Poradnik: Wymiana Filtra Powietrza w Kawasaki ER-5 – Krok po Kroku

Osoby mocno związane ze światem motoryzacji wiedzą, że jeżeli mówimy o poprawnej i bezawaryjnej pracy silnika motocyklowego, to często pierwszą myślą jest cykliczna wymiana oleju. Smarowanie w motocyklu to podstawa. Fabrycznie nowe motocykle, które mają finalnie znaleźć się czasami nawet na innym kontynencie, zalewane są olejem transportowym. Ma on na celu chronić silnik i jego elementy przed korozją. Chcąc wymienić olej w swoim motocyklu, powinniśmy odpowiednio się przygotować. Warto wiedzieć, że niezgodne z prawem będzie wykonywanie czynności serwisowych w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Zanieczyszczony olej jest szkodliwy dla środowiska, a skażenie nim gleby jest przestępstwem. Pomoże nam zatem folia ochronna, którą położymy pod motocyklem. Dobranie prawidłowego oleju powinno opierać się na informacjach z instrukcji obsługi motocykla. Jeżeli takiej nie posiadamy, to warto skontaktować się z warsztatem, który będzie w staniem nam polecić odpowiedni olej do silnika. Trzeba pamiętać, że smarowanie w silniku odgrywa kluczową rolę. Instrukcja obsługi motocykla powinna zawierać również informacje o tym jak powinna odbyć się wymiana oleju.

Na samym początku powinniśmy zaopatrzyć się w odpowiedni olej motocyklowy i filtr, który został zalecony przez producenta. Przy doborze powinniśmy posłużyć się informacjami umieszczonymi w instrukcji obsługi pojazdu. Przygotuj pojemnik do zlania starego oleju. Może do tego posłużyć nam pusta butelka np. Przed wymianą oleju, rozgrzej silnik by rozrzedzić stary olej. Motocykl może pracować przez kilka minut. Ustaw motocykl na centralnej podstawce. W przypadku jej braku możemy potrzebować pomocy drugiej osoby. Na tym etapie potrzebne będą podstawowe narzędzia.

Podłóż miskę lub możliwie pojemne naczynie, aby zlać stary olej. Pamiętaj, że wcześniej silnik przed chwilą pracował. Teraz możesz odkręcić filtr oleju. Pojazdy o pojemności 50 cm3 i 125 cm3 najczęściej go nie posiadają. Każdy motocykl może mieć inne rozwiązanie i położenie filtra, dlatego posłuż się informacjami zawartymi w instrukcji obsługi motocykla. Może mieć wygląd metalowej puszki, ale też papierowego wkładu mieszczącego się w bloku silnika. Teraz dokręć filtr. Ten etap nie wymaga narzędzi, więc możesz tę czynność wykonać ręką. Wkręć śrubę spustową wraz z podkładką. Wlej odmierzoną ilość oleju, która odpowiada wartościom podanych przez producenta. Olej powinien zawierać się w normach np.

Wiele źródeł podpowiada, że wymiana oleju powinna się odbywać po 10 000-12 000 km. Ta informacja jest jednak ogólna i dużo może zależeć od stanu waszego motocykla. Takie dane mogą być zawarte w instrukcji obsługi waszego motocykla. W innym przypadku na pewno polecamy udać się do zaufanego serwisu w celu uzyskania tej informacji. Prosimy jednak o branie pod uwagę tej ilości kilometrów, ale przy okazji co jakiś czas sprawdzać stan poziomu oleju.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Wymiana Filtra Powietrza w Kawasaki ER-5 - Poradnik Krok po Kroku

Przed chwilą zmieniłem w swojej erce filtr powietrza, przy okazji robiłem zdjęcia, więc już opisze krok po kroku jak wymienić filtr powietrza. Wymiana jest banalna, każdy kto potrafi trzymać wkrętak w ręce sobie poradzi.

  1. A więc zdejmujemy siodło i odkręcamy lewy (siedząc na moto) plastik pod bakiem.
  2. Widzimy plastikową "trąbkę" - w środku znajduje się filtr powietrza.
  3. No i już mamy filtr powietrza jak na dłoni. W tym momencie warto wsadzić łape do airboxa i pomacać czy nie ma tam jakiejś mazi, płynu itp.
  4. Teraz wsadzamy nowy filtr, i składamy w kolejności odwrotnej do rozkładania - przykręcamy trąbkę, zakładamy plastik i GOTOWE !

Zamieszczam zdjęcie nowego filtra (hiflo filtro) i starego - różnica jest, szczególnie ubytki gąbki uszczelniającej. Mam nadzieje, że mój "poradnik " się komuś przyda. Dodam jeszcze, że wymiana w serwisie to koszt 50-70 zł, a jest to bardzo proste i trwa może 15 minut. Niektórzy nasączają filtry (szczególnie motocykli poruszających się w terenie) jakimś specjalnym płynem.

