Rezonator filtra powietrza w Toyota: Budowa i zasada działania
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego.
Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.
Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane.
Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza.
Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować.
Przeczytaj także: Modyfikacje Rezonatora Renault
Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania.
Znajduje się w nim także kilka czujników.
To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.
Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Przeczytaj także: Honda CRV 99: Wymiana rezonatora filtra powietrza - krok po kroku
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza.
Wpływa to na parametry spalania paliwa.
Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze.
To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika.
Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem.
Przeczytaj także: Objawy nieszczelnego dolotu w Ford Focus MK2
Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy.
Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki.
Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki.
Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym.
Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów.
W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne.
Pod wpływem trudnych warunków (jak np.
Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach.
Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie.
Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem.
Również ich awaria może powodować nieszczelność.
Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy.
Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego.
Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu.
Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.
Jak to zrobić?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.
Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu.
W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”.
W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach.
Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego.
W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym.
Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami.
Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem.
Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem.
Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające.
W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym.
tags: #rezonator #filtra #powietrza #toyota #budowa #zasada

