Układ Dolotowy Filtra Powietrza w Golfie VI: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować.
Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Zasada Działania Układu Dolotowego
Do zadań układu dolotowego należy strategiczna praca silnika Twojego samochodu. Bardzo ważnym elementem układu dolotowego jest również czujnik ciśnienia - jest on połączony z kolektorem za pomocą rurki lub umieszczony bezpośrednio w jego wnętrzu.
By silnik spalinowy odpowiednio działał, do jego pracy niezbędne jest powietrze. To dzięki niemu możliwe jest spalanie paliwa. Dlatego zadaniem układu dolotowego jest zasysanie powietrza, filtrowanie go i przekazywanie dalej, do cylindrów silnika. I chociaż auto może bez niego funkcjonować, nie służy to wydajnej pracy.
Powietrze zasysane w czasie jazdy dostaje się do kolektora, skąd rura dolotu powietrza kieruje je poprzez filtr do komory spalania w silniku. Dzięki temu powstaje dobrze napowietrzona mieszanka. W wyniku tego silnik pracuje sprawniej i wydajniej. Oczywiście by to było możliwe zarówno kolektor, jak i inne elementy układu sterowane są elektronicznie przez komputer pokładowy samochodu. Pozwala to na dostosowanie ilości dopuszczanego powietrza do aktualnych potrzeb silnika.
Przeczytaj także: Woda destylowana w czyszczeniu elektroniki
Elementy Układu Dolotowego
W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
- Kolektor dolotowy: Ma on tak dobrany kształt, by napływające do niego powietrze, jak najszybciej przedostawało się dalej przy jak najmniejszym oporze.
- Filtr powietrza: W plastikowej obudowie znajduje się wymienny element wykonany z papieru lub bibuły. Spotyka się filtry mokre, jak i suche. W pierwszym wypadku w jego wnętrzu znajduje się także specjalny olej. Element ten odpowiada za zatrzymanie wszelkich nieczystości, jakie mogą wraz z powietrzem dostać się do układu.
- Przewody rurowe: Ich zadaniem z kolei jest doprowadzenie powietrza z kolektora poprzez filtr do komory silnika.
Nieszczelność w Układzie Dolotowym - Objawy
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów.
Jeśli jeździsz swoim autem już od dłuższego czasu, to prawdopodobnie każda zmiana w sposobie pracy silnika natychmiast zwróci Twoją uwagę. Są usterki, które ciężko jest na początku zauważyć - na szczęście awarie układu dolotowego dają dość charakterystyczne symptomy.
- Spadek mocy silnika.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Nierówna praca silnika na biegu jałowym.
- Syczenie powietrza wydobywające się z okolic silnika.
- Problemy z rozruchem.
Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Przeczytaj także: Układ Krążenia i Filtracja: Co Musisz Wiedzieć
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Naprawa Układu Dolotowego
Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia.
Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
Filtry Powietrza - Rodzaje i Znaczenie
Filtry powietrza w silnikach samochodowych pełnią kluczową rolę w zapewnieniu optymalnej wydajności silnika. Ich głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza przed jego dostaniem się do cylindrów, co ma bezpośredni wpływ na proces spalania.
Rodzaje filtrów powietrza:
Przeczytaj także: Renault Scenic 2: Oczyszczanie Spalin
- Filtry papierowe
- Filtry bawełniane
- Filtry syntetyczne
- Filtry piankowe
Regularna wymiana lub czyszczenie filtra powietrza jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Warto również zwrócić uwagę na to, jak filtr powietrza współpracuje z innymi elementami układu dolotowego.
Wybór odpowiedniego filtra powietrza może znacznie wpłynąć na osiągi pojazdu. Z drugiej strony, filtry, które mają zbyt luźną strukturę, mogą wpuszczać do silnika więcej zanieczyszczeń, co może prowadzić do jego szybszego zużycia.
Tuning Filtrów Powietrza
W kontekście tuningowania silników, istotnym aspektem, o którym należy pamiętać, jest wpływ filtrów powietrza na osiągi pojazdu. Poprawa przepływu powietrza jest kluczowa dla zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika.
Wybór odpowiedniego filtra powinien być ściśle powiązany z innymi modyfikacjami silnika. Na przykład zastosowanie filtra wysokoprzepływowego w połączeniu z tuningiem układu wydechowego może przynieść znaczne korzyści w wydajności.
Podczas dokonywania wyboru filtrów powietrza, warto skonsultować się z fachowcami, aby dostosować je do konkretnego pojazdu oraz zamierzonych modyfikacji.
Podsumowanie
Sprawny układ dolotowy jest gwarancją optymalnego spalania paliwa i wydajnej pracy auta. Odpowiednie serwisowanie jest tu bardzo ważne: efekty nieprofesjonalnych, samodzielnie wykonywanych napraw bywają opłakane w skutkach. Układ dolotowy w samochodzie jest bez wątpienia niezwykle istotny. Wiele osób zapomina o jego szczególnym znaczeniu, jednak warto go regularnie serwisować. Dzięki temu zapobiegniesz jego uszkodzeniu, a nawet poważnej awarii silnika.
tags: #układ #dolotowy #filtra #powietrza #Golf #VI

