Wymiana Skraplacza i Osuszacza w Suzuki Swift MK6: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
W klimatyzacji samochodowej kluczową rolę odgrywają dwa wymienniki ciepła: skraplacz i parownik. Skraplacz, umiejscowiony z przodu pojazdu przed chłodnicą silnika, oraz parownik, zabudowany i niewidoczny, przez który przepływa powietrze do schłodzenia.
Kiedy Należy Rozważyć Wymianę?
Często pojawia się pytanie, kiedy wymiana tych elementów jest konieczna. Tak jak wcześniej pisano, jeśli żaden z tych elementów nie jest dziurawy to nie ma potrzeby ich ruszać. Pod autem nie znajdziesz śladów wycieku (oprócz wody której skapywanie jest normalne przy prawidłowo działającej klimatyzacji) bo w razie nieszczelności w układzie, czynnik ucieka w postaci gazowej do atmosfery.
Warto pamiętać, że jeśli układ klimatyzacji był już otwierany lub uzupełniany czynnikiem, mogła się do niego dostać wilgoć, zakłócając jego pracę. Tak jak wcześniej pisano, jeśli żaden z tych elementów nie jest dziurawy to nie ma potrzeby ich ruszać.
Skraplacz i Jego Rola
Skraplacz jest jednym z elementów eksploatacyjnych wchodzących w skład układu klimatyzacji. Należą do niego także kompresor, parownik i zawór rozprężny, jak również szereg różnych przewodów.
Osuszacz Klimatyzacji: Kluczowy Element Układu
Osuszacz klimatyzacji w autach to po prostu filtr. Najczęściej znajduje się on po stronie wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym. Do najważniejszych zadań tego elementu należy absorbowanie wilgoci, ale również filtrowanie zanieczyszczeń, które bardzo często przedostają się do układu. Stanowi on jednocześnie pewnego rodzaju zbiornik na czynnik chłodniczy - zapewnia jego rezerwy i poprawny dopływ do parownika.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Osuszacz klimatyzacji to niezwykle ważny element, dlatego producenci zalecają jego wymianę co najmniej co dwa lata. Osuszacz klimatyzacji to cienki walec o niewielkich rozmiarach, wyposażony w dwa złącza. W jego środku umieszczony jest specjalny materiał higroskopijny, który odpowiada za wychwytywanie wilgoci. Warto pamiętać o tym, że ma on ograniczoną chłonność - z tego względu niezbędna jest regularna wymiana.
Procedura Wymiany i Ważne Aspekty
W ramach przebudowy należy sprawdzić instalację pod kątem szczelności. Wszystkie elementy konstrukcyjne należy sprawdzić pod kątem prawidłowości działania i uszkodzeń. Należy wymienić filtr-osuszacz oraz pierścienie uszczelniające. Dodatkowo wymienić olej mineralny układu na olej PAG lub PAO.
Ustalilem co z klima nie tak, jedna kwestie naprawilem (szczelina na sprzegle + dobicie czynnika) a reszte mialem zamiar zrobic. Bylem dzis w serwisie klimy i udalo sie ustalic o co chodzi. Jest wyrazna nieszczelnosc gdzies miedzy skraplaczem a osuszaczem (nie wnikalem za bardzo bo i tak oba elementy do wymiany), az okolica jest mokra, mimo to w ukladzie byla polowa czynnika.
Nowe Czynniki Chłodnicze i Przepisy
Od dnia 01.01.2017 r. pojazdy posiadające systemy napełnione czynnikiem chłodniczym R134a nie mogą już być homologowane. Stosowanie czynnika chłodniczego R134a jest jednak w dalszym ciągu dozwolone w ramach prac serwisowo-konserwacyjnych przy istniejących instalacjach zawierających czynnik chłodniczy R134a. Jako nowy czynnik chłodniczy stosuje się czynnik R1234yf o współczynniku GWP równym 4. Możliwe jest też stosowanie innych czynników chłodniczych, o ile ich współczynnik GWP leży poniżej 150.
Problemy z Klimatyzacją: Diagnostyka i Rozwiązania
W momencie gdy włączam klimę klima nie chłodzi w ogóle po wciśnięciu przycisku od klimy obroty się podnoszą i tak jak by się pod masko coś włączało, ale te takie jak by sprzęgło na tej sprężarce się w ogóle nie obraca i mogę je swobodnie kręcić ręko w lewo i prawo czy to dobrze czy nie?
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Po włączeniu A/C nie działa sprężarka ani wentylatory chłodnicy. Ciśnienie w układzie OK - sprawdzane manometrem. Sprężarka klimatyzacji ma obciążenie około 5-10KM średnie zależne jeszcze od obrotu. Wiec sprzęgło musi wytrzymać te 10KM.
Klima wylaczala sie dlatego ze byla za duza szczelina na sprzegle sprezarki. Na zimno dzialalo a na goraco juz nie. Zostalo to wyregulowane i jest po sprawie. Zapewne gdyby nie to klima podzialalaby jeszcze pare tygodni i dopiero by padla w chwili gdy wylecialby caly czynnik. Wtedy faktycznie byloby po sprawie, wiadomo auto uzywka wiec moze sie zepsuc itede.
Dodatkowe Wskazówki i Porady
- Staraj się włączać klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu na 10-15 minut bez względu na pogodę.
- W przypadku niespójnego działania klimatyzacji, sprawdź przekaźniki.
- Pamiętaj o regularnym serwisowaniu i wymianie osuszacza co najmniej co dwa lata.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #skraplacz #osuszacz #swift #mk6 #wymiana

