Przewód Podciśnienia od Filtra Powietrza w VW Touran: Schemat i Diagnostyka
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczana do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.
Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Rola Przewodu Podciśnienia
Przewód podciśnienia od filtra powietrza pełni istotną funkcję w systemie dolotowym silnika. W niektórych modelach, zwłaszcza starszych, przewód ten może być połączony z gaźnikiem lub innymi elementami sterującymi dopływem powietrza. W nowszych konstrukcjach, takich jak VW Touran, układ podciśnienia może sterować klapką doprowadzającą ciepłe powietrze do filtra podczas zimnego rozruchu, co poprawia efektywność spalania i redukuje emisję szkodliwych substancji.
Objawy Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
- Nierówna praca silnika na biegu jałowym.
- Spadek mocy podczas przyspieszania.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Problemy z rozruchem.
- Słyszalne syczenie lub świst w okolicy dolotu.
Przyczyny Nieszczelności
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana przewodu turbiny Volvo XC90
Również awaria dodatkowych układów połączonych z dolotem może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek (np. sprej do wspomagania rozruchu) nad częściami układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, co spowoduje zmianę obrotów.
- Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza, zakryj szczelnie wylot przepływomierza. Wprowadź dym (np. z waporyzatora) do układu przez przewód podciśnieniowy od serwa hamulcowego. Obserwuj, gdzie wydostaje się dym.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Naprawa Nieszczelności
Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi. W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące.
Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza
Pamiętaj, że w przypadku problemów z układem podciśnienia, warto skonsultować się z mechanikiem, który posiada odpowiedni schemat podłączeń i wiedzę na temat działania tego systemu w VW Touran.
Przeczytaj także: Wymiana uszczelki dolotu Ford Focus C-Max
tags: #przewód #podciśnienia #od #filtra #powietrza #vw

