Świeci Kontrolka Zapchanego Filtra Powietrza - Przyczyny i Rozwiązania
- Szczegóły
Większość samochodów z silnikiem diesla jest wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF), którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z sadzy. Problemy pojawiają się w momencie osiągnięcia wysokich wartości przebiegu. Wówczas, jednym z pierwszych objawów jest zapalenie kontroli DPF. Nie jest ona symbolem, który cieszy kierowców, aczkolwiek nie należy jej ignorować i możliwie jak najszybciej rozwiązać problem.
Czym Jest i O Czym Informuje Kontrolka DPF?
Kontrolka filtra cząstek stałych DPF/FAP to żółty lub pomarańczowy symbol zapchanego filtra cząstek stałych, który pojawia się średnio co około 500 do 1000 kilometrów. Najczęściej zapala się podczas jazdy miejskiej. Jej pojawienie się dostarcza informacji, że konieczne jest zainterweniowanie w problemie zapchanego filtra i przeprowadzenie jego czyszczenia oraz regeneracji.
Kiedy Zapala Się Kontrolka DPF?
Kontrolka DPF zapala się tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy różnica ciśnień środowiska przed filtrem i za jest zbyt duża. Zarówno przed, jak i za filtrem są montowane odpowiednie czujniki ciśnienia, które odpowiadają za regularne wykonywanie pomiarów. Oznacza to, że w momencie nagromadzenia się dużej ilości sadzy w konstrukcji filtra i zmniejszenia przepływu powietrza i jednocześnie zmniejszenia ciśnienia przed filtrem, na desce pojawia się kontrolka DPF.
Podczas dopalania sadzy w filtrze powstaje niepalna sadza i popiół, których usunięcie w ten sposób nie jest możliwe, a to sprawia, że kontrolka filtra cząstek stałych nadal będzie się świecić. Warto wiedzieć, że jeśli kontrolka DPF zapali się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od wypalania, to bezpośrednią przyczyną sytuacji jest nie sadza, ale popiół po sadzy - w takiej sytuacji należy przeprowadzić regenerację filtra DPF .
Co Zrobić, Gdy Zapala Się Kontrolka DPF?
W zależności od modelu samochodu, istnieje możliwość samoczynnego wykonania aktywnego lub pasywnego czyszczenia DPF, bez korzystania z pomocy specjalistów. Sterownik co jakiś czas wysterowuje wypalanie filtra cząstek DPF, które w zależności od skali zanieczyszczenia może nie być wystarczające. W sytuacji, gdy we wnętrzu znajduje się spora ilość zanieczyszczeń, automatyczne wypalanie DPF odbywa się częściej - wówczas świeci się kontrolka wypalania DPF.
Przeczytaj także: Jak wybrać oczyszczacz Sharp z nawilżaniem?
Aby raz a skutecznie usunąć błąd związany z zapchanym DPF i aby kontrolka DPF nie świeciła się, należy przeprowadzić profesjonalną regenerację filtra. Jednym ze skuteczniejszych rozwiązań jest skorzystanie z metody wodnej tj. wypłukiwania zanieczyszczeń pod wysokim ciśnieniem i przy pomocy działania odpowiednich środków chemicznych. Rozwiązanie to jest całkowicie bezpieczne i pozwala przywrócić sprawność filtra DPF na poziomie nawet 98%, bez konieczności wykonywania inwazyjnych działań jak rozcinanie obudowy czy naruszanie struktury monolitu.
Jak Rozpoznać Zapchany EGR i DPF?
Zapchany zawór EGR i filtr DPF to jedne z najczęstszych problemów, z jakimi spotykamy się w naszym serwisie. Zapchaniesię układu recyrkulacji spalin (EGR) i filtra cząstek stałych (DPF) prowadzi nie tylko do spadku mocy, ale także do zwiększonego zużycia paliwa i emisji trujących spalin. W skrajnych przypadkach może to skutkować przejściem pojazdu w tryb awaryjny, a nawet unieruchomieniem maszyny w trakcie pracy.
Zawór EGR odpowiada za recyrkulację spalin - kieruje część gazów wydechowych z powrotem do cylindrów, co obniża temperaturę spalania i zmniejsza emisję tlenków azotu. Jednym z pierwszych sygnałów jest zapalenie się kontrolki silnika na tablicy rozdzielczej. Sterownik wykrywa nieprawidłowości w pracy EGR lub DPF i zapisuje kod błędu.
Zapchany EGR ogranicza przepływ powietrza do silnika, co natychmiast przekłada się na utratę mocy. Szczególnie odczuwalne jest to przy przyspieszaniu - pojazd reaguje wolniej na dodanie gazu, a maszyna budowlana traci moc przy podnoszeniu ładunku. Zanieczyszczony zawór EGR powoduje nierówną pracę jednostki napędowej, szczególnie na biegu jałowym. Silnik może szarpać, a obroty wahają się. Nieprawidłowa praca EGR zaburza proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej.
W efekcie z rury wydechowej wydobywa się gęsty czarny dym - szczególnie widoczny przy przyspieszaniu. W większości nowoczesnych pojazdów kontrolka DPF zaświeca się, gdy poziom zapchania filtra osiągnie krytyczny poziom. Zatkany filtr zwiększa opór w układzie wydechowym, co ogranicza przepływ spalin i powoduje spadek mocy. Pojazd traci na dynamice, szczególnie podczas przyspieszania na autostradzie.
Przeczytaj także: Rozwiązywanie problemów z filtrem powietrza w Kia Rio
Przyczyny Zapchanego EGR i DPF
Krótkie trasy miejskie to główny wróg filtru DPF. Silnik nie osiąga temperatury roboczej wystarczającej do samoczynnej regeneracji filtra. Sadza gromadzi się bez możliwości wypalenia, a filtr zapycha się coraz bardziej. Maszyny budowlane i ciągniki rolnicze często pracują na niskich obrotach przez długie godziny. W takich warunkach temperatura spalin jest zbyt niska, by umożliwić regenerację DPF.
Tankowanie paliwa niskiej jakości lub pochodzącego z niepewnych źródeł prowadzi do zwiększonej produkcji sadzy i osadów. Nieszczelna lub zużyta turbosprężarka przepuszcza olej do układu dolotowego. Olej osadza się w zaworze EGR i przedostaje się do filtra DPF, przyspieszając ich zapchanie. Niedrożna odma (separatorolejowy) powoduje nadmierne ciśnienie w skrzyni korbowej. Opary olejowe dostają się do układu dolotowego, zabrudzają EGR i osadzają się w filtrze DPF.
Silnik z wyciekiem oleju do komór spalania (zużyte pierścienie tłokowe, uszkodzone tuleje cylindrów, uszczelki trzonków zaworów) produkuje nadmierne ilości sadzy i popiołów. Cząstki te zatykają zarówno EGR, jak i DPF. Przerwane regeneracje - na przykład przez zgaszenie silnika w trakcie procesu - powodują, że sadza nie zostaje całkowicie wypalona.
Diagnostyka Zapchanego EGR i DPF
Sprawdzamy kody zapisane w pamięci sterownika. Typowe błędy to P0401 (niski przepływ EGR), P0403 (usterka obwodu EGR), P2002 (sprawność DPF poniżej progu) czy P2463 (wysoki poziom zapchania DPF). Obserwujemy, jak pracuje zawór EGR - czy otwiera się i zamyka zgodnie z poleceniami sterownika. Sprawdzamy też, czy próby regeneracji DPF są inicjowane poprawnie i czy temperatura spalin osiąga wymagane wartości.
Demontujemy zawór EGR i oceniamy stopień jego zanieczyszczenia. Sprawdzamy, czy trzpień zaworu porusza się swobodnie, czy kanały recyrkulacji nie są zapchane nagarem. Sprawdzamy różnicę ciśnień przed i za filtrem cząstek. Wysoka wartość wskazuje na zapchanie. Sprawdzamy, czy turbosprężarka nie przecieka oleju, czy odma skrzyni korbowej działa prawidłowo.
Przeczytaj także: Poradnik: czyszczenie i pielęgnacja oczyszczacza powietrza
Metody Regeneracji EGR i DPF
Odkręcamy zawór EGR i usuwamy grube warstwy nagaru mechanicznie - specjalnymi szczotkami i skrobakami. W przypadku silnie zanieczyszczonych zaworów stosujemy czyszczenie ultradźwiękowe. Umieszczamy zawór w myjce ultradźwiękowej z dedykowanym płynem czyszczącym - fale ultradźwiękowe usuwają osady z najmniejszych zakamarków. Nie zapominamy o kolektorze dolotowym i kanałach recyrkulacji. Osady w tych miejscach mogą szybko doprowadzić do ponownego zapchania zaworu.
