Poradnik: Wymiana filtra powietrza w Audi A6 C5

Audi A6 C5 to model samochodu produkowany przez niemiecką markę Audi w latach 1997-2004. Jest to pojazd klasy wyższej, który cieszy się dużą popularnością ze względu na swoje zaawansowane rozwiązania technologiczne, komfort jazdy oraz elegancki design.

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.

Kiedy i dlaczego wymieniać filtr powietrza?

Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Filtr powietrza zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do silnika, co może prowadzić do jego uszkodzenia. Zaniedbanie wymiany filtra może skutkować:

  • Spadkiem mocy silnika
  • Zwiększonym zużyciem paliwa
  • Uszkodzeniem silnika

Nieszczelność w układzie dolotowym - objawy i diagnostyka

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem.

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego.

Jak sprawdzić nieszczelność w dolocie?

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność.

Jak usunąć nieszczelność?

Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.

Wymiana filtra powietrza krok po kroku

Poniżej przedstawiamy krótki opis wymiany filtra powietrza w Audi A6 C5:

  1. Najpierw zdejmujemy dolot.
  2. Odkręcamy dwie śrubki w pasie przednim (1) i wyciągamy dolot z zatrzasków w obudowie filtra (2).
  3. Następnie odpinamy taką wtyczkę na zatrzask (3) (tutaj niewidoczna).
  4. Zdjęcie już po zdjęciu góry obudowy. Wcześniej odkręcamy śrubki (1), odkręcamy śrubkę w obejmie i zdejmujemy tą dużą rurę.
  5. Nastęnie warto wypiąć (na siłę) zatrzask na którym trzyma się kabelek (3) (nie będzie nam przeszkadzał). Wtedy obudowa daje się łatwo wyjąć. Jest tylko zacięta o plastik na dole (4).
  6. Usuwamy stary filtr i zakładamy nowy.
  7. Składamy wszystko w odrotnej kolejności.

Czyszczenie obudowy filtra

Jak widać sporo syfu nazbierało się w obudowie filtra. Ja sobie poradziłem w ten sposób że zatkałem wszystkie wolne wyloty (ta rura, korek wlewu oleju i inne) i wydmuchałem syf sprężonym powietrzem.

Ważne: Pamiętaj, że regularna wymiana filtra powietrza to klucz do długowieczności i sprawności Twojego Audi A6 C5.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

tags: #wymiana #filtra #powietrza #audi #a6 #c5

Popularne posty: