Wymiana filtra powietrza w Seat Toledo 2 - Instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Filtr powietrza w silniku spalinowym jest pierwszą i ostatnią linią obrony przed zanieczyszczeniami obecnymi w powietrzu. Filtr ten ma za zadanie wyłapywać wszelkie elementy stałe, dzięki czemu nie dostaną się one do turbosprężarki a później do komory spalania. Obecność filtra w dobrej kondycji jest więc zapewnieniem długiej i bezproblemowej pracy jednostki napędowej i jej osprzętu.
Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu. Jaka jest właściwie jego rola?
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.
Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany. Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.
Instrukcja wymiany filtra kabinowego
Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.
Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.
Lokalizacja filtra kabinowego
- Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
- Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka.
- Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
- Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.
Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów.
Filtr powietrza znajduje się (jest przymocowany od spodu) pod górną osłoną silnika natomiast filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) jest umiejscowiony pod tablicą rozdzielczą (konsolą) po stronie pasażera. Wyciągasz go do dołu (wraz z jego "ramą") z obudowy.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Filtry sportowe a filtry oryginalne
Część właścicieli samochodów poszukuje jednak rozwiązań, które pozwolą podnieść moc samochodu. Czy stosowanie sportowych filtrów powietrza jest bezpieczne? Większość sportowych filtrów powietrza ma postać grzybka lub stożka. Filtry te zazwyczaj zrobione są ze specjalnego materiału pokrytego olejkiem, dzięki czemu takie rozwiązanie jest w stanie wyłapywać wszelkie zanieczyszczenia - nawet te najdrobniejsze. Innym rodzajem filtrów sportowych są tak zwane wkładki, które są zrobione na kształt oryginalnych filtrów powietrza.
Oryginalne filtry powietrza są wkładkami przystosowanymi do montażu w puszce obecnej w układzie dolotowym. Wkładki te są wykonane z papieru, przez co znakomicie filtrują powietrze z wszelkich zanieczyszczeń takich jak kurz, piasek i pył zawieszony. Problemem tego rozwiązania jest natomiast to, że filtry te potrafią się szybko zatykać - zwłaszcza jeśli regularnie jeździmy po bezdrożach.
Filtry sportowe natomiast, niezależnie od tego czy są w postaci wkładki czy stożka, są wykonane z materiału porowatego pokrytego olejem. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w autach, które jeżdżą w dobrych warunkach. Filtry tego typu są średnim rozwiązaniem w autach, które często spotykają się z bezdrożami i kurzem. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju filtrów jest fakt, że są one elementami długowiecznymi. Filtry sportowe nadają się do czyszczenia, przez co ich możliwy przebieg można liczyć w setkach tysięcy kilometrów (zakładając, że poprawnie o niego dbamy).
Filtry sportowe należy dokładnie oczyszczać raz na rok, lub co 20 tysięcy kilometrów. Sportowy filtr powietrza pełni taką samą rolę, jak zwykły filtr papierowy. Zastosowanie sportowego filtra powietrza ma jednak również ciemną stronę. Zapomniany i zaniedbany filtr jest w stanie przepuszczać drobinki kurzu, które wpadając do turbosprężarki mają tendencję do dostawania się do zespołu wirującego, gdzie są w stanie zatrzeć wał turbosprężarki.
Ponadto, wtłoczenie brudnego powietrza do komory spalania zazwyczaj oznacza połączenie się kurzu i pyłu z filtrem olejowym, co w dłużej perspektywie czasu może doprowadzić do zatarcia się łożysk ślizgowych w silniku lub turbosprężarce.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
O czym pamiętać?
Najważniejszą czynnością, jakiej absolutnie nie wolno robić, to czyszczenie zwykłego filtra powietrza. Filtry papierowe są jednorazówkami, których nie wolno czyścić. Nie można również pomijać interwałów wymiany filtra. Wiele nowych samochodów ma w instrukcji podane, żeby filtr wymieniać co 40 czy nawet co 60 tysięcy kilometrów. Z własnego doświadczenia wiemy, że stosowanie się do tych “zaleceń” zazwyczaj kończy się awarią silnika. Aby jednostka napędowa była zdrowa, filtr powietrza, filtr oleju i olej silnikowy należy wymieniać minimum raz do roku.
Mało to, jeśli często jeździmy w warunkach, gdzie w powietrzu jest dużo pyłu zawieszonego, to warto do filtra zaglądać częściej. Sportowy filtr powietrza należy regularnie sprawdzać, ponieważ jest on mniej odporny na zanieczyszczenia od filtra papierowego.
Problemy z klimatyzacją i nawiewem - możliwe przyczyny
Poniżej przedstawiono kilka potencjalnych problemów związanych z klimatyzacją i nawiewem w Seat Toledo 2, wraz z możliwymi przyczynami:
- Buczenie w kabinie podczas włączonej klimatyzacji: Może być spowodowane niskim poziomem czynnika chłodniczego lub problemami z układem.
- Parujące szyby: Częstą przyczyną jest zapchany filtr kabinowy lub wilgoć wewnątrz pojazdu.
- Słaby nawiew: Może być spowodowany zapchanym filtrem kabinowym, problemami z wentylatorem lub zablokowanymi kanałami nawiewu.
- Brak nawiewu z zewnątrz: Sprawdź, czy obieg wewnętrzny nie jest włączony. Upewnij się, że kanały nawiewu nie są zatkane.
- Niesprawna klima (klimatronic): Przyczyną może być uszkodzony czujnik klimatyzacji lub niski poziom czynnika chłodniczego.
- Słaby nawiew na nogi, mocny na szybę: Może to wskazywać na problem z przestawionymi lub zablokowanymi klapkami sterującymi kierunkiem nawiewu.
- Klimatyzacja przestaje działać po przejechaniu 20 km: Może być spowodowane zamarzaniem parownika (zapchany filtr kabinowy, uszkodzony zawór rozprężny).
- Wilgoć pod pedałami: Częstą przyczyną jest przeciekająca woda z podszybia, np. przez uszkodzoną uszczelkę filtra kabinowego.
Dodatkowe wskazówki
- Sprawdź drożność odpływów wody z podszybia: Zatkane odpływy mogą prowadzić do zalewania wnętrza pojazdu.
- Regularnie odgrzybiaj klimatyzację: Zapobiega to rozwojowi bakterii i grzybów, które mogą powodować nieprzyjemne zapachy i alergie.
- Używaj trybu AUTO w climatronicu: Umożliwia on automatyczne utrzymywanie zadanej temperatury w kabinie.
- Pamiętaj o okresowej wymianie czynnika chłodniczego: Zapewnia to prawidłowe działanie klimatyzacji.
To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.
tags: #wymiana #filtra #powietrza #seat #toledo #2