Znaczenie Filtra Oleju dla Pracy Silnika

Olej silnikowy jest nieustannie narażony na zabrudzenie. Jego czystość utrzymasz tylko, jeśli na bieżąco będziesz usuwał z oleju rozmaite cząstki brudu czy metali. O tym, że filtr oleju jest niezwykle ważny dla pracy całego silnika (a często też skrzyni biegów), najlepiej poznasz po wpływie zabrudzonego oleju na pracę jednostki napędowej. Jeśli odpowiednio szybko nie zareagujesz na objawy zużycia filtra, jego skutki dla silnika będą katastrofalne. Tarcie i przegrzanie doprowadzą do odkształceń elementów motoru i w praktyce ich zniszczenia, a co najmniej szybkiego zużycia.

Kiedy Wymieniać Filtr Oleju?

Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości. W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej. Zasadniczo, typ oleju nie wpływa na wybór filtra. W końcu, olej dobierasz na podstawie danych z silnika, a filtr przewidziany do danego motocykla powinien sprostać każdemu dopuszczonemu tam olejowi.

Jaki Filtr Oleju Wybrać?

Szukając najlepszego filtra, na rynku znajdziesz dedykowane produkty oryginalne (OEM), jak i szereg zamienników. Ich właściwości i ceny zależą od wykorzystanego materiału filtrującego, jego wytrzymałości i odporności na zabrudzenia. Już oryginalny, standardowy filtr oleju zapewni ci ochronę silnika przy typowej jeździe. Jeśli jednak narażasz silnik na większe obciążenia, zwróć uwagę na te wyższej jakości, droższe, ale i wykonane z lepszych materiałów naturalnych lub syntetycznych. O ile lepszy filtr pomoże ci w czyszczeniu oleju przy bardziej agresywnej jeździe, sam nie wpłynie na osiągi silnika. Dzięki szybszemu przepływowi i wyłapywaniu mniejszych cząstek, dłużej zachowasz pierwotne właściwości oleju, ale wciąż będzie to ten sam olej. Zmiany pojawią się tu dopiero przy ingerencji w sam silnik.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Koszty Filtrów Oleju

Dobry filtr popularnego producenta, na przykład HifloFiltro, Mahle czy Athena to koszt kilkudziesięciu złotych. W tej cenie znajdziesz nawet filtry OEM czy bardziej rozwinięte od K&N. Droższe od nich będą filtry oleju o specjalnym przeznaczeniu, wyjątkowych właściwościach lub bardzo urozmaiconej obudowie. Takie sportowe lub stylowe filtry od PC Racing i Arlen Ness mogą kosztować powyżej tysiąca złotych.

Jak Wymienić Filtr Oleju?

To, jak wymienić filtr, będzie w dużym stopniu zależało od jego konstrukcji. W niektórych będziesz musiał wymienić cały filtr, tak zwaną puszkę, w innych wystarczy abyś wymienił wkład. Pamiętaj, że przy wymianie filtra oleju może z niego wypłynąć nieco płynu. Tą należy wówczas uzupełnić. Jeśli producent wymaga wstępnego napełnienia filtra olejem, usuń z motocykla tą samą ilość oleju, by po wymianie jego ilość w układzie nie uległa zmianie.

Znaczenie Filtra Oleju dla Kawasaki ER 500 Twister

Filtr oleju to jeden z kluczowych elementów układów przy silniku. Bez sprawnego i odpowiednio dobranego filtra Kawasaki ER 500 Twister może w krótkim czasie ulec poważnym uszkodzeniom silnika. Przyczyną będą tu zabrudzenia i niedostateczne smarowanie. Zwracaj uwagę na typ i jakość filtra oleju, a także na jego stan w trakcie użytkowania motocykla. W przypadku typowego filtra oleju, Kawasaki ER 500 Twister wymaga jego wymiany po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Może się jednak okazać, że olej ulegnie zabrudzeniu wcześniej. Oznakami uszkodzenia lub zużycia filtra będą przede wszystkim nierówna praca silnika, gaszenie przy niskich obrotach czy nietypowy dźwięk i dym z układu wydechowego. Brak reakcji grozi utratą filmu olejowego silnika i dostaniem się do silnika zabrudzeń, także tych wyłapanych wcześniej przez filtr oleju. Pamiętaj o tych kwestiach także, jeśli zamierzasz wyposażyć motocykl w nietypowy filtr.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

tags: #wymiana #filtra #powietrza #kawasaki #er #5

Popularne posty: