Wymiana przewodu podciśnienia od filtra powietrza w Fiat Panda
- Szczegóły
Właściciele Fiatów Panda, zwłaszcza modelu Mk II z 2002 roku, mogą napotkać problemy związane z układem odpowietrzania zbiornika paliwa. Jednym z elementów tego układu jest filtr węglowy oparów paliwa, który z czasem może ulec zatkaniu lub uszkodzeniu. Poniżej przedstawiamy informacje na temat jego lokalizacji, objawów awarii oraz potencjalnych rozwiązań.
Lokalizacja i funkcja filtra węglowego
Filtr węglowy oparów paliwa w Fiacie Panda znajduje się w prawym nadkolu. Nie jest on widoczny bezpośrednio po podniesieniu maski, ale można zlokalizować miejsce, gdzie wchodzą do niego dwa niebieskie przewody. Z tego co wiadomo, filtr ten służy do gromadzenia oparów paliwa, które są co jakiś czas odsysane przez silnik.
Objawy zatkania filtra węglowego
Objawem zatkania filtra może być wytwarzanie się podciśnienia w zbiorniku paliwa. Dodatkowo, w kabinie może być wyczuwalny zapach paliwa, szczególnie w okolicach filtra węglowego przy nadkolu. U niektórych użytkowników pojawiało się również syczenie z korka wlewu paliwa, tak jakby coś ostro wsysało powietrze do baku, ale tylko przy włączonym silniku.
Diagnostyka i potencjalne przyczyny problemów z układem paliwowym
Warto zwrócić uwagę na fakt, że problemy z odpalaniem na zimnym silniku mogą być związane z pochłaniaczem par paliwa. Teoretycznie jest to część nienaprawialna, a po kilku latach filtr może się zapchać lub zniszczyć od paliwa, lub np. zawór uszkodzić i ciągnąć te opary cały czas zamiast wtedy, kiedy trzeba.
Ponadto, przyczyną problemów może być zużyty pochłaniacz par paliwa lub uszkodzony jego zawór. Stosowane jest to w wielu samochodach, nawet w starym Uno, ma pochłaniać szkodliwe dla środowiska opary benzyny z baku i wpuszczać je do kolektora dolotowego celem ponownego wykorzystania, czy też dopalenia.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana przewodu turbiny Volvo XC90
Możliwe rozwiązania problemu
W przypadku podejrzenia zatkania filtra węglowego, można spróbować go odłączyć, łącząc dwie rurki. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie może mieć wpływ na pracę silnika.
Pochłaniacz znajduje się po stronie baku, trzeba zdjąć tylne prawe koło, wypiąć plastik, który przykrywa elementy wlewu paliwa i część nadkola oraz właśnie pochłaniacz. Jest on zamontowany chyba na 3 takich jakby śrubach, które faktycznie są kołkami i trzeba je wyszarpnąć. Dalej widzimy pochłaniacz, idą do niego trzy wężyki, dwa dolne i jeden górny. Nas interesuje tylko i wyłącznie ten górny - niebieski.
Ten sam przewód wchodzi do kolektora za przepustnicą (niebieski) i pewnie można go też tam odłączyć i zaślepić - jest też tam ten zawór, który steruje podciśnieniem, tzn. włącza je i wyłącza, co powoduje, że przez niebieski wężyk wysysane są opary z baku wstępnie oczyszczone w filtrze pochłaniacza.
Po operacji odłączenia przestał syczeć korek wlewu paliwa, nic nie śmierdzi paliwem, nie ma niepokojących objawów, autko odpala znakomicie - jeżdżę już tak ponad dwa tygodnie.
Dodatkowe problemy i diagnostyka
Warto również zwrócić uwagę na inne potencjalne problemy związane z układem podciśnienia w silniku. Zbyt wysokie podciśnienie w kolektorze ssącym może być spowodowane przez różne czynniki, w tym przez problemy z zaworami lub rozrządem. Jednakże, jak zauważają niektórzy użytkownicy, duże podciśnienie może świadczyć o szczelności zaworów ssących.
Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza
Podciśnienie w kolektorze dolotowym możne po części podnieść ... zapchany filtr powietrza.
Czyszczenie odmy
Warto również regularnie czyścić odmę, aby uniknąć problemów z zamarzaniem skroplin w przewodzie odmy, co może prowadzić do wyrzucania oleju przez silnik. Problemy pojawiają się jeśli jeździmy na krótkich trasach w zimnych porach roku. Profilaktycznie co dwa lata jesienią czyszczę cały układ wraz z przepustnicą z użyciem benzyny ekstrakcyjnej.
Demontuję przepustnicę (cztery torxy), nie odpinam wtyczki zasilającej przepustnicę. Po uwolnieniu przewodu z zaczepów jest na tyle długi, że swobodnie mogę ją obracać. Oczywiście należy uwolnić z zaczepów przewód zasilający paliwa, par paliwa i wyżej omawiany obejścia przepustnicy oraz wyjąć element plastikowy, który mocuje te przewody. Pierwsze mycie wykonuję delikatnie miękkim pędzelkiem, następnie używam zraszacza, ale musi dawać dość mocne ciśnienie. Przepustnicę myję z dwóch stron (górna i dolna) benzyną ekstrakcyjną.
W przypadku uszkodzenia króćca od odmy, można spróbować go naprawić za pomocą masy epoksydowej.
Przeczytaj także: Wymiana uszczelki dolotu Ford Focus C-Max
tags: #przewód #podciśnienia #od #filtra #powietrza #Fiat