Filtr DPF demontujemy z pojazdu lub maszyny i umieszczamy w specjalnej myjce ciśnieniowej. Pod wysokim ciśnieniem przepłukujemy go dedykowanym płynem chemicznym, który rozpuszcza sadze, popiół i osady olejowe. W przypadku bardzo mocno zapchanych filtrów stosujemy regenerację termiczną - filtr umieszczamy w piecu, gdzie w kontrolowanej temperaturze (około 600°C) wypalamy sadze. W pojazdach z systemem redukcji tlenków azotu (AdBlue/SCR) czyścimy także katalizator SCR, który często zapycha się razem z DPF.
Jak Unikać Problemów z EGR i DPF?
Filtr DPF potrzebuje wysokiej temperatury do regeneracji. Jeśli używasz pojazdu głównie w mieście, co 200-300 km wyjedź na trasę i przez około 20-30 minut jedź przy wyższych obrotach (około 2500-3000 obr./min). Stosuj wyłącznie oleje silnikowe o niskiej zawartości popiołów (Low SAPS) przeznaczone dla silników z filtrem DPF. Unikaj tanich stacji o wątpliwej reputacji.
Nie ignoruj lampki check engine ani kontrolki DPF. Im wcześniej zareagujesz na pierwsze objawy, tym łatwiejsza i tańsza będzie naprawa. W Diesel Serwis Przybyłowicz oferujemy przeglądy okresowe dla pojazdów, maszyn budowlanych i rolniczych.
Pierwsze Objawy Zapchanego DPF
Filtr cząstek stałych (DPF) to element, który dba o czystość spalin w nowoczesnych samochodach z silnikiem diesla. W codziennym użytkowaniu filtr stopniowo się zapełnia, a proces jego samooczyszczania - tzw. Gdy DPF nie może się wypalić, sadza i popioły gromadzą się w filtrze, prowadząc do jego zapchania. Wtedy pojawiają się pierwsze objawy, które łatwo przeoczyć, jeśli nie jesteś czujny.
Najczęściej kierowcy zauważają spadek mocy silnika - auto staje się ospałe, nie reaguje na gaz tak jak dawniej. Innym objawem jest wzrost zużycia paliwa - komputer sterujący próbuje kompensować brak wydajności, przez co silnik spala więcej. Często pojawia się intensywny zapach spalin podczas postoju, a z rury wydechowej wydobywają się kłęby dymu.
Co Robić, Gdy Zauważysz Pierwsze Objawy Zapchanego DPF?
Zauważyłeś, że auto straciło moc, pali więcej niż zwykle albo z wydechu pojawia się nietypowy dym? Nie czekaj, aż sytuacja się pogorszy. Najlepiej od razu zaplanuj wizytę w warsztacie i wykonaj diagnostykę komputerową. To pozwoli sprawdzić, czy filtr DPF rzeczywiście jest zapchany i czy nie pojawiły się inne błędy.
Jeśli kontrolka DPF lub Check Engine już się świeci, nie próbuj „przejeździć” problemu. Jeśli objawy nie ustępują, a auto wciąż pracuje nierówno lub nie chce się regenerować, nie ryzykuj dalszej jazdy. Profesjonalna regeneracja wymuszona lub czyszczenie DPF w warsztacie to najskuteczniejsze metody przy poważnym zapchaniu.
Filtr Powietrza - Budowa i Rola
W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia silnika, powietrze dostające się do niego musi być starannie oczyszczone. Odpowiada za to wymienny element, jakim jest dedykowany filtr. Pomimo swojej stosunkowo prostej budowy, ma on niebagatelny wpływ na utrzymanie odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz zoptymalizowanie zużycia paliwa.
Filtr powietrza to ważny element umieszczony w komorze silnika. Jego zadaniem jest wyłapywanie kurzu, brudu i pyłu, które mogłyby przedostać się do jednostki napędowej. Wychwytuje on nawet 99,8% zanieczyszczeń, dzięki czemu bywa określany mianem „płuc samochodu”, co świadczy o jego istotnej roli. Nierzadko jest on mylony z filtrem kabinowym.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry powietrza w samochodzie dzielimy według typu materiału filtrującego. W sprzedaży dostępne są dwie podstawowe wersje:
- Suche - wykonane z papieru (celulozowego lub poliestrowego), włókniny bądź bawełny, które najczęściej znajdują się w autach osobowych.
- Mokre - stosowane zazwyczaj w pojazdach sportowych oraz typu off-road, w których powietrze jest filtrowane m.in, przez włóknina nasączona olejem.
Dlaczego Warto Wymieniać Filtr Powietrza?
Systematyczne stosowanie nowego filtra powietrza do auta niesie za sobą długofalowe korzyści. Pozytywnie wpływa na kondycję jednostki napędowej, minimalizując ryzyko wystąpienia jej usterek i wydłużając żywotność silnika. Regularnie zmieniany wkład uniemożliwia przedostawanie się do wnętrza groźnych zanieczyszczeń, chroniąc przed spadkiem mocy i obniżeniem osiągów.
Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza?
Wymiana filtra powietrza to jeden z elementów okresowego przeglądu samochodu. Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej. Przy niewielkich przebiegach, wystarczające będzie zamontowanie nowego egzemplarza co 2-3 lata.
Objawy Zużytego Filtra Powietrza
Zatkany filtr powietrza w aucie powoduje spadek mocy silnika, jego nierównomierną pracę oraz zwiększone zużycie paliwa. Z rury wydechowej może wydostawać się ciemny dym, a w kabinie pojazdu wyczuwalny będzie zapach paliwa. Możesz także zauważyć zapalenie się nowej kontrolki na desce rozdzielczej w pojeździe, sygnalizującej brudny filtr powietrza. Nieszczelny filtr powietrza to także dymienie na czarno z układu wydechowego i charakterystyczny gwizd turbiny.
Jak Wymienić Filtr Powietrza?
Aby założyć nowy filtr powietrza, zazwyczaj należy podążać za poniższymi wskazówkami:
- Zlokalizuj obudowę filtra pod maską - jest połączona z rurą dolotową powietrza.
- Zdemontuj górną pokrywę obudowy, odkręcając kilka śrub lub klipsów.
- Wymontuj zużyty filtr powietrza, zachowując ostrożność, aby nie wysypać obecnych w nim zanieczyszczeń do obudowy.
- Umieść w tym samym miejscu nowy wkład.
- Przykręć obudowę i upewnij się, że jest prawidłowo założona.
Założenie nowego filtra powietrza zajmuje wprawionym osobom około kilkunastu minut. Planując ją, warto od razu zdecydować się na równoczesną wymianę innych filtrów w samochodzie. Choć cała usługa potrwa nieco dłużej, korzystnie wpłynie na ogólną sprawność pojazdu i komfort jego eksploatacji.
Koszty Wymiany Filtra Powietrza
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wpływ na ostateczną cenę ma między innymi rodzaj oraz jakość nowego wkładu czy czas, jaki specjalista spędzi na realizacji usługi. Cena w przypadku np. Audi A4 B6 wyniesie od 20 do 100 zł. Na podobną stawkę przygotuj się, planując wymianę filtra powietrza w Skodzie Fabii. Ceny nowych wkładów zaczynają się od 10 zł za prosty, tradycyjny model i sięgają nawet 700 zł, jeśli to sportowe wersje o zwiększonej przepustowości.
Tabela: Objawy i Przyczyny Problemów z Filtrem Powietrza i EGR/DPF
| Problem | Objawy | Przyczyny |
|---|---|---|
| Zapchany Filtr Powietrza | Spadek mocy, nierówna praca silnika, zwiększone zużycie paliwa, czarny dym z wydechu, zapach paliwa w kabinie, zapalona kontrolka | Brak regularnej wymiany, jazda w zapylonym środowisku |
| Zapchany EGR | Spadek mocy, nierówna praca silnika, szarpanie, gęsty czarny dym, zwiększone zużycie paliwa | Krótkie trasy, niska jakość paliwa, uszkodzona turbosprężarka, problemy z odmą |
| Zapchany DPF | Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, tryb awaryjny, zapalona kontrolka DPF, dym z wydechu | Krótkie trasy, niska jakość paliwa, przerwane regeneracje, uszkodzona turbosprężarka |
tags: #świeci #kontrolka #zapchanego #filtra #powietrza #przyczyny

