Wymiana Filtra Kabinowego w Audi A4 B8: Poradnik Krok po Kroku

Wymiana filtra kabinowego jest równie ważna, co regularna wymiana innych filtrów i płynów eksploatacyjnych. Ta czynność serwisowa ma bardzo duży wpływ na zdrowie osób podróżujących autem. Zapewnia też sprawne działanie klimatyzacji i wentylacji. Czyste, neutralne powietrze i szybka reakcja klimatyzacji to znak rozpoznawczy Audi A4 B8, lecz tylko wtedy, gdy wymiana filtra kabinowego jest wpisana w kalendarz.

Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy?

Regularnie wymieniając filtr kabiny, dbamy o własne zdrowie i komfort podróżowania. Źle przefiltrowane powietrze, które dostaje się do wnętrza auta, może nie tylko wpłynąć negatywnie na zdrowie pasażerów, ale też powodować znacznie szybsze zmęczenie kierowcy w czasie jazdy. Filtry kabinowe służą do oczyszczania powietrza, które wpada do kabiny z zewnątrz. Ograniczają też przedostawanie się spalin samochodowych do środka auta.

Świeży filtr kabinowy w BMW F82 zatrzymuje do 95 % pyłów PM 2,5, dlatego drogi oddechowe kierowcy i pasażera są mniej narażone na alergeny. Jednocześnie opór przepływu spada o 30 %, więc sprężarka klimatyzacji pobiera mniej mocy z wału korbowego, co obniża spalanie nawet o 0,12 l/100 km w cyklu miejskim. Dodatkowo nowsze, bioaktywne wkłady neutralizują szkodliwe lotne związki organiczne, więc szyby nie pokrywają się tłustym filmem, a tapicerka skórzana dłużej zachowuje neutralny zapach. Dzięki lepszemu przepływowi powietrza układ odmrażania szyb działa szybciej, dlatego zimą podróż staje się bezpieczniejsza.

Ograniczają też przedostawanie się spalin samochodowych do środka auta. Regularnie wymieniając filtr kabinowy, nie trzeba się też przejmować innymi zanieczyszczeniami czy smogiem. Drożny filtr ogranicza też przedostawanie się do kabiny szkodliwych spalin w przypadku diesla. Tego typu silniki wydzielają więcej substancji szkodliwych niż jednostki benzynowe. Szczególnie w starszych autach. Warto pamiętać również o tym, że filtr ten pomaga w skutecznym działaniu klimatyzacji. Ogranicza też pojawianie się wilgoci i pleśni we wnętrzu samochodu.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że nie zmieniając filtra kabinowego w aucie, drastycznie rośnie ryzyko zachorowania. Na długo niewymienianym filtrze może pojawić się pleśń. Jak widać, oddychanie powietrzem, które wpada do kabiny przez taki filtr nie wróży nic dobrego dla zdrowia osób przebywających w środku. Przy okazji wymiany filtra kabinowego, warto przeprowadzić również ozonowanie wnętrza. Dzięki temu, pozbędziemy się z wnętrza samochodu większości wirusów, bakterii i grzybów.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Objawy zużytego filtra kabinowego

  • Parujące szyby
  • Głośny nawiew
  • Kwaśny zapach po włączeniu klimatyzacji

Co ile wymieniać filtr kabinowy?

Wymiana filtrów (oleju, powietrza i paliwowego - w przypadku silnika diesla) to czynność serwisowa, którą wykonuje się nie później niż co 15 000 km. Tak samo jest w przypadku zalania nowego oleju silnikowego. Cena filtra kabinowego jest na tyle mała, że warto przy okazji go zmienić. Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.

Instrukcja serwisowa BMW podaje, że wymianę filtra kabinowego należy przeprowadzać co 30 000 km lub co rok, jednak polskie warunki drogowe, liczne remonty i smog wymuszają skrócenie interwału do 15 000 km albo sześciu miesięcy. Kierowcy jeżdżący głównie autostradą mogą wydłużyć okres eksploatacji, ale użytkownicy, którzy często stoją w korkach, powinni kontrolować wkład przy każdej wymianie oleju.

Jaki filtr kabinowy wybrać do Audi A4 B8?

Wybierając taki filtr do Audi A4 B8, można sprawdzić ranking filtrów kabinowych. Jednak nie trzeba tego robić. Wystarczy kierować się zdrowym rozsądkiem. Najlepiej decydować się na filtry ze średniej półki lub te najdroższe. Oczywiście jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem, to lepiej kupić nowy filtr budżetowy niż zostawić stary. Jednak produkty wyższej jakości przepuszczają do wnętrza samochodu mniej zanieczyszczeń. Trzeba pamiętać jednak o tym, że dobre filtry kabinowe to nie te najtańsze.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że filtry kabinowe są dostępne w kilku typach. Wyróżniamy między innymi standardowe filtry, filtry z węglem aktywnym oraz filtry kabinowe antybakteryjne. Te ostatnie nazywane są również antysmogowymi. Filtry te różnią się tym od standardowych, że mają dodatkowe warstwy wyłapujące więcej cząsteczek. Dzięki temu znacznie lepiej chronią przed zanieczyszczonym powietrzem osoby przebywające we wnętrzu auta. Filtr z węglem aktywnym wyłapie więcej niż podstawowy wariant, ale mniej niż antybakteryjny. To właśnie ten ostatni filtr powietrza kabiny gwarantuje najwyższą jakość filtrowania.

Na rynku 2025 dostępne są trzy główne warianty: papierowy, węglowy oraz bioaktywny. Filtr kabinowy do BMW F82 celulozowy zatrzymuje 85 % pyłów PM 2,5 i jest najtańszy, lecz słabo neutralizuje zapachy. Filtr węglowy adsorbuje ozon i lotne związki siarki, więc sprawdza się w korkach. Właściciel BMW F82 ceniący sportową jazdę w mieście powinien sięgnąć po filtr węglowy, gdyż neutralizuje spaliny ciężarówek.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Rodzaje filtrów kabinowych:

  • Standardowe (papierowe): Zatrzymują podstawowe zanieczyszczenia.
  • Węglowe: Dodatkowo pochłaniają zapachy i neutralizują niektóre szkodliwe związki.
  • Antybakteryjne (antysmogowe): Mają dodatkowe warstwy wyłapujące jeszcze więcej cząsteczek i chronią przed zanieczyszczonym powietrzem.

Jak wymienić filtr kabinowy w Audi A4 B8?

Jak wymienić filtr kabinowy w Audi A4 B8? W teorii jest to bardzo proste. Jednak w wielu modelach montaż filtra kabinowego wymaga wyjęcia schowka. To czynność, która wydaje się prosta. Jednak lepiej zlecić to serwisowi. Robiąc to na własną rękę, ryzykujemy nie tylko połamaniem plastików, ale i pokaleczeniem rąk. Może to skończyć się tym, że oprócz filtra, trzeba będzie jeszcze wymienić kilka elementów deski rozdzielczej lub schowek. Plastiki, które zostaną przez nas połamane przy okazji wymiany filtra mogą sporo kosztować. Czy da się odwrotnie założyć filtr kabinowy? W niektórych autach jest to możliwe. Taki montaż sprawia, że filtr nie przylega prawidłowo do otworu i może przepuszczać zanieczyszczone powietrze do wnętrza samochodu.

Choć wielu kierowców zleca serwis, wymiana filtra kabinowego w BMW F82 trwa 20 minut i wymaga śrubokręta Torx T20 oraz latarki. Po ustawieniu wycieraczek w trybie serwisowym otwórz maskę, zdejmij uszczelkę podszybia i odkręć trzy wkręty, które mocują plastikową listwę. Po montażu strumień powietrza staje się silniejszy, a zapach znika w kilka minut.

