Wymiana filtra powietrza w Seat Leon i Toledo - Instrukcja Krok po Kroku

Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków, a jednym z nich jest dopływ oczyszczonego powietrza. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtr powietrza - Do czego służy?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów.

Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy - Co to takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.

Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Wymiana filtra kabinowego

Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu.

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.

Najpopularniejszym i najtańszym typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Droższą, ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową warstwę z węglem aktywnym.

Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.

Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.

Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta, w okolicach schowka pasażera (czasami konieczny jest demontaż schowka), lub w okolicach pedałów (najtrudniejsza opcja wymiany).

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji.

FILTR PALIWA SEAT LEON, TOLEDO 1,9TDI, S

FILTR PALIWA SEAT LEON, TOLEDO 1,9TDI, S chroni układ wtryskowy przed uszkodzeniami, co jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy w pojeździe jest bezpośredni wtrysk paliwa. W zależności od modelu pojazdu, filtr paliwa może znajdować się albo pod maską auta, albo w baku paliwa.

Całe filtry paliwa wymieniane są jako całość, czyli podczas wymiany konieczne jest zdemontowanie całego filtra i wymiana go na nowy. Filtry z elektroniką są montowane w sposób uniemożliwiający szybką wymianę. Wymienne wkłady filtrów najczęściej są najtańsze - obudowa filtra nie wymaga bowiem demontażu, wystarczy wymienić wkład filtru paliwa. Nie ma przy tym żadnej różnicy w zakresie funkcji samej części.

O tym, jak często należy wymieniać filtr paliwa decyduje kilka czynników. Najczęściej należy to jednak robić w przypadku samochodów zasilanych LPG. Filtry autogazu wymagają wymiany przynajmniej raz w roku - bez względu na przebieg auta. Jeżeli jednak pokonujesz setki tysięcy kilometrów rocznie, pamiętaj by wymieniać filtr co każde 10 tysięcy kilometrów. Dobrą praktyką jest wymienianie FILTR PALIWA SEAT LEON, TOLEDO 1,9TDI, S co roku. Dzięki temu auto będzie zadbane, a ryzyko wystąpienia wyjątkowo kosztownych usterek - znacznie mniejsze.

Zanim jednak zdecydujesz się na zakupienie konkretnego filtra paliwa, sprawdź czy będzie on pasował do Twojego pojazdu.

tags: #wymiana #filtra #powietrza #Seat #Leon #Toledo

Popularne posty: