Mieszanie Płynów Chłodniczych: Właściwości, Bezpieczeństwo i Praktyczne Porady

Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie, pełniący funkcję drugiego obiegu krwi jednostki napędowej, podobnie jak olej silnikowy. Zazwyczaj przypominamy sobie o nim, gdy komputer pokładowy informuje nas o jego niskim poziomie i wtedy należy go bezzwłocznie uzupełnić.

Skład i Rodzaje Płynów Chłodniczych

Większość płynów chłodniczych składa się z dwóch podstawowych składników: glikolu etylenowego i wody zmieszanych w odpowiednich proporcjach. Można spotkać płyny oparte na glikolu propylenowym. Podstawowym składnikiem każdego z nich jest jeden z glikoli oraz woda. Jeśli chodzi o zastosowanie, to oba z nich bardzo dobrze wywiązują się ze swojego zadania. Główna różnica między nimi polega na tym, w jakim stopniu jest przyjazny dla środowiska. Glikol propylenowy w porównaniu z etylenowym jest nietoksyczny.

Wśród płynów chłodniczych można wyróżnić ich trzy rodzaje:

  • Płyny IAT (Inorganic Additive Technology): Najstarsze płyny, produkowane według technologii opartej na solach nieorganicznych. Podstawowym dodatkiem są w nich krzemiany, tworzące dosyć grubą warstwę ochronną. Niestety, przepływający w układzie płyn odrywał powstały osad i zatykał poszczególne elementy. Płyny IAT niezbyt dobrze sprawdzają się w chłodnicach, które zbudowane są głównie z aluminium. Ich słabym punktem jest też trwałość, ponieważ tracą swoje właściwości po ok. 2 latach.
  • Płyny OAT (Organic Acid Technology): W nich sole nieorganiczne zostały zastąpione organicznymi. Tworzą na elementach układu znacznie cieńsze warstwy ochronne, co jednak nie wpływa niekorzystnie na ich działanie. Zaletą cieńszych ścian jest natomiast lepsza zdolność do oddawania ciepła. Płyny te mają też znacznie dłuższą żywotność, która wynosi ok. 5 lat.
  • Płyny Hybrydowe (HOAT - Hybryd Organic Acid Technology): Określane są również jako uniwersalne, ponieważ zawierają dodatki zarówno organiczne, jak i nieorganiczne. Można więc powiedzieć, że są połączeniem płynu wykonanego w technologii IAT oraz OAT. Wyróżnia je wydłużona żywotność, która wynosi ok. 5 lat.

Żeby dbać o elementy układu chłodniczego i wydłużyć ich żywotność, do płynów chłodniczych dodaje się inhibitory korozji. Dodatki te tworzą na poszczególnych elementach układu warstwę ochronną, która chroni je przed korozją.

Czy Płyny Chłodnicze Można Ze Sobą Mieszać?

Oczywiście, większość współczesnych płynów chłodniczych można ze sobą mieszać. Najczęściej o takiej właściwości płynu informuje nas sam producent. Informacja ta zawarta jest przeważnie na etykiecie produktu. Warto jednak zwrócić uwagę na normy, które spełnia płyn chłodniczy i starać się je mieszać według nich. Przykładem jest tutaj norma wprowadzona przez markę Volkswagen.

Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?

Płyny chłodnicze są sprzedawane w różnych kolorach. Sugerowanie się barwą podczas ich zakupu to jednak błąd. W praktyce kolor nie ma znaczenia i nie jest związany ze specyfikacją produktu. Kolory są nadawane więc płynom po to, aby uniknąć m.in. przypadkowego spożycia czy łatwiejszego zlokalizowania nieszczelności układu. Nie ma więc żadnych przeciwwskazań do zmieszania ze sobą płynów o różnych kolorach. Ważne jednak jest to, aby były one wyprodukowane w tej samej technologii.

W razie konieczności dolanie płynu np. IAT do OAT nie spowoduje od razu usterki, pogorszy jednak jego właściwości ochronne. Jeśli nie mamy pewności, jaki płyn znajduje się w układzie, a musimy uzupełnić jego niedobór, najlepiej sięgnąć po płyn uniwersalny. Na jego etykiecie będzie znajdować się informacja, że można go mieszać ze wszystkimi dostępnymi płynami.

Producenci płynów eksploatacyjnych jasno określają poprzez stosowną informację na opakowaniu, że ich płyny są mieszalne z innymi. Na rynku można znaleźć uniwersalne płyny chłodnicze lub stworzone z myślą o określonym układzie, np. aluminiowym, miedzianym czy mosiężnym. Mimo że większość współczesnych pojazdów posiada aluminiowy układ chłodzenia, najlepszy wybór stanowi uniwersalny płyn, odpowiedni do każdego typu układu.

Woda vs. Płyn Chłodniczy: Awaryjna Dolewka

Zdarzają się przypadki, w których awaryjnie musimy uzupełnić zbiornik płynu chłodzącego. Jeśli mamy taką możliwość, wybierając pomiędzy wodą a płynem zawsze wybierzmy płyn do chłodnic. Nawet jeśli płyn, który mamy dostępny nie spełnia odpowiednich norm, zawsze lepiej go dolać niż zwykłą wodę. Oczywiście, gdy nie mamy nic innego pod ręką, lepiej jest dolać wodę niż nie dolać nic.

3 Powody, Dla Których Nie Należy Wlewać Wody do Zbiornika Płynu Chłodzącego:

  • Niska temperatura wrzenia wody: Wynosi ona 100 stopni Celsjusza. Optymalna temperatura płynu chłodzącego w silniku wynosi 90 stopni. Profesjonalne płyny do chłodnic osiągają temperaturę wrzenia w przedziale 120-140 stopni. W trakcie gotowania w silniku powstają komory gazowe. Gaz słabiej przewodzi ciepło niż woda i dochodzi do miejscowego przegrzania.
  • Wysoka temperatura zamarzania wody: Krzepnięcie wody rozpoczyna się w temperaturze 0 stopni Celsjusza. Płyny do chłodnic krzepną w znacznie niższych temperaturach, zazwyczaj dopiero w temperaturze -35 stopni Celsjusza.
  • Osadzanie się kamienia: Woda osadza kamień we wnętrzu układu chłodniczego, co może doprowadzić nie tylko do zmniejszenia jego wydajności, ale również zatkania. Dodatkowo kamień może doprowadzić do blokady termostatu i uszkodzenia czujników.

Mieszanie Płynów Chłodniczych Borygo z Inymi Produktami

Mieszanie płynów chłodniczych Borygo wymaga ostrożności i znajomości podstawowych zasad. Ważne jest, aby pamiętać, że nie wszystkie płyny Borygo są ze sobą mieszalne, co może prowadzić do poważnych problemów w układzie chłodzenia. Podstawową zasadą jest, aby zawsze czytać etykiety i specyfikacje techniczne płynów, które zamierzamy użyć. W przypadku wątpliwości, lepiej unikać mieszania i zdecydować się na płyn uniwersalny lub wymienić cały płyn po przepłukaniu układu.

Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach

Na rynku dostępne są różne typy płynów chłodniczych Borygo, które różnią się kolorem, składem chemicznym oraz przeznaczeniem. Najpopularniejsze z nich to Borygo Nowy, który jest czerwony i przeznaczony do standardowych układów chłodzenia. Inny produkt to Borygo Premium Extended Life, który spełnia normy G12 i G12+. Może być mieszany z innymi płynami na bazie glikolu etylenowego, pod warunkiem, że mają podobne parametry techniczne. Ważne jest, aby przed mieszaniem upewnić się, że płyny nie zawierają krzemianów, jeśli jeden z nich ich nie zawiera.

Mieszanie płynów chłodniczych, w tym płynu do chłodnic Borygo, może prowadzić do poważnych problemów, które zagrażają zarówno wydajności, jak i bezpieczeństwu układu chłodzenia. Kiedy różne płyny są łączone, może dojść do reakcji chemicznych, które prowadzą do korozji metalowych elementów układu, co z kolei skutkuje wyciekami i uszkodzeniami. Innym poważnym zagrożeniem jest zmniejszenie wydajności układu chłodzenia. Kiedy płyny o różnych właściwościach są mieszane, ich zdolność do przewodzenia ciepła oraz ochrona przed zamarzaniem i wrzeniem może być znacznie osłabiona. Przykładowo, jeśli do płynu Borygo Nowego dodamy inny płyn, który nie jest zgodny, może to prowadzić do przegrzewania silnika i poważnych uszkodzeń.

W kontekście płynów Borygo, istotne jest zrozumienie, które z nich można bezpiecznie łączyć z innymi produktami. Na przykład, Borygo Premium Extended Life jest jednym z nielicznych płynów, który może być mieszany z innymi płynami na bazie glikolu etylenowego, pod warunkiem, że mają one podobne parametry techniczne. Nie wszystkie płyny Borygo są jednak kompatybilne. Na przykład, Borygo Nowy nie powinien być mieszany z innymi produktami, aby zapewnić pełną ochronę przed korozją i osadami. Z tego powodu, przed podjęciem decyzji o mieszaniu, zawsze warto dokładnie zapoznać się z etykietami i specyfikacjami technicznymi płynów.

Praktyczne Wskazówki i Najlepsze Praktyki

Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia, ważne jest przestrzeganie najlepszych praktyk dotyczących mieszania płynów chłodniczych. Regularne kontrole stanu płynów oraz ich wymiana są kluczowe dla uniknięcia problemów związanych z korozją i osadami. Zaleca się, aby płyny chłodnicze były wymieniane co 2-3 lata lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Ważne jest, aby nie mieszać różnych typów płynów chłodniczych, gdyż może to prowadzić do obniżenia ich skuteczności.

Bezpieczna wymiana płynu chłodniczego w układzie wymaga kilku kroków. Po pierwsze, należy upewnić się, że silnik jest zimny, aby uniknąć poparzeń. Następnie, odkręć korek zbiornika na płyn chłodniczy i otwórz zawór spustowy w chłodnicy, aby usunąć stary płyn. Po przepłukaniu, zamknij zawór spustowy i napełnij układ nowym płynem chłodniczym, upewniając się, że używasz odpowiedniego typu płynu, zgodnego z wymaganiami producenta. Po napełnieniu uruchom silnik i pozwól mu pracować przez kilka minut, aby sprawdzić, czy nie ma wycieków. Na koniec, sprawdź poziom płynu w zbiorniku i uzupełnij go, jeśli to konieczne.

Przeczytaj także: Woda mineralna Józef: Zalety

W sytuacjach, gdy nie jesteśmy pewni, jakie płyny chłodnicze można ze sobą łączyć, użycie płynu uniwersalnego staje się najlepszym rozwiązaniem. Płyny uniwersalne są zaprojektowane tak, aby były kompatybilne z różnymi typami układów chłodzenia, co minimalizuje ryzyko wystąpienia problemów związanych z mieszaniem. Użycie płynu uniwersalnego jest szczególnie zalecane, gdy dokonujemy wymiany płynu w układzie, który wcześniej był wypełniony innymi produktami.

Koncentrat Płynu Chłodniczego: Rozcieńczać Czy Nie?

Zdecydowana większość koncentratów chłodniczych wymaga rozcieńczenia przed użyciem. Dlaczego? Powód tkwi w składzie tych preparatów. Koncentrat płynu chłodniczego to produkt o wysokim stężeniu składników, takich jak glikol etylenowy, który zapobiega zamarzaniu, oraz dodatki chroniące przed korozją. Rozcieńczanie koncentratu wodą destylowaną lub demineralizowaną umożliwia osiągnięcie optymalnych właściwości chłodzących i ochronnych. Standardowa proporcja rozcieńczenia to 1:1, co pozwala na skuteczną ochronę układu chłodzenia w temperaturach sięgających nawet -35°C.

Jeśli zastanawiasz się, czy można wlać sam koncentrat do chłodnicy, odpowiedź jest jednoznaczna - nie jest to zalecane. Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, nierozcieńczony koncentrat może powodować poważne problemy w pracy układu chłodzenia. Jego wysoka gęstość sprawia, że przepływ cieczy w układzie jest ograniczony, co może prowadzić do przegrzewania się silnika. Należy także pamiętać, że stosowanie nierozcieńczonego koncentratu jest mniej ekonomiczne.

Tabela Porównawcza Rodzajów Płynów Chłodniczych

Rodzaj Płynu Technologia Skład Zalecany Okres Wymiany Zastosowanie
IAT Inorganic Additive Technology Sole nieorganiczne, krzemiany 2 lata Starsze modele samochodów
OAT Organic Acid Technology Kwasy organiczne 5 lat Nowoczesne samochody z aluminiowymi chłodnicami
HOAT Hybryd Organic Acid Technology Sole nieorganiczne, kwasy organiczne 5 lat Najnowsze modele samochodów, uniwersalne

Podczas zakupu należy też zwrócić szczególną uwagę na to, czy jest to gotowy płyn, czy koncentrat, który należy w odpowiednich proporcjach rozrobić z wodą.

Obecnie większość producentów zaleca wymianę płynu co ok. 5 lat w zależności od rodzaju płynu. Naszym zdaniem warto czas ten skrócić do ok. 3 lat, ponieważ podczas wymiany dochodzi do zmieszania starego płynu z nowym. Wymiana najczęściej odbywa się poprzez odkręcenie korka w chłodnicy, co pozwala na spuszczenie starego płynu. Jego część wciąż pozostaje jednak w nagrzewnicy, przewodach i termostacie.

tags: #woda #destylowana #płyn #borygo #mieszanie #właściwości

Popularne posty: