Woda destylowana w chłodnicy motocykla – czy to dobry pomysł?

Układ chłodzenia w motocyklu, podobnie jak w samochodzie, pełni niezwykle ważną funkcję. Zapewnia optymalne warunki pracy silnika, chroniąc go przed przegrzaniem. Konstrukcja układu chłodzenia jest dość prosta, ale jednocześnie bardzo istotna dla prawidłowego działania pojazdu.

Jak działa układ chłodzenia?

Płyn chłodzący krążący w układzie odbiera ciepło z głowicy i cylindrów, a następnie oddaje je w chłodnicy, gdzie jest ochładzany przez opływające ją powietrze. Brzmi prosto, prawda? Wraz z rozwojem technologii, do układu dołączono pompę cieczy chłodzącej i nagrzewnicę. Konstruktorzy musieli również dodać termostat, aby silnik mógł się nagrzać, tworząc dwa obiegi cieczy: mały (silnik i nagrzewnica) i duży (chłodnica), uruchamiany po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.

Wraz z rozwojem silników, konstruktorzy poszli jeszcze dalej, łącząc układ chłodzenia z układem smarowania silnika przez zastosowanie wymiennika ciepła ciecz/olej. W fazie nagrzewania silnika ciecz chłodząca odbiera ciepło od szybciej nagrzewającego się oleju, a po rozgrzaniu olej jest chłodzony w wymienniku. W silnikach bardziej wysilonych pojawiły się chłodnice oleju.

Co wchodzi w skład układu chłodzenia?

Układ chłodzenia to nie tylko węże, chłodnice i termostat. Ważnym elementem jest także pompa cieczy chłodzącej, która w większości przypadków napędzana jest paskiem rozrządu. Pompa ma za zadanie wymuszać obieg płynu w układzie, zapewniając skuteczne odprowadzanie ciepła z silnika.

Dlaczego wymiana płynu chłodzącego jest tak ważna?

Z czasem płyn chłodzący traci swoje właściwości. Obniża się jego temperatura wrzenia, wzrasta temperatura zamarzania, a także zmniejsza się zdolność do zapobiegania korozji układu. Niewymienianie płynu chłodzącego może prowadzić do poważnych problemów, takich jak przegrzanie silnika, pęknięcie głowicy, czy wypalenie uszczelki pod głowicą.

Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?

Płyny chłodzące zużywają się poprzez zmniejszanie ochrony przed korozją i kawitacją. Płyny krzemianowe (zielone lub niebieskie) tworzą ochronną warstwę krzemianów na ściankach układu, zabezpieczając je przed korozją. Warstwa ta utrzymuje się przez około 2 lata, po czym ochrona się zmniejsza. Płyny bezkrzemianowe (czerwone lub różowe) zawierają inhibitory korozji i kawitacji, dzięki czemu mogą być wymieniane co 5 lat.

Mechanicy często określają moment wymiany płynu w układzie chłodzenia poprzez pomiar temperatury zamarzania. Jest to ważny parametr, ale nie jedyny. Obecnie poziom płynu sprawdzamy w zbiorniczku wyrównawczym. Do dolewek stosujemy odpowiedni płyn, a w wyjątkowych sytuacjach wodę destylowaną.

Jaki jest skład płynu chłodzącego?

Płyn chłodzący to mieszanina wody destylowanej lub demineralizowanej z płynem wytworzonym na bazie glikolu propylenowego lub etylenowego. Skład płynu zależy od jego przeznaczenia. Istnieją płyny do silników o konstrukcji całkowicie aluminiowej oraz do tych, w których pojawia się dużo żeliwa. Współcześnie dąży się jednak do tego, aby jeden płyn pasował do każdego typu silnika.

Woda destylowana - kiedy można ją stosować?

Wodę demineralizowaną lub destylowaną możemy zastosować w wyjątkowych przypadkach, takich jak jazda na torze lub ubytek płynu chłodzącego. Dlaczego w składzie płynu jest woda demineralizowana lub destylowana? Aby zapobiec odkładaniu się kamienia kotłowego i korozji układu chłodzenia. I właśnie dlatego nie wolno stosować zwykłej wody, która zawiera minerały osadzające się na elementach silnika i zamarza w temperaturach poniżej zera.

Co może się zepsuć w układzie chłodzenia?

W układzie chłodzenia może pojawić się nieszczelność w wyniku uszkodzeń mechanicznych, korozji układu lub uszkodzenia elementów z tworzywa i gumy. Może też dojść do „wydmuchania” uszczelki spod głowicy, wtedy płyn chłodzący miesza się z olejem, temperatura silnika rośnie, a moc spada. Z rury wydechowej wydobywa się para. W takiej sytuacji trzeba natychmiast oddać pojazd do warsztatu.

Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach

Czasami też dochodzi do sytuacji, w której wszystko jest w porządku, a pojazd się grzeje. Płyn jest, wentylator się włącza, a temperatura rośnie. O co chodzi? Najprawdopodobniej korek chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego (zależy to od budowy układu) stracił szczelność. Jeśli w układzie nie jest zachowane odpowiednie ciśnienie, to płyn osiąga temperaturę wrzenia dużo wcześniej niż pod ciśnieniem.

Woda zamiast płynu chłodniczego - czy warto?

Kierowcy nieraz zastanawiają się, czy do układu chłodzenia można wlać wodę zamiast płynu chłodniczego. Kiedyś, w dobie słabej dostępności płynów chłodniczych, wlewanie do chłodnic zwykłej wody było powszechnym działaniem. Być może z powodu dawnych nawyków zastępowanie dedykowanego chłodziwa wodą u niektórych kierowców nadal jest czymś normalnym i praktykowanym na co dzień. Ale czy wlewanie wody zamiast płynu chłodniczego do układu chłodzenia jest w dzisiejszych czasach wskazane, nawet użytkownikom aut chcących jak najbardziej ograniczyć koszty eksploatacji samochodu? Czy takie postępowanie nie zaszkodzi silnikowi?

Płyn chłodzący - dlaczego jest lepszy od wody?

Płyn chłodzący nie jest po prostu zabarwioną na określony kolor wodą. To unikalna ciecz wytwarzana na bazie glikolu, która zawiera mnóstwo dodatków uszlachetniających. Kluczową, z punktu widzenia użytkownika, właściwością płynu chłodniczego jest niska temperatura zamarzania (nawet poniżej 30°C) oraz wysoka temperatura wrzenia (ok. 110-130°C). Pierwszą z nich rzecz jasna odczuwamy zimą, gdyż zwykła woda zamarza już przy temperaturze 0°C, a o taką (lub niższą) w polskim klimacie nietrudno, i to przez znaczną część roku.

Wbrew wielu obiegowym opiniom podkreślającym słuszność zalewania układu chłodniczego zwykłą wodą, nie jest ona w stanie zastąpić dedykowanego chłodziwa. Stosowanie wody może nie od razu, ale na dłuższą metę z pewnością przyniesie użytkownikowi więcej szkód niż korzyści, szczególnie że za takie postępowanie może nawet przypłacić remontem silnika. Wlewanie wody do chłodnicy nie przyniesie korzyści zarówno latem, jak i zimą.

  • Latem nieustannie będzie dochodziło do wrzenia wody i tym samym trudności z odprowadzaniem ciepła z silnika, wskutek czego będzie się często przegrzewał. Długotrwała praca pod wysoką temperaturą może doprowadzić m.in. do zniszczenia głowicy.
  • Zimą woda zwyczajnie zamarznie i zwiększy tym samym swoją objętość, rozsadzając elementy układu chłodzącego (najczęściej chłodnicę), a nawet blok silnika. Inna sprawa, że w niskich temperaturach woda może częściowo przemienić się w kawałki lodu, które znacznie zmniejszą przepustowość układu chłodzenia i także przyczynią się do przegrzania silnika.

Oprócz tego, stosowanie wody w układzie zamiast chłodziwa szybko doprowadzi do osadzania się w nim kamienia, powstającego wskutek wytrącania się z wody minerałów. Z czasem będą się nawarstwiać i stopniowo ograniczać przepustowość kanałów doprowadzających chłodziwo.

Przeczytaj także: Woda mineralna Józef: Zalety

Podsumowując, odpowiedź na pytanie, czy można wlać wodę do chłodnicy motocykla zamiast płynu chłodniczego, jest jednoznaczna: nie. Woda to absolutnie zły wybór. Płyn chłodzący to jedyny słuszny wybór, chyba że jesteśmy kierowcami sportowymi w trakcie wyścigu, gdzie płyn może być zbyt niebezpieczny dla uczestników.

Aby zapewnić chłodnicy odpowiednie środowisko do pracy, należy dostarczyć jej odpowiednio dobranej substancji płynnej. Po wykonaniu tej czynności można rozpocząć eksploatację pojazdu, nie zapominając przy tym o regularnych kontrolach. Przynajmniej raz w miesiącu należy sprawdzać stan płynu chłodzącego. Jeśli spotkamy się z sytuacją, że poziom jest niższy niż zalecany, należy bezzwłocznie uzupełnić braki.

W zimie, okresie wymagającym szczególnej dbałości o silnik, należy sprawdzić temperaturę zamarzania płynu. Jeśli jest zbyt niska należy wymienić go na właściwy lub udoskonalić jego możliwości (obniżyć temperaturę zamarzania) dolewając koncentrat płynu chłodniczego. Szczególnie w przypadku starszych aut warto regularnie kontrolować szczelność układu i sprawdzać czy nie ma wycieków.

To, jak często będziemy musieli wymieniać płyn w chłodnicy, zależy od wielu czynników. Na częstotliwość procesu rzutuje rodzaj użytej cieczy oraz wymagania przedstawione w instrukcji obsługi pojazdu przez producenta. Najczęściej okres ten oscyluje w okolicach 1-3 lat, w niektórych przypadkach będąc nieznacznie wydłużonym.

Zalecenia dotyczące płynu chłodniczego
Rodzaj płynu Zalecany okres wymiany Właściwości
Krzemianowy (zielony/niebieski) Co 2 lata Ochrona przed korozją i kawitacją
Bezkrzemianowy (czerwony/różowy) Co 5 lat Długotrwała ochrona dzięki inhibitorom

tags: #woda #destylowana #do #chłodnicy #motocykla #czy

Popularne posty: