Wymiana filtra powietrza w Alfa Romeo 156 - poradnik
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to jedna z podstawowych czynności serwisowych, którą można wykonać samodzielnie. Filtr powietrza w dCi wymienia się co 60 tys. km.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Warto pamiętać o regularnej wymianie filtra powietrza. Nie wiem jak oni sobie wymyslili że powienien 60tys wytrzymac wg planu przeglądów. Przeczytaj dokładnie ten plan - np "jeżeli ponad 50% przejazdów odbywa się w mieście" to wtedy filtr ma być zmieniany co 30 tys. Generalnie gdyby faktycznie bylo to takie niezbedna jak kazdorazowa wymiana filtra oleju wraz z olejem na 100% Dacia by tego wymagala. W instrukcji Sandero napisali, ze co 60 tys km lub 4 lata. Jednak w tzw. szczegolnych warunkach eksploatacji co 30 tys km lub 4 lata.
Dla mnie optymalna częstotliwość to 10 - 15 tys. km. Mimo wszystko uważam, że 4 lata lub 60 tys km to za dużo. 2 lata lub 30 tys to maks.
Brudny filtr powietrza jest mniej groźny dla silnika a bardziej dla Twojej kieszeni. Silnik jakoś przetrwa, że dostanie za mało powietrza do cylindrów. Zapłon nastąpi.
Kiedyś panowała taka zdrowa zasada: Wymieniaj filtr powietrza razem z olejem i filtrem oleju. W najgorszym wypadku co drugi raz.
Przeczytaj także: Dopasowanie filtra powietrza Jawa 50
Wymieniam filtry kabinowe na koniec zimy i na koniec lata. Jak je oglądam po wymianie, to wydaje mi się, że to i tak zbyt rzadko. Nie zaprzeczę, że wymieniam je również dla dobrego samopoczucia (to samo dotyczy wymiany oleju i jego filtra - max co 10 tys.
Jas_pik napisał/a: Ja będę czyścić sprzężonym powietrzem co ok 7kkm a wymieniał max co 20 kkm. Kiedyś na studiach robilismy badania standardowych filtrów z Sędziszowa. WYKAZALY spadek przepływu powietrza ok 1-2% na każdy 1kkm przebiegu w warunkach standardowego zapylenia.Najwieksze ograniczenia następowały w porze jesienno-zimowej oraz przy warunkach smogowych.Wtedy wymiana była koniczna po 10 kkm ponieważ opory stawiane przez filtr przekraczały 10% a przy silnikach wolnossacych znacznie to wplywalo na zużycie paliwa. Silniki z turbo są mniej wrażliwe ale ma to również wplyw na osiągi i spalanie.
Wybór filtra powietrza
Ja kupuję cały czas zamienniki - pasują do mojego dCi bez problemy. Oba filtry różnią się tylko minimalnie grubością.
W moim Loganie był założony filtr powietrza oznaczony przez Filtron jako Dusty environments. Miał on dodatkową warstwę w postaci gąbki. Może stąd wydłużony okres pomiędzy wymianami. Teraz założyłem odpowiednik bez tej gąbki. Pewnie szybciej go będzie trzeba wymienić, ale powinien dawać więcej powietrza.
Jeśli się nie mylę, to takie części określa się mianem "eksploatacyjnych" i ASO nie ma prawa odmówić ich montażu, ani odebrać nam gwarancji.
Przeczytaj także: Wybierz odpowiedni filtr powietrza do swojego motocykla
a teraz poważnie: jeśli komuś się bardzo podoba gąbka z oryginalnego filtra, a kupił filtr bez tej grubej gąbki, to niech sobie tą starą gąbkę wypierze i założy z nowym filtrem - zatrzymuje ona tylko grube sprawy - liście, piasek etc.
Samodzielna wymiana filtra powietrza
15 minut roboty... z odręceniem i zakręceniem wszystkiego. śrub jest więcej. jak dobrze pamiętam to z samej obudowy jest ok. 10 torx w dieslu. obecnie mam wkładkę K&N dedykowany dla Sandero.
Wymiana filtra wymagała ok 30 min pracy. Odkręciłem 4 torx-y i odpiąłem dwa przewody od czujników. Filtr stary i nowy upływie 3 lat i po przejechaniu ponad 20 tyś km od ostatniej wymiany.
Instrukcja wymiany filtra powietrza (przykład):
- Odkręcić rurę prowadzącą od obudowy filtra do przepływomierza (gruba rura wychodząca z obudowy filtra w stronę kabiny kierowcy) - 2 śruby torx.
- Z boków są zaczepy, które należy zwolnić.
- Włożyć do uchwytu nowy filtr.
Niektóre modele mogą mieć obudowę filtra na zawiasie. Nie, bo obudowa filtra ma z dołu zawias i żeby wymienić filtr musisz ją złamać na pół.
Przeczytaj także: Sparkles: Woda Gazowana Miętowa dla Ciebie
W niektórych wersjach zamiast 4 śrubek, może być nawet 9 torxów-plastikowkrętów. No to musisz wykonać instruktaż do Twojej wersji silnika.
Filtr stożkowy - czy warto?
Panowie czy to prawda ze Alfa nie lubi stożka ? ja tez o tym czytalem, ze w alfie nie ma co kombinowac ze stozkami bo wiecej mozesz miec problemów niz korzysci...
Przepływka leci prędzej na stożkach nasączanych i impregnowanych olejkami a na suchym jest to samo co na zwykłym filtrze. Mówisz Pan że lepiej Pipercross'a zainstalować.
tags: #puszka #filtra #powietrza #alfa #156 #wymiana

