Przewód Łączący Filtra Powietrza: Budowa i Działanie

Układ dolotowy silnika spalinowego jest jednym z istotniejszych systemów w samochodzie, ponieważ doprowadzenie do niego odpowiedniej ilości powietrza pozwala na spalanie paliwa w cylindrach jednostki napędowej. Takie powietrze musi być czyste i musi być go odpowiednia ilość.

Układ dolotowy silnika spalinowego ma za zadanie doprowadzać, a niekiedy również wstępnie sprężać powietrze lub powietrze i mieszankę paliwowo-powietrzna, do cylindrów jednostki napędowej. W skład standardowego układu dolotowego wchodzą: filtr powietrza, przewód dolotowy powietrza oraz kolektor dolotowy.

Niekiedy taki układ posiada dodatkowe elementy w postaci np. przewodu odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju, sprężarki mechanicznej zasilanej przez wał silnika lub turbosprężarkę czy też sprężarki elektrycznej. Niektóre układy dolotowe w samochodzie swoje działanie opierają na zjawisku doładowania rezonansowego.

Aby było ono możliwe, układ dolotowy musi zostać odpowiednio rozbudowany, poprzez np. system VGIS (ang. Variable Geometry Induction System) zapewniający zmiennej długości drogi dolotowe, który stosuje się m.in. w silnikach Hondy. System odpowiada za sterowanie zaworami kształtu i długości drogi, jaką transportowane jest powietrze.

Budowa i Działanie Układu Dolotowego

Układ dolotowy powietrza silnika spalinowego składa się z różnych elementów. Poszczególne elementy układu dolotowego oczyszczają zasysane powietrze i doprowadzają je do silnika spalinowego. Każdy element ma swoją specjalną funkcję.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana przewodu turbiny Volvo XC90

W układzie dolotowym filtr powietrza jest jednym z pierwszych elementów doprowadzających powietrze do silnika. Filtr powietrza filtruje powietrze zasysane przez silnik. Jest to ważne, ponieważ w przeciwnym razie zasysane cząsteczki brudu mogłyby szybko spowodować uszkodzenie wnętrza silnika. Sam filtr składa się z papieru o drobnych porach, pianki lub odpowiedniej włókniny filtracyjnej.

Nowoczesne pojazdy często wyposażone są w skrzynkę filtra powietrza. Jest to zamknięta skrzynka wykonana z tworzywa sztucznego, w której znajduje się filtr powietrza. Skrzynka filtra powietrza ma wlot do wlotu powietrza zewnętrznego i wylot, z którego wypływa oczyszczone powietrze. W ten sposób silnik otrzymuje chłodniejsze powietrze z otoczenia zamiast ciepłego powietrza z komory silnika.

Rura powietrza nieoczyszczonego zasysa niefiltrowane powietrze i doprowadza je do filtra powietrza lub skrzynki filtra powietrza. W nowoczesnych pojazdach rura powietrza nieoczyszczonego jest często zintegrowana z przodem pojazdu, na przykład za osłoną chłodnicy. W ten sposób chłodniejsze powietrze spoza komory silnika może być bez przeszkód zasysane przez rurę powietrzną i doprowadzane do układu powietrznego.

Przewód powietrza doładowującego najpierw doprowadza powietrze do filtra, który usuwa z niego zanieczyszczenia stałe oraz wilgoć, a następnie za pomocą przepływomierza powietrze jest kierowane do przepustnicy oraz kolektora wydechowego. Przewód powietrza doładowującego odgrywa jeszcze większą rolę w silnikach posiadających turbosprężarkę. W takich układach panuje podwyższone ciśnienie oraz wysoka temperatura, co jest związane ze sprężaniem powietrza i temperaturą spalin.

Wąż turbo lub wąż powietrza doładowującego turbo łączy poszczególne komponenty przed lub za turbosprężarką. Jako część układu powietrznego, dostarcza on świeże powietrze do turbosprężarki z kierunku filtra powietrza, w zależności od jego położenia. Za turbosprężarką przewód turbo transportuje sprężone powietrze. Przewody przed lub za chłodnicą powietrza doładowującego są również nazywane przewodami turbo.

Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza

Czujnik masowego przepływu powietrza mierzy masę powietrza wpływającego do układu dolotowego. Zarejestrowane dane są przekazywane do systemu sterowania silnikiem. Nowoczesne czujniki masowego przepływu powietrza mierzą również panujące ciśnienie i temperaturę powietrza. Dzięki zmierzonym wartościom można precyzyjnie określić ilość wtryskiwanego paliwa.

Zwłaszcza starsze samochody mają przepływomierz powietrza zamiast czujnika masowego przepływu powietrza. Jest to kompaktowy element z obrotową klapką powietrza wewnątrz. Kąt klapki zmienia się w zależności od natężenia przepływu powietrza. Pozycja klapy jest mierzona przez potencjometr obrotowy i przekazywana do jednostki sterującej silnika.

Przepustnica określa ilość powietrza przepływającego do silnika. W tym celu element ten posiada wewnątrz obrotową klapkę, za pomocą której można dławić przepływ powietrza. W silnikach benzynowych przepustnica znajduje się w gaźniku lub w oddzielnej obudowie przed kolektorem dolotowym. Niektóre silniki wysokoprężne również posiadają ten element do dławienia przepływu powietrza.

Chłodnica międzystopniowa znajduje się w układzie dolotowym wielu pojazdów z silnikami z turbodoładowaniem. W tym przypadku chłodnica zapewnia schłodzenie strumienia powietrza przed wejściem do silnika. Element ten jest umieszczony w układzie dolotowym powietrza za turbosprężarką i przed przepustnicą. Chłodniejsze powietrze skutkuje lepszą wydajnością i wyższą mocą silnika w silnikach turbo.

Wpływ Nieszczelności Przewodu na Pracę Silnika

Najważniejszym czynnikiem dla przewodów doprowadzających powietrze do silnika jest ich szczelność. Uszkodzony lub żle zamontowany przewód powietrza doładowującego wpłynie w sposób diametralny na niepoprawne funkcjonowanie całego układu.

Przeczytaj także: Wymiana uszczelki dolotu Ford Focus C-Max

Może się to objawiać poprzez nierówną pracę silnika, odczuwalne falowanie prędkości obrotowej jednostki napędowej na wolnych obrotach, słyszalne syczenie wydobywające się spod maski, słabą reakcję na wciśnięcie gazu czy też wyższe spalanie.

Diagnostyka i Wymiana Elementów Układu Dolotowego

Prawidłowe działanie wszystkich elementów układu dolotowego powietrza jest ważne, aby silnik spalinowy samochodu działał zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli któryś z elementów układu wlotu powietrza jest uszkodzony, należy go niezwłocznie wymienić na odpowiednią część zamienną. Części zamienne do układu wlotu powietrza do silnika są łatwo dostępne z drugiej ręki w dobrym stanie. Wymiana podzespołów jest zazwyczaj nieskomplikowana.

Wymiana Filtra Powietrza

Filtr powietrza w samochodzie ulega zabrudzeniu wraz ze wzrostem przebiegu i powinien być wymieniany w regularnych odstępach czasu. Ponadto filtr podlega naturalnemu starzeniu się w zależności od zastosowanego materiału. Wymiana filtra nie jest trudna i można ją wykonać w kilku krokach:

  1. Otwórz skrzynkę filtra powietrza: Aby wyjąć filtr powietrza, podnieś maskę, aby uzyskać dostęp do skrzynki filtra powietrza. Aby móc wyjąć stary filtr powietrza, należy otworzyć obudowę.
  2. Wyjmowanie filtra powietrza: Po otwarciu obudowy filtra powietrza można go łatwo wyjąć ręcznie. Następnie należy sprawdzić, czy materiał filtra nie jest zabrudzony.
  3. Włóż nowy filtr: Nowy filtr powietrza jest wkładany do skrzynki filtra powietrza w miejsce starego filtra powietrza. Przedtem należy sprawdzić skrzynkę i wlot pod kątem zabrudzeń.

