Wymiana Filtra Powietrza w Opel Astra K – Instrukcja Krok po Kroku

Witam, jestem posiadaczem Astry K od kilku miesięcy i stąd moje pytanie odnośnie wymiany filtrów przy jednoczesnej wymianie oleju silnikowego. Jakie filtry oprócz oczywistej wymiany filtru oleju muszę wymienić? Proszę wymienić wszystkie typy filtrów jakie wymienia się podczas wymiany oleju.

Podczas wymiany oleju wymienia się filtr oleju. Oprócz tego, warto pamiętać o regularnej wymianie innych filtrów, takich jak filtr powietrza i filtr kabinowy. W zależności co ile tyś. km olej wymienisz pasuje popatrzeć jak wygląda filtr powietrza. Ja wymieniam raz w roku czyli co 10tys. Jazda w mieście i dużo pyłu. Instrukcja mówi chyba co 30tyś.

Kiedy i Dlaczego Wymieniać Filtr Powietrza?

Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami z atmosfery, takimi jak kurz, piasek, pyły i sadza. Niesprawny lub zabrudzony filtr może mocno zaburzyć pracę silnika.

Zgodnie z zaleceniami producenta, filtr powietrza należy wymieniać raz na 4 lata lub po przejechaniu 60 tys. km. Jednak w rzeczywistości czas ten zależy od intensywności i warunków eksploatacji samochodu. Od samochodu nie otrzymujemy żadnej informacji o konieczności jego zmiany.

Wymiana filtra kabinowego jest równie ważna co regularne zmienianie innych filtrów i płynów eksploatacyjnych. Ta czynność serwisowa ma bardzo duży wpływ na zdrowie osób podróżujących autem. Zapewnia też sprawne działanie klimatyzacji i wentylacji.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Co Daje Wymiana Filtra Kabinowego?

  • Oczyszcza powietrze wpadające do kabiny z zewnątrz.
  • Ogranicza przedostawanie się spalin samochodowych do środka auta.
  • Ogranicza przedostawanie się do kabiny szkodliwych spalin w przypadku diesla.
  • Pomaga w skutecznym działaniu klimatyzacji.
  • Ogranicza pojawianie się wilgoci i pleśni we wnętrzu samochodu.

Co Ile Wymieniać Filtr Kabinowy?

Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.

Jaki Filtr Kabinowy Wybrać?

Filtry kabinowe są dostępne w kilku typach: standardowe, z węglem aktywnym oraz antybakteryjne (antysmogowe). Te ostatnie mają dodatkowe warstwy wyłapujące więcej cząsteczek, lepiej chronią przed zanieczyszczonym powietrzem.

Jak Wymienić Filtr Powietrza - Instrukcja Krok po Kroku

  1. Zaczynamy od wykręcenia 5-ciu wkrętów typu torx. Dostęp do jednego wkręta może być utrudniony przez przewód wylotowy z filtra.
  2. Kiedy już wszystkie wkręty są wykręcone, ściągamy górną część obudowy filtra.
  3. Dolną część obudowy warto wyczyścić z piasku, kurzu, brudu itp.
  4. Następnie mocujemy nowy wkład (siatką zabezpieczającą ku górze).
  5. W miejsce starego filtra montujemy nowy. Uwaga - po wyjęciu starego warto oczyścić wnętrze obudowy filtra np.

Jak widać po powyższym poradniku procedura wymiany nie należy do trudnych i skomplikowanych. Zajmuje ona od 5 do 10 minut czasu. Sam filtr można dostać praktycznie od ręki w każdej większej hurtowni motoryzacyjnej.

Polecane Filtry Powietrza dla Opel Astra K

Przy wyborze filtra powietrza do Twojej Astry K, warto zwrócić uwagę na kilka popularnych marek:

  • Filtron AP051/7: Chwalony za lepsze wykonanie niż fabryczny GM, sztywniejszy, zbrojony metalową siatką.
  • MANN: Często wybierany, ale niektórzy zauważyli, że bywa mniejszy niż filtry z Sędziszowa.
  • Knecht i Mahle: Uznawane za trzymające poziom, choć zazwyczaj droższe.
  • PZL Sędziszów WA59327: Krajowy produkt z podklejonym "futerkiem" filcowym.

Niektórzy użytkownicy polecają markowe filtry, takie jak MANN, unikając stożkowych filtrów, które w fabrycznym dolocie nie przynoszą znaczącej poprawy osiągów. Zastosowanie nawet najbardziej wymyślnego filtra powietrza w fabrycznym, niemodernizowanym dolocie przyniesie co najwyżej lepsze samopoczucie kierowcy.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Gdzie Znajduje Się Filtr Kabinowy w Astrze H?

Filtr kabinowy znajduje się we wnętrzu samochodu, pod osłoną schowka. Filtr przeciwpyłkowy (kabinowy) w Astrze H znajduje się za konsolą środkową.

  1. Wyciągamy schowek. Czasem wymaga to użycia większej siły, gdyż schowek trzyma się jeszcze na zatrzasku.
  2. Po wyjęciu schowka widzimy już puszkę, w której znajduje się filtr.
  3. Dla lepszego dostępu ściągamy dolną maskownicę nawiewu.
  4. Odczepiamy 3 zaczepy (2 na górze, 1 na dole) mocujące klapkę zamykającą obudowę filtra.
  5. Wyciągamy stary filtr.
  6. Wsunąć powoli filtr pilnując prawidłowego ustawienia. Należy dopychać filtr prawą ręką od tyłu do wymiennika ciepła (tj. Proces wsuwania filtra najlepiej wykonywać etapami tj.

Problemy z DPF - em w Oplach Astra

Problemy z DPF - em w Waszych Oplach to najmniej przyjemne rzeczy jakie nas mogą spotkać. Dlatego właśnie kilkakrotnie wśród porad pojawiały się już Porady dotyczące zachowania się kierowców w stosunku do DPF-a - np. u nas w serwisie w artykule pod nazwą: Porady - Częste wypalanie DPF? Jak często wypala się DPF? Kiedy wypala się DPF? Co zrobić z często wypalającym się DPFem? Jak skutecznie wypalać DPF?

Pytania i Odpowiedzi dotyczące DPF

Pytanie 1: Symbol świecy żarowej miga. Dlaczego? Co należy zrobić?

Odpowiedź: Regeneracja filtra DPF nie została ukończona podczas zwykłej jazdy; obecnie filtr DPF osiągnął maksymalne nasycenie, przy którym jest jeszcze możliwa jego regeneracja. Limit tego nasycenia zależy od wariantu i roku modelowego, lecz mieści się w zakresie od 105% do 125%.

a.) Częste podróże na krótkich odcinkach, tj. wysokie obciążenie sadzą, przy jednoczesnym niespełnieniu warunków koniecznych do przeprowadzenia regeneracji filtra DPF.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

b.) Często przerywane procesy regeneracji, tj. wyłączanie silnika w trakcie jej trwania. Sytuacja częsta w przypadku kierowców pokonujących krótkie trasy przy jednoczesnym spełnieniu warunków pozwalających na aktywację procesu regeneracji.

Jeśli kontrolka świecy żarowej miga, należy kontynuować jazdę aż do jej wyłączenia.

Ważne: Regenerację przeprowadza się znacznie częściej (około 2-3 razy) w trakcie pierwszego 1000 km, co ma na celu uzyskanie określonego statusu ładowania filtra DPF. Jest to konieczne w celu wyeliminowania wpływu poszczególnych składników i systemu na wydajność filtra, a ponadto pozwala precyzyjnie wyznaczyć potencjalne obciążenie filtra sadzą.

Pytanie 2: Jakie warunki muszą być spełnione, aby rozpoczęła się regeneracja filtra DPF?

Odpowiedź: Aby możliwa była regeneracja, muszą zostać spełnione następujące warunki.

a.) Silnik pracuje już (od chwili uruchomienia) > 2 minuty.

b.) Obliczone nasycenie > 80%.

c.) Temperatura chłodziwa > 70°C przez co najmniej 2 minuty.

d.) W systemie nie zapisano żadnych usterek dot. filtra DPF.

e.) Przekroczono zdefiniowany próg prędkości pojazdu (np. dla >80% obciążenia: 100 km/h).

Pytanie 3: Po regeneracji w serwisie system TECH2 pokazuje bieżący status naładowania na poziomie 70% lub 78%. Dlaczego?

Odpowiedź: Regeneracja statyczna nie jest niestety tak skuteczna, jak dynamiczna. Stąd ustawiana jest wartość 70% - 78%, tak by możliwa była aktywacja regeneracji dynamicznej przez moduł ECU, gdy będą spełnione odpowiednie warunki (patrz pytanie 2).

Pytanie 4: W jakich warunkach następuje przerwanie/zakończenie trwającego procesu regeneracji?

a.) Po przekroczeniu maksymalnego czasu regeneracji (20?25 min.).

b.) Jeśli silnik jest wyłączony lub zgasł.

c.) Jeśli silnik pozostaje na biegu jałowym przez dłuższy czas (5?10 min.).

d.) Jeśli czujnik temperatury spalin wykryje temperaturę na poziomie 1000°C.

e.) Jeśli podczas regeneracji zostanie wykryta usterka podzespołów odpowiedzialnych za procesy spalania (układu wtryskowy/dolotowy).

Jeśli regenerację przerwano po jej rozpoczęciu lecz przed osiągnięciem poziomu 50% ukończenia, kontrolka świecy żarowej miga przy kolejnym uruchomieniu silnika (na zimno lub na gorąco), a regeneracja rozpoczyna się ponownie po spełnieniu odpowiednich warunków (patrz punkt 2).

Pytanie 5: Obciążenie filtra DPF jest (dużo) niższe niż wartość progowa zapalenia się kontrolki świecy żarowej, lecz klient zgłasza się z zapaloną w pojeździe kontrolką SVS i zablokowanym filtrem DPF. Dlaczego?

Odpowiedź: Taka sytuacja wskazuje najprawdopodobniej na usterkę mechaniczną lub efekt tuningu. Często zdarza się ona w przypadku nieszczelności kanałów powietrznych ? np. w efekcie rozszczepienia jednego z przewodów dolotowych doładowania lub chłodnicy powietrza doładowanego. Z uwagi na niewykrywanie nieszczelności przez moduł ECU oraz model ładujący silnik emituje znacznie więcej spalin, gdy różnica ciśnień pozostaje poniżej zdefiniowanego progu. Efektem jest zablokowanie filtra DPF spalinami. Ponadto za nieproporcjonalnie duże obciążenie filtra DPF może odpowiadać również częściowo otwarty zawór EGR.

Silnik po tuningu emituje więcej spalin niż obliczono w modelu obciążenia sadzą. Efektem może być zablokowanie filtra DPF bez powiadomienia klienta.

Ogólna wskazówka brzmi: należy sprawdzać bazę danych środków zaradczych pod kątem rysunków poznanych usterek oraz instrukcji diagnostycznych.

Pytanie 6: Jak długo trwa regeneracja?

a.) W najlepszym przypadku?

b.) W najgorszym przypadku?

a.) W stałych warunkach, tj. jeśli temperatura spalin konieczna do regeneracji stale utrzymuje się powyżej wymaganej wartości, na przykład podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu/autostradzie, średni czas regeneracji wynosi 10 minut.

b.) Warunki jazdy, takie jak długie zjazdy ze zboczy, częsta jazda na niskich biegach (jazda po mieście, na biegu jałowym) pozwalają na obniżenie temperatury. Jeśli spełnione zostały warunki konieczne do regeneracji, aktywny czas regeneracji może ulec wydłużeniu do nawet 25 minut (w zależności do typu silnika). Jeśli nie będzie możliwa pełna regeneracja w tym czasie, zostanie ona przerwana.

Pytanie 7: W jaki sposób regeneracja wpływa na żywotność oleju?

Odpowiedź: W przypadku każdej regeneracji lub próby regeneracji pewna ilość oleju napędowego jest wtryskiwana do oleju silnikowego, co powoduje obniżenie żywotności tego drugiego. Zapalenie się kontrolki ?INSP? na panelu przyrządów oznacza, że olej silnikowy jest zużyty i należy go wymienić.

tags: #wymiana #filtra #powietrza #astra #4 #instrukcja

Popularne posty: