Woda destylowana, płyn Borygo i proporcje zimowe – wszystko, co musisz wiedzieć
- Szczegóły
Aby jednostka napędowa pracowała sprawnie i miała do tego optymalne warunki, potrzebny jest układ chłodzenia silnika i krążący w nim płyn chłodniczy do samochodów osobowych. Odpowiada on m.in. za utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika - to ok. 100 st. Celsjusza. Układ chłodzenia kontrolować trzeba regularnie, ponadto należy regularnie wymienić płyn chłodniczy do samochodu.
Rodzaje płynów do chłodnic i ich oznaczenia
Płyny chłodnicze możemy podzielić na 3 grupy, które różnią się rodzajem i ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Wybór płynów chłodniczych do silników samochodowych zależy zatem od tego, jaką skuteczność chcemy osiągnąć.
- Płyn IAT: Ma najdłuższą historię, ale ma wady, takie jak skład w postaci nieorganicznych związków, które krążąc w układzie sprzyjają tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Skład tego płynu chłodniczego do chłodnic aluminiowych i innych rodzaii bazuje głównie na krzemianach.
- Płyny chłodnicze OAT (G12): Bogate są z kolei w kwasy organiczne, które tworzą warstwę ochronną 20-kretnie większą niż IAT. Produkty tego rodzaju mają podwyższoną trwałość.
- Hybrydowy płyn chłodniczy HOAT: To trzecie, możliwe rozwiązanie. Płyn chłodniczy do chłodnic aluminiowych, jak i innych łączy w obie wyżej opisane technologie i jest szczególnie zalecany do układów wykorzystujących właśnie ten rodzaj materiału.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy?
Zanim opiszemy jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu osobowego, dowiesz się, jak często trzeba go wymieniać. Może nas o tym informować zarówno producent pojazdu, jak i producent płynów chłodniczych. Od płynu chłodniczego do silników samochodowych zależy jego sprawność i prawidłowa praca, w tym wielu pozostałych elementów w aucie.
- W niektórych przypadkach uzupełnienie płynu chłodniczego powinniśmy wykonywać co 2 lata lub częściej, dotyczy to pojazdów narażonych na większe obciążenia i temperatury pracy jednostki napędowej.
- W pozostałych, płyn chłodniczy do samochodów osobowych, zaleca się wymieniać co 3-4 lata.
- Duże grono specjalistów radzi, aby płyn IAT wymieniać co 2 lata, a płyn OAT co 5 lat.
Uzupełnianie płynu chłodniczego wodą i koncentratem
Wybór płynu chłodniczego do samochodu nie zawsze jest prosty. Płyn chłodniczy do samochodów osobowych musi być odpowiedni i dobrze dobrany, tak aby nie zaszkodzić całemu układowi. Podstawową czynnością kontroli jego stanu jest uzupełnianie poziomu płynu. Zdarzają się sytuacje, że musimy uzupełnić jego brak… wodą.
Nie możemy jednak na stałe zastąpić płynu chłodniczego zwykłą wodą. Jesto to dopuszczalne tylko w sytuacjach awaryjnych. Płyn chłodniczy i koncentrat w nim zawarty dbają o zwrównoważony skład, tak aby temperatura pracy jednostki była odpowiednia. Sama woda szybko się zagotuje w letnie dni i nie będziemy mogli kontynuować jazdy. Z kolei zimą woda zamarznie, a to będzie skutkować poważnymi usterkami.
Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?
Jeżeli zastanawiałeś się, czy woda to dobry zamiennik płynu chłodniczego, to odpowiedź jest tylko jedna - nie jest. Płyn chłodniczy i koncentrat można awaryjnie zastąpić wodą destylowaną, która może też służyć do rozrabiania koncentratu lub płukania układu chłodniczego podczas procesu wymiany chłodziwa.
Gotowy płyn do chłodnic kontra koncentrat
Wybór płynu chłodniczego do samochodu wymaga podjęcia decyzji, czy ma być to gotowy produkt, czy koncentrat. W pierwszym przypadku masz pewność, że proporcje poszczególnych składników są idealne. Cechuje się więc odpowiednimi właściwościami i temperaturą zamarzania najczęściej do -30 st. Celsjusza.
Jeżeli decydujesz się na sam koncentrat płynu, musisz go rozcieńczyć z wodą. Płyn chłodniczy gotowy będzie po krótkiej chwili. Bez tego zamarza on już w temperaturze -16 st. Celsjusza. Trzeba więc połączyć płyn z wodą w proporcjach 50/50. Stosuj się zawsze do zaleceń producenta. Rozcieńczaj w rekomendowanych proporcjach, nigdy za mało ani za dużo.
Płyn chłodniczy do diesla i benzyny - czy kolor ma znaczenie?
Płyny chłodnicze różnią się nie tylko składem, ale także kolorem. Nie ma on jednak nic wspólnego z ich właściwościami. Płyn chłodniczy gotowy do użycia niezależnie od jego barw. Wybór płynu chłodniczego do samochodu nie warto zatem uzależniać tylko od koloru. To efekt uzupełnienia składu płynu odpowiednim barwnikiem. Ma on głównie funkcje pomocnicze. Barwnik ułatwia zlokalizowanie wycieku w układzie chłodzenia. Spotkać się możemy z płynami w kolorach: czerwonym, różowym, fioletowym, pomarańczowym, zielonym i niebieskim.
Mieszanie płynów chłodniczych - czy jest to bezpieczne?
Skoro kolor płynu nie jest powiązany z parametrami płynu chłodniczego do samochodu, to czy różne preparaty są ze sobą mieszalne? Co zrobić w sytuacji, w której potrzebujesz dolać płynu chłodniczego? Zasadniczo płyny chłodnicze można ze sobą mieszać, jednak pod pewnymi warunkami. Powinny one być wykonane w tej samej technologii i zapewniać ten sam poziom ochrony, np. do - 30 st. Celsjusza.
Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach
Ważne jest również to, czy w samochodzie jest stosowany płyn uniwersalny, czy taki, który przeznaczony jest do konkretnego rodzaju chłodnicy. Jeśli nie wiesz, jaki preparat został wcześniej zastosowany, a musisz dolać płynu, lepiej zastosuj środek uniwersalny. Nie wlewaj płynu chłodniczego przeznaczonego np. do chłodnic miedzianych, jeżeli masz chłodnicę aluminiową. Może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień, a w konsekwencji do przegrzewania silnika.
Wymiana płynu chłodniczego - krok po kroku
Wielu kierowców zastanawia się czy można samemu wymienić płyn chłodniczy do chłodnic aluminiowych i innych wersji. Oto kroki, które należy podjąć:
- Zaopatrz się w pojemnik na stary płyn, lejek, wodę destylowaną i środek do czyszczenia chłodnicy.
- Upewnij się, że silnik jest zimny. Następnie odkręć nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego i korek w chłodnicy. Znajdź zawór spustowy (będzie się znajdował na dole chłodnicy) i podłóż pod niego pojemnik.
- Odkręć zawór i poczekaj, aż stary płyn chłodniczy spłynie. Pamiętaj, że zużytego płynu nie można wylać do kanalizacji! Przepracowany płyn oddaj do zakładu utylizacyjnego.
- Przed wlaniem nowego płynu chłodzącego, warto pozbyć się z układu kamienia czy osadów. Do tego celu służy wspomniany płyn czyszczący. Jego sposób użycia może się nieco różnić w zależności od produktu.
- Po tym, jak z układu chłodniczego wypłynie stary płyn, zakręć zawór spustowy. Do zbiornika wyrównawczego wlej preparat czyszczący i dolej tyle wody destylowanej, żeby osiągnąć maksymalny poziom zapełnienia.
- Nie zakręcaj korka zbiorniczka. Uruchom silnik i włącz ogrzewanie. Pozwól jednostce pracować kilkanaście minut na wolnych obrotach. Następnie wyłącz motor i poczekaj, aż ostygnie. Gdy tak się stanie, zlej płyn czyszczący.
- Jeżeli jest taka potrzeba, płukanie należy powtórzyć. Przy niektórych środkach trzeba też zastosować nieco inną procedurę polegającą na spuszczeniu połowy starego płynu chłodniczego i dolaniu do niego środka czyszczącego lub przepłukaniu układu wodą destylowaną po zastosowaniu preparatu.
- Gdy układ chłodzący został przepłukany, wlej nowy płyn chłodzący do samochodu w ilości zalecanej przez producenta. Teraz warto odpowietrzyć układ chłodzenia. W przypadku każdego modelu wygląda to nieco inaczej. Często proces zaczyna się od odkręceniu nakrętki ze zbiornika wyrównawczego.
- Gdy już to zrobisz, uruchom silnik i obserwuj poziom płynu chłodniczego. Jeśli układ był zapowietrzony, w zbiorniczku powinny być widoczne pęcherzyki, a płynu powinno ubyć. Uzupełnij płyn chłodniczy i naciśnij mocno gumowe przewody układu chłodzenia. W ten sposób wypchniesz resztki powietrza do zbiorniczka.
- Zakręć korek w zbiorniczku i uruchom ogrzewanie w samochodzie. Jeżeli z kratek wentylacyjnych leci ciepłe powietrze, układ jest prawidłowo odpowietrzony.
- W niektórych samochodach procedura jest łatwiejsza. Polega na odkręcaniu zaworu do odpowietrzenia. Układ chłodniczy będzie odpowietrzony, jeśli spod nakrętki zacznie lecieć płyn. Wcześniej będzie słychać świst powietrza.
Płyn chłodniczy: najważniejsze informacje
- Płyn IAT wymieniamy co 2 lata, płyn OAT co 5 lat.
- Płyn IAT bazuje na krzemianach i sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. OAT ma w składzie kwasy organiczne. Obie technologie łączy płyn HOAT.
- Nigdy nie zamieniaj płynu chłodniczego na wodę.
- Wybierając koncentrat płynu, połącz go z wodą w odpowiednich proporcjach.
- Kolor płynu nie ma znaczenia dla jego właściwości.
- Dobry płyn powinien spełniać polską normę PN-C-40007:2000.
Proporcje mieszania koncentratu płynu chłodniczego z wodą
Niewłaściwa zawartość koncentratu w płynie chłodzącym, wynosząca poniżej 30%, zwiększa ryzyko zamarzania układu oraz powoduje jego nadmierną korozję. Wyższe stężenie glikolu, to wyższa temperatura wrzenia. Najlepsze rozwiązanie to proporcja 50/50 (temp krzepnięcia -35 stopni).
Uwaga: Koncentrat zawsze należy rozcieńczać z wodą w proporcji 1:1, aby uzyskać temperaturę zamarzania -35°C lub w proporcji 1 litr KULERA Long Life na 0,5 litra wody, aby uzyskać około -50°C.
Poniższa tabela przedstawia zależność temperatury zamarzania od proporcji mieszania koncentratu z wodą (dane z ulotki K2 Kuler):
Przeczytaj także: Woda mineralna Józef: Zalety
| Składnik | Temperatura zamarzania |
|---|---|
| Sam koncentrat | -20°C |
| Koncentrat wymieszany z wodą 1:1 | -35°C |
tags: #woda #destylowana #płyn #borygo #zima #proporcje