Czyszczenie Przepustnicy

Prawidłowe działanie przepustnicy jest ważne dla optymalnej i niezawodnej pracy silnika. Jednak przepustnica często ulega z czasem zabrudzeniu, co ma miejsce zwłaszcza w silnikach z recyrkulacją spalin. Należy wówczas wyczyścić przepustnicę:

  1. Zdemontuj przepustnicę: Najlepszym sposobem na wyczyszczenie przepustnicy jest uprzednie wymontowanie tego elementu. W tym celu należy zdemontować złącza na korpusie przepustnicy i poluzować połączenia śrubowe.
  2. Czyszczenie elementu: Przepustnica jest często zanieczyszczona uporczywymi cząsteczkami. Do czyszczenia korpusu przepustnicy można użyć specjalnego środka czyszczącego.
  3. Montaż przepustnicy: Po wyczyszczeniu przepustnica jest ponownie montowana i podłączana w odwrotnej kolejności.

Wymiana Chłodnicy Międzystopniowej

Chłodnica międzystopniowa chłodzi powietrze spalania za turbosprężarką. Sama chłodnica jest często chłodzona powietrzem i w tym celu jest przymocowana z przodu pojazdu. W tym przypadku intercooler jest czasami uszkodzony i musi zostać wymieniony:

  1. Demontaż chłodnicy międzystopniowej: Aby móc zdemontować uszkodzoną chłodnicę międzystopniową, należy zdjąć poszycie podwozia lub zderzak i osłonę chłodnicy, w zależności od modelu pojazdu.
  2. Sprawdź chłodnicę międzystopniową: Po wymontowaniu chłodnicy międzystopniowej należy sprawdzić ją wzrokowo pod kątem uszkodzeń. Uszkodzenia są często łatwe do rozpoznania, a naprawa nie wchodzi w grę.
  3. Montaż chłodnicy powietrza: Przed zamontowaniem części zamiennej należy porównać ją ze starą chłodnicą powietrza doładowującego. Jeśli wymiary i konstrukcja są prawidłowe, chłodnicę zamienną montuje się w odwrotnej kolejności.

Elementy Pneumatyczne w Układach Dolotowych

W nowoczesnych systemach dolotowych, szczególnie w kontekście sterowania i regulacji przepływu powietrza, wykorzystuje się również elementy pneumatyczne. Poniżej przedstawiono niektóre z nich:

  • Zawory pneumatyczne: Odpowiadają za sterowanie przepływem powietrza w systemie. Mogą być zaworami sterującymi (np. rozdzielającymi), zwrotnymi, bezpieczeństwa czy redukcyjnymi. Ich zadaniem jest regulacja ciśnienia i kierunku przepływu powietrza.
  • Siłowniki pneumatyczne: Zamieniają energię sprężonego powietrza na ruch mechaniczny - liniowy lub obrotowy. Stosowane są w automatyce przemysłowej, robotyce, maszynach produkcyjnych oraz systemach podnoszenia i dociskania.
  • Czujniki i regulatory ciśnienia: Monitorują i kontrolują ciśnienie w systemie, zapewniając optymalne warunki pracy dla całego układu.
  • Łączniki pneumatyczne: To komponenty stosowane w instalacjach pneumatycznych, służące do łączenia różnych elementów systemu, takich jak przewody, zawory, siłowniki czy inne urządzenia pneumatyczne. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie szczelności i trwałości połączeń w systemach wykorzystujących sprężone powietrze do przesyłu energii lub sterowania.
  • Szybkozłącza pneumatyczne: Szybkozłącza pneumatyczne to elementy stosowane w systemach sprężonego powietrza, które umożliwiają szybkie, wygodne i szczelne połączenie przewodów pneumatycznych. Ich główną funkcją jest zapewnienie efektywnego przepływu powietrza bez strat ciśnienia, co ma kluczowe znaczenie dla sprawnego działania maszyn i narzędzi pneumatycznych.

Dzięki swojej wszechstronności łączniki pneumatyczne są elementami każdego systemu pneumatycznego, pozwalając na bezpieczne i wydajne działanie całej instalacji.

tags: #przewód #łączący #filtra #powietrza #budowa #i

Popularne posty: