Obowiązki gminy w przypadku wody niezdatnej do picia
- Szczegóły
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
W przypadku wystąpienia problemów z jakością wody, gminy podejmują szereg działań mających na celu ochronę zdrowia mieszkańców i zapewnienie im dostępu do bezpiecznej wody pitnej.
Działania podejmowane przez gminy w przypadku stwierdzenia wody niezdatnej do picia
Gdy woda staje się niezdatna do spożycia, gminy są zobowiązane do podjęcia natychmiastowych działań. Poniżej przedstawiono przykłady działań podejmowanych przez gminy w takich sytuacjach:
- Informowanie mieszkańców:
- Komunikaty są umieszczane na stronach internetowych Urzędu Gminy, Przedsiębiorstwa Wodociągowo-Kanalizacyjnego, w mediach społecznościowych (np. FB-Magazyn Gminny), aplikacjach informacyjnych dla mieszkańców oraz na tablicach ogłoszeń na terenie całej gminy.
- Alert RCB (Rządowe Centrum Bezpieczeństwa) ostrzega mieszkańców o niezdatności wody do picia.
- Zapewnienie dostępu do wody pitnej:
- Uruchamiane są punkty poboru wody, np. przy Gminnym Ośrodku Kultury.
- Organizowana jest dystrybucja wody w beczkowozach.
- Woda butelkowana jest udostępniana w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej dla osób potrzebujących, a osobom samotnym i ograniczonym ruchowo woda jest dowożona bezpośrednio do mieszkań.
- Działania naprawcze i monitorowanie:
- Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne rozpoczynają proces chlorowania i płukania sieci wodociągowej.
- Pobierane są próbki wody do analizy. Czas oczekiwania na wyniki to co najmniej 24 godziny.
- Prowadzona jest dezynfekcja i monitorowanie sieci wodociągowej.
- W przypadku przekroczeń parametrów fizykochemicznych żelaza i manganu, prowadzone są prace polegające na płukaniu sieci inhibitorami w celu oczyszczenia jej z osadów.
Przykład działań naprawczych w Gminie Bestwina
W Gminie Bestwina, po wykryciu bakterii z grupy coli w próbkach wody, podjęto następujące działania:
- Zwołano sztab kryzysowy z udziałem pracowników zarządzania kryzysowego, prezesów jednostek OSP oraz przedstawicieli P.K. Kombest.
- Zwrócono się do Ośrodka Zdrowia i Szpitala Pediatrycznego o informację o zachorowaniach na infekcje żołądkowo-jelitowe i skórne.
- Pracownicy Przedsiębiorstwa KOMBEST, wsparci przez specjalistów, prowadzili prace polegające na dezynfekcji i monitorowaniu sieci oraz poszukiwali źródła skażenia.
- Od 6 lipca zastosowano chloratory mobilne, które punktowo dezynfekują sieć w najbardziej newralgicznych miejscach.
Inwestycje w infrastrukturę wodociągową
Gminy starają się również inwestować w infrastrukturę wodociągową, aby zapobiegać problemom z jakością wody. Przykłady takich inwestycji:
Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?
- Wykonanie dodatkowego źródła wody do zasilania sieci.
- Zlecenie wykonania projektu i uzyskanie pozwoleń na wymianę odcinków sieci wodociągowej.
- Zlecenie projektów kolejnych odcinków przebudowy wodociągu oraz prac na stacji uzdatniania wody (rozbudowa technologii oraz inwestycje zabezpieczające ilość wody).
Poniżej przedstawiono planowane inwestycje w infrastrukturę wodociągową w Gminie Bestwina:
- Przebudowa wodociągu w miejscowościach Bestwinka i Kaniów w rejonie ul. Gandora, Gen.
- Modernizacja sieci wodociągowej w miejscowości Janowice poprzez budowę nowego odcinka wodociągu z rur PE.
- Realizacja odcinka zasilającego w wodę Kaniów wzdłuż ulicy Witosa (planowany termin realizacji 2026 rok).
Obowiązki gminy wynikające z przepisów prawa
Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym m.in.:
- zbiorowe zaopatrzenie w wodę: działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne (art. 2 pkt 16),
- przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne: przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność (art. 2 pkt 17),
- odbiorcę usług: każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym (art. 2 pkt 19),
- przyłącze wodociągowe: odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług (art. 2 pkt 6),
- sieć - przewody wodociągowe wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda, będące w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego (art. 2 pkt 8),
- urządzenia wodociągowe: ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, studnie publiczne, urządzenia służące do magazynowania i uzdatniania wód, sieci wodociągowe, urządzenia regulujące ciśnienie wody (art. 2 pkt 9).
Nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na zasadach określonych w przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, z zastrzeżeniem art. 12. 1. Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r.
Sankcje
Funkcjonariusze organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w art. 109 - 117 ustawy z dnia 20 maja 1971 r.
Podsumowanie
W sytuacjach kryzysowych, gdy woda staje się niezdatna do picia, gminy mają obowiązek podjąć szybkie i skuteczne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia swoim mieszkańcom. Działania te obejmują informowanie, zapewnienie dostępu do wody pitnej oraz podjęcie działań naprawczych i inwestycyjnych w infrastrukturę wodociągową.
Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach
Przeczytaj także: Woda mineralna Józef: Zalety
tags: #woda #niezdatna #do #picia #obowiązki #gminy

