Wymiana Filtra Powietrza w BMW R 1200 GS Adventure - Instrukcja Krok po Kroku
- Szczegóły
Płyny, które stosuje BMW R 1200 GS Adventure zapewniają sprawną pracę silnika, swobodę ruchu elementów, zmniejszają ich tarcie oraz czyszczą i chłodzą układ. Ale stanie się tak tylko, jeśli te płyny same będą odpowiednio czyste. Zadbaj o to i zwróć uwagę na filtry motocyklowe. Dzięki filtrowi oleju, silnik działa płynniej, a jego komponenty są mniej narażone na zużycie.
Rola Filtrów w Motocyklu
Filtry oleju są kluczowym elementem systemu smarowania silnika, odpowiadającym za usuwanie zanieczyszczeń i utrzymywanie oleju w czystości. Zaniedbanie wymiany filtra może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. To niezbędny element w układzie smarowania silnika, którego głównym zadaniem jest oczyszczanie oleju z zanieczyszczeń. Wkład filtracyjny, wykonany z różnych materiałów, odgrywa istotną rolę w procesie eliminacji zanieczyszczeń, aby uniknąć uszkodzeń silnika. Filtr oleju zatrzymuje te zanieczyszczenia, co zapobiega ich przedostaniu się do ruchomych części silnika i minimalizuje ryzyko ich zużycia lub uszkodzenia. Dzięki temu filtr oleju odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu właściwej kondycji silnika, wydłużeniu jego żywotności oraz zapewnieniu optymalnej wydajności.
Rodzaje Filtrów Oleju
Istnieje kilka rodzajów filtrów oleju, które różnią się konstrukcją, sposobem działania oraz przeznaczeniem:
- Filtry oleju pełnoprzepływowe (ang. full-flow filters): Filtrują cały olej, który przepływa przez silnik. Są to jedne z najbardziej popularnych filtrów, które składają się z metalowej puszki zawierającej element filtracyjny.
- Filtry oleju bocznikowe (ang. bypass filters): Filtrują tylko część oleju w obiegu, kierując go przez filtr bocznikowy.
- Filtry magnetyczne: Wykorzystują magnesy do wychwytywania metalowych cząsteczek z oleju.
- Filtry odśrodkowe: Wykorzystują siłę odśrodkową do separacji zanieczyszczeń z oleju.
- Filtry wkładkowe: Składają się tylko z elementu filtracyjnego, który jest umieszczany w obudowie filtra w silniku.
- Filtry specjalne: Stosowane w nowoczesnych pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
Każdy typ filtra ma swoje specyficzne zastosowanie i korzyści.
Kiedy Wymieniać Filtr?
Żywotność wkładu filtra oleju zależy od kilku czynników, w tym rodzaju pojazdu, stylu jazdy oraz warunków eksploatacji. Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się wymianę filtra oleju przy każdej wymianie oleju silnikowego. Konkretne rekomendacje dotyczące interwałów wymiany oleju i filtra znajdują się zazwyczaj w instrukcji obsługi pojazdu. Jeżeli pojazd jest używany w trudnych warunkach, takich jak krótkie przejazdy, częste zatrzymywanie się i ruszanie, jazda w ekstremalnych temperaturach, czy w warunkach dużego zapylenia, interwały wymiany mogą być krótsze.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Przy wyborze filtra do motocykla zwróć uwagę na kilka podstawowych kwestii. W przypadku filtrów do motocykli możesz spotkać filtry przeznaczone ściśle do danego modelu, jak i oferowane do szerokiej gamy pojazdów. Nawet w tym drugim przypadku, lista motocykli, do których możesz zamontować dany filtr, jest ograniczona. Standardowy, dobrej jakości filtr spełni swoją rolę przy typowej jeździe. Jeśli jednak chcesz poprawić parametry pracy filtra, możesz wykorzystać te z nietypowego materiału. Materiały syntetyczne czy gąbka zapewnią tu lepszą filtrację, niż bawełna czy papier, o ile wybierzesz dobrej jakości zamienniki o sprawdzonych właściwościach. Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli. Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie. Typowa wymiana filtra jest względnie prosta, o ile dokonasz ją ściśle według zaleceń producentów motocykla i filtra.
Orientacyjne interwały wymiany filtrów:
- Filtr powietrza: co rok lub po przejechaniu 6-12 tys. km
- Filtr paliwa: co 1-2 lata lub po przejechaniu 10-15 tys. km
- Filtr oleju: co rok lub po przejechaniu 10 tys. km
Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne. Do mocowania nierzadko przydadzą ci się specjalne narzędzia do filtrów. Przed wymianą zwróć uwagę na czynności, które przygotują motocykl i filtr do wymiany. Po wyborze i mocowaniu, o filtr będziesz też musiał dbać. Pamiętaj, że niektóre działania są związane ściśle z danym typem filtra i stosowanym tam materiałem.
Jak Samodzielnie Wymienić Filtr Oleju?
Aby przeprowadzić filtrację oleju silnikowego, ustaw pojazd na płaskiej powierzchni, zaciągnij hamulec postojowy i, jeśli to konieczne, unieś przód pojazdu. Po rozgrzaniu silnika, aby olej stał się bardziej płynny, umieść pojemnik na zużyty olej pod korkiem spustowym i odkręć go, pozwalając olejowi wypłynąć. Następnie odkręć stary filtr oleju za pomocą klucza do filtrów i nałóż cienką warstwę świeżego oleju na uszczelkę nowego filtra przed jego zamontowaniem. Po całkowitym wypłynięciu oleju zakręć korek spustowy i wlej nowy olej silnikowy przez korek wlewu na górze silnika, upewniając się, że wlewasz odpowiednią ilość. Uruchom silnik na kilka minut, aby nowy olej mógł się rozprowadzić, a następnie sprawdź poziom oleju za pomocą bagnetu i ewentualnie uzupełnij go.
Takie działanie może zwiększyć jakość pracy silnika i uchronić auto od zatarcia silnika. Wybierając wysokiej jakości, standardowe filtry do motocykla, BMW R 1200 odwdzięczy ci się sprawną pracą mechanizmów przy typowym użytkowaniu. Wymieniając je na wyższej jakości zamienniki, BMW R 1200 da ci frajdę z jazdy w nietypowych warunkach bez obaw o uszkodzenia silnika i innych układów.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
tags: #wymiana #filtra #powietrza #bmw #r #1200