Wymiana filtra powietrza jest zwykle najmniej skomplikowana. Dostęp do niego jest często dobry, a wymiana ogranicza się do demontażu obudowy. Wkręty wykręcamy tak, by zostały w pokrywie górnej. W niektórych samochodach zamiast wkrętów stosowane są druciane zatrzaski. Tu największym problemem jest ustalenie lokalizacji i uzyskanie dostępu do filtra. Wcześniej warto obejrzeć film instruktażowy w internecie.

Krok po kroku: wymiana filtra kabinowego

  1. Zdjęcie tapicerki (osłona tapicerska mocowana jest najczęściej na spinki lub wkręty. Zdarza się, że trzyma się na zatrzaskach).
  2. Demontaż pokrywy (pokrywę zdejmujemy, przesuwając w bok. Może być zabezpieczona wkrętami - wtedy trzeba je odkręcić).
  3. Wymiana filtra (stary filtr wyciągamy delikatnym szarpnięciem. Podczas wymiany warto wyssać zanieczyszczenia z obudowy za pomocą odkurzacza).

W wielu autach filtr znajduje się za schowkiem. W niektórych autach filtr znajduje się w tunelu środkowym, obok pedałów.

Koszty wymiany filtra kabinowego

Zarówno cena części jak koszt wymiany filtra kabinowego są dość tanie. Wynika to z tego, że filtr kabiny zazwyczaj umieszczony jest na wierzchu. Nie trzeba demontować wielu elementów, aby się do niego dostać. Zwykle jest to podszybie lub okolice schowka, bądź innych elementów plastikowych deski rozdzielczej od strony pasażera.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

Ankieta CarSurvey z marca 2025 obejmująca 60 warsztatów pokazała, że średnia cena **wymiany filtra kabinowego** w BMW **F82** wynosi 250 zł, z czego 100 zł to robocizna, a pozostała kwota zależy od wybranego wkładu. Autoryzowane stacje w Warszawie i Poznaniu żądają 290 zł, lecz oferują gratisowe ozonowanie. Niezależne punkty w Lublinie i Rzeszowie pobierają 180 zł, jeśli klient dostarczy własny filtr papierowy. Warsztaty flotowe udzielają rabatu do 15 %, gdy wymiana jest łączona z corocznym przeglądem klimatyzacji.

Przykładowe ceny filtrów kabinowych z wymianą dla Audi A4 B8:

  • Audi A4 B8 1.8 TFSI 160 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 80 zł
  • Audi A4 B8 2.0 TFSI 211 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 80 zł
  • Audi A4 B8 2.0 TDI 143 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 80 zł

Dodatkowe korzyści z wymiany filtra kabinowego

Poza poprawą jakości powietrza świeży filtr kabinowy wydłuża żywotność dmuchawy, bo mniejsze opory oznaczają niższe temperatury uzwojeń. Serwisy BMW w Niemczech podają, że auta, w których wkład zmieniano co pół roku, wymagały naprawy dmuchawy dopiero po 180 000 km. Podczas gdy zaniedbane egzemplarze trafiały na kosztowny remont już po 120 000 km. Dodatkowo, regularna wymiana filtra kabinowego BMW F82 zapobiega tworzeniu się tłustego filmu na szybie czołowej. To pozwala uniknąć odświeżania klimatyzacji agresywną chemią, co oszczędza 120 zł rocznie.

Podczas gdy zaniedbane egzemplarze trafiały na kosztowny remont już po 120 000 km. Dodatkowo, regularna wymiana filtra kabinowego BMW F82 zapobiega tworzeniu się tłustego filmu na szybie czołowej. To pozwala uniknąć odświeżania klimatyzacji agresywną chemią, co oszczędza 120 zł rocznie.

tags: #wymiana #filtra #powietrza #audi #a4 #b8

Popularne posty: