Siatka do filtra powietrza Suzuki: Rodzaje materiałów i ich znaczenie

Silnik Twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da Ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Żeby wybrać dobry filtr do motoru, warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika.

Dlaczego filtr powietrza jest tak ważny?

Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Dzięki czystemu powietrzu Twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.

Konsekwencje uszkodzonego filtra powietrza

Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie Ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze.

Jeśli filtr jest zatkany, do silnika dostanie się mniej powietrza, co zakłóci proces spalania. Równocześnie wszelkie zanieczyszczenia, które powodują zmniejszenie przepustowości filtra, powodują też wadliwy odczyt danych wysyłanych przez przepływomierz. To zaś zaowocuje dostarczeniem do jednostki sterującej jej pracą błędnych danych, a co za tym idzie - większe spalanie oraz spadek mocy.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć Ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.

Przeczytaj także: Filtr powietrza C-385 – wymiary i zastosowanie

Rodzaje filtrów powietrza i materiałów

Suzuki GSX-R 750 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika.

Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.

  • Filtry papierowe: Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny.
  • Filtry z alternatywnymi technologiami: Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie.
  • Filtry tuningowe i sportowe: Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
  • Filtry K&N: Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.

Budowa filtra powietrza

Filtr nie składa się jedynie z bibuły filtracyjnej.

  • Uszczelka: Jest idealnie dopasowana do obudowy. Jej dokładne wykonanie oraz rodzaj materiału powodują, że uszczelka nie posiada niejednorodności struktury i wad powierzchniowych, a przy tym twardość zapewnia idealne przyleganie do obudowy.
  • Wzmocnienie: Elementy wzmacniające takie jak strużki klejowe czy siatki wzmacniające usztywniają konstrukcyjnie filtr. Każdy z tych elementów musi zostać poddany dokładnym sprawdzeniom i badaniom przedprodukcyjnym.

Samodzielna wymiana filtra powietrza

W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi Cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.

W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą Ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.

Przeczytaj także: Husqvarna 350: Wszystko o filtrach powietrza

Czyszczenie filtra powietrza

Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą Ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.

Wskazówki dotyczące wymiany filtra

Wielokrotnie podkreślamy, że ogromne znaczenie ma fakt prawidłowego montażu produktów. Wykonanie tego niefachowo i niedbale, oraz bez prawidłowej oceny jakości technicznej współpracujących elementów, może spowodować nie tylko szybsze zniszczenie części, ale także uszkodzenie innych podzespołów. Przy demontażu starego filtra powinniśmy dokładnie obejrzeć jego plastikową obudowę.

Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów kilkuletnich, gdyż nawet bezwypadkowy samochód może mieć pękniętą obudowę. Uszkodzenia powstają wskutek wadliwego dokręcania podczas wymiany wkłady filtra, a także z powodu starzeniu materiału. Niezmiernie ważne jest też sprawdzenie stanu plastikowych rur doprowadzających powietrze do kolektora ssącego.

Aby zniwelować ryzyko przedostania się niepotrzebnych drobinek brudu do silnika, trzeba przed założeniem filtra dokładnie wyczyścić jego obudowę wilgotną szmatką.

Przeczytaj także: Zastosowania siatek filtracyjnych

tags: #siatka #do #filtra #powietrza #suzuki #rodzaje

Popularne posty: