest kilka wyraźnych objawów. Po pierwsze, zauważysz zwiększone spalanie paliwa. Silnik, próbując zassać odpowiednią ilość powietrza przez zapchany filtr, będzie zużywał więcej paliwa. Po drugie, odczujesz spadek mocy silnika - auto będzie mniej dynamiczne, a przyspieszenie gorsze. Po trzecie, mogą pojawić się problemy z odpalaniem, zwłaszcza w niskich temperaturach.
Niektóre filtry są tak zapchane, że usłyszysz charakterystyczny „syk” z dolotu powietrza, gdy silnik próbuje zassać powietrze. Warto również zwrócić uwagę na kolor filtra - nowy filtr jest zazwyczaj biały lub lekko kremowy, a zużyty filtr powietrza będzie szary lub czarny od nagromadzonego kurzu i pyłu.
Częstotliwość wymiany filtra powietrza
Zaleca się wymieniać filtr powietrza raz w roku lub co 15 000 - 20 000 km, w zależności od modelu pojazdu i zaleceń producenta. Jednak w trudnych warunkach eksploatacji, takich jak częsta jazda po szutrach, w rejonach o dużym zapyleniu (np. budowy, tereny rolnicze) lub w dużym mieście z wysokim zanieczyszczeniem powietrza, ten interwał powinien być skrócony.
Ignorowanie wymiany filtra prowadzi do stopniowej utraty mocy i pogorszenia dynamiki jazdy. Zatkany lub zanieczyszczony filtr dławi silnik, co objawia się spadkiem mocy, gorszym przyspieszeniem i zwiększonym zużyciem paliwa. W samochodach z instalacją LPG sprawny filtr powietrza jest krytyczny dla prawidłowego spalania gazu, ponieważ gaz wymaga precyzyjnego stosunku powietrza do paliwa.
Podsumowanie korzyści z regularnej wymiany filtra powietrza
- Poprawa wydajności silnika.
- Zmniejszenie zużycia paliwa.
- Ochrona silnika przed zanieczyszczeniami.
- Wpływ na ekologiczność auta.
- Wydłużenie żywotności silnika.
Samodzielna wymiana filtra powietrza jest zazwyczaj prosta i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. To jedna z tych czynności serwisowych, którą każdy kierowca może wykonać sam, oszczędzając na kosztach wizyty w warsztacie.
tags: #wymiana #filtra #powietrza #diesel #poradnik

