Wymiana filtra powietrza w Fiat Punto 1997 - Instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. Oprócz odpowiedniej temperatury i czystego paliwa, do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.
Do czego służy filtr powietrza?
Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry.
Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika.
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Rodzaje filtrów powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.
Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Gdzie znajdują się filtry powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.
Wymiana filtra kabinowego (dotyczy wersji z klimatyzacją)
W autach bez klimy nie ma takiego filtru seryjnie. Jednak, można go zamontować. Poniżej instrukcja wymiany filtra kabinowego:
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
- Demontaż schowka jest konieczny, aby uzyskać dostęp.
- Boczek trzyma się na trzech zaczepach (dwa dolne, jeden u góry). Należy je delikatnie wyszarpać. Wygodnie jest wsunąć rękę pod spód od dołu i delikatnie wypchnąć.
- Od strony silnika jest wsuwka.
- Kołek z prawej strony należy obrócić o 180% i wysunąć. Do obrócenia można użyć dużego śrubokręta - są specjalne nacięcia.
- Kołek z lewej strony jest częścią schowka, więc przy wyjmowaniu trzeba uważać, aby go nie urwać.
- Czarną zaślepkę filtra odczepić w dolnej części, wysunąć ok 2cm, podnieść do góry aby odczepić z górnego zaczepu. Wyjąć zaślepkę.
- Wyjąć filtr, odkurzyć ssawką szczelinową pozostałości liści. Zdezynfekować parownik (znajduje się zaraz za filtrem). Można też wyczyścić z drugiej strony po zdjęciu przewodu odprowadzającego wodę.
- Nowy Filtr najlepiej zwinąć w kształt litery "U". Wsunąć od spodu i wpychać po kawałeczku raz u góry raz u dołu.
- Poskładać wszystko w odwrotnej kolejności.
Pamiętaj, że regularna wymiana filtra powietrza to podstawa dbałości o silnik Twojego Fiata Punto.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
tags: #wymiana #filtra #powietrza #fiat #punto #1997

