Wymiana filtra powietrza w Renault Megane 3 1.6 16V – Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności silnika.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Dodam jeszcze tylko, że filtr powietrza w dCi wymienia się co 60 tys. km. W instrukcji Sandero napisali, ze co 60 tys km lub 4 lata. Jednak w tzw. szczegolnych warunkach eksploatacji co 30 tys km lub 4 lata. Mimo wszystko uważam, że 4 lata lub 60 tys km to za dużo. 2 lata lub 30 tys to maks.
Generalnie gdyby faktycznie bylo to takie niezbedna jak kazdorazowa wymiana filtra oleju wraz z olejem na 100% Dacia by tego wymagala. Rozsadnie ale jesli ktos przejechal 40 tys zgodnie z zaleceniami producenta to chyba nie powinien sie martwic ?
Dla mnie optymalna częstotliwość to 10 - 15 tys.
Przeczytaj dokładnie ten plan - np "jeżeli ponad 50% przejazdów odbywa się w mieście" to wtedy filtr ma być zmieniany co 30 tys.
Przeczytaj także: Poradnik: Filtry powietrza Renault Megane 3
Ja przejdę na wymianę co 20tys tak jak wypadaja serwisy.
Brudny filtr powietrza jest mniej groźny dla silnika a bardziej dla Twojej kieszeni. Silnik jakoś przetrwa, że dostanie za mało powietrza do cylindrów. Zapłon nastąpi.
Wpływ zanieczyszczonego filtra powietrza
Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa.
Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Renault Koleos?
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki.
Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego.
Jak sprawdzić nieszczelność w dolocie?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza kabiny Clio 1.2
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Wymiana filtra powietrza - krok po kroku (na przykładzie MCV dCi)
Poniżej przedstawiono kroki wymiany filtra powietrza, bazując na doświadczeniach użytkowników:
- Odkręcić rurę prowadzącą od obudowy filtra do przepływomierza (gruba rura wychodząca z obudowy filtra w stronę kabiny kierowcy) - 2 śruby torx.
- Z boków są zaczepy, które należy zwolnić.
- Włożyć do uchwytu nowy filtr.
15 minut roboty... z odręceniem i zakręceniem wszystkiego. śrub jest więcej. jak dobrze pamiętam to z samej obudowy jest ok. 10 torx w dieslu.
Jeśli komuś się bardzo podoba gąbka z oryginalnego filtra, a kupił filtr bez tej grubej gąbki, to niech sobie tą starą gąbkę wypierze i założy z nowym filtrem - zatrzymuje ona tylko grube sprawy - liście, piasek etc.
Podsumowanie
Wymiana filtra powietrza w Renault Megane 3 1.6 16V jest stosunkowo prosta i można jej dokonać samodzielnie. Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia optymalną pracę silnika, zmniejsza zużycie paliwa i chroni przed poważniejszymi awariami.
tags: #reno #megane #3 #1.6 #16v #wymiana

