Wymiana Przewodu Filtra Powietrza do Kolektora Sssącego w Opel Vectra C

Silnik spalinowy powinien być szczelny, wolny od wycieków olejowych. Nawet jednak sprawny silnik przepuszcza podczas pracy gazy - przez uszczelnienia zaworowe oraz pierścienie. By nie trafiały one do skrzyni korbowej, zaburzając panujący tam poziom ciśnienia, muszą zostać przetransportowane.

Odma Olejowa i Jej Rola

Zadaniem odmy olejowej w samochodzie OPEL VECTRA C jest odpowietrzenie komory korbowej, czyli odprowadzenie z niej nadmiaru powietrza i innych gazów, powstających w momencie formowania się mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby poprawnie spełniać swoją funkcję, odma musi zapewniać właściwą cyrkulację gazów. W przeciwnym razie może dojść do niekontrolowanego wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej, generowanego przez gazy.

Niepoprawna praca zaworu odmy skutkuje niewłaściwą regulacją ciśnienia spalin. Szczególnie groźny dla stanu technicznego silnika jest nadmierny wzrost ciśnienia. W przypadku samochodu OPEL VECTRA C może on skutkować uszkodzeniem uszczelek, generującym wyciek oleju silnikowego.

Przyczyny i Objawy Zapchanego Przewodu Odmy

Przewód odmy olejowej w samochodzie OPEL VECTRA C zwykle zapycha się z powodu braku regularności w konserwacji samochodu. Chodzi zarówno o kontrolę stanu odmy, jak i o wymianę oleju silnikowego według zalecanych interwałów. Zanieczyszczenia gromadzące się w przewodzie odmy są zwykle konsekwencją silnego zabrudzenia oleju silnikowego lub jego niewłaściwej gęstości.

Zapchany przewód odmy w samochodzie OPEL VECTRA C może objawiać się wyciekami oleju silnikowego, nagłym wzrostem zużycia oleju, jak i nierówną pracą silnika. Charakterystycznym objawem jest także nietypowy dźwięk podczas wyciągania bagnetu do pomiaru oleju. Charakterystyczne syczenie może świadczyć o zbyt dużym ciśnieniu gazów w komorze silnika.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana przewodu turbiny Volvo XC90

W zdecydowanej większości przypadków zawór odmy nie pracuje prawidłowo, gdyż jest zapchany mazią, pochodzącą z nieskutecznie odfiltrowanych przez specjalny separator gazów.

Uszczelka Odmy

Do samoczynnego zużycia się uszczelki odmy w samochodzie OPEL VECTRA C dochodzi sporadycznie. Zwykle jej niesprawność związana jest z niepoprawną pracą całego systemu, która jest z kolei powiązana z zapchaniem się odmy przez gromadzące się przez lata smoliste substancje, pochodzące z oleju.

Kiedy konieczne okaże się czyszczenie odmy, przed jej ponownym złożeniem zalecana jest wymiana uszczelki odmy na nową.

Nieszczelność Układu Dolotowego - Objawy i Diagnostyka

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika.

Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Wymiana Kolektora Sssącego

Przed wymianą kolektora ssącego trzeba wpierw zlokalizować podzespół. W zależności od konstrukcji silnika może być umieszczony na górze lub po jego boku. Wymiany dokonuje się zawsze na zimnym albo chłodnym silniku. Pierwszą czynnością jest odłączenie rury dolotowej powietrza, usunięcie filtra powietrza oraz wszelkich połączeń elektrycznych i innych przewodów łączących i plastikowych części. Przy okazji warto dokładnie obejrzeć wszystkie części pod kątem dziur i zanieczyszczeń.

Następnie przechodzimy do wymontowania kolektora ssącego. W tym celu trzeba odkręcić śruby mocujące go do komory silnika. Warto przygotować sobie specjalny pojemnik na śrubki albo miejsce, gdzie je odłożymy, aby nie zginęły.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie nowego kolektora dolotowego do montażu. Jeśli producent nie dołączył uszczelek - trzeba je oddzielnie kupić. W przypadku montowania używanego modelu wkładamy również nowe uszczelki.

Przeczytaj także: Wymiana uszczelki dolotu Ford Focus C-Max

Ostatnim krokiem jest montaż nowego kolektora dolotowego. Odbywa się on w odwrotnej kolejności niż demontaż. Po przymocowaniu kolektora wszystkie inne elementy, takie jak filtr powietrza, trzeba ponownie założyć i przymocować.

Koszty Wymiany

Koszt wymiany kolektora dolotowego może się różnić w zależności od marki i modelu samochodu, lokalizacji oraz renomy warsztatu, a także rodzaju użytej części. Cena nowego egzemplarza waha się od kilkuset do ok. trzech tysięcy złotych. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny, który wynosi od 50 do 900 zł w zależności od stopnia skomplikowania demontażu i montażu podzespołu.

Tańszą opcją jest oddanie części do regeneracji. Naprawa kolektora dolotowego to wydatek od ok. 400 do ok. 1000 zł.

Poniżej przedstawiona została orientacyjna tabela kosztów związanych z wymianą kolektora ssącego:

Usługa Koszt (PLN)
Nowy kolektor ssący Kilka set - 3000
Robocizna 50 - 900
Regeneracja kolektora 400 - 1000
Wymiana uszczelki Kilka dziesiąt - 100 (część) + 100-200 (robocizna)

Objawy Awarii Klap Wirowych w Kolektorze Sssącym

Klapy wirowe w kolektorze dolotowym najczęściej spotkamy w silnikach Diesla z Common Rail. Dzięki zawirowaniu powietrza, jakie tworzą, mieszanka paliwa i powietrza spala się szybko z jak najmniejszą ilością zanieczyszczeń i w dolnym zakresie obrotów.

Uszkodzenie klap objawia się:

  • spadkiem mocy
  • brakiem momentu obrotowego na niskich obrotach
  • możliwym wyciekiem oleju z okolic kolektora ssącego
  • odgłosem trzepotania w kolektorze dolotowym
  • zapychania się filtra cząstek stałych
  • niekiedy zapala się kontrolka „check engine”

Niestety nie można dokupić samych klapek, dlatego w przypadku ich uszkodzenia albo awarii konieczna jest wymiana całego kolektora ssącego.

Objawy Nieszczelnego Kolektora Sssącego

Nieszczelny kolektor ssący daje następujące objawy:

  • zaświecenie się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej
  • przerwy w zapłonie
  • problemy z uruchomieniem auta
  • nierówne obroty na biegu jałowym oraz na postoju
  • szarpanie silnika
  • zwiększone spalanie paliwa
  • spadek mocy podczas przyspieszania
  • wyciek płynu chłodzącego spod kolektora dolotowego
  • wydobywający się ze strony kolektora ssącego odgłos syczenia
  • przegrzewanie się silnika z powodu utraty płynu

Aby zapewnić poprawne funkcjonowanie odmy olejowej w samochodzie OPEL VECTRA C, należy nie tylko regularnie wymieniać olej silnikowy, ale także dokonywać okresowych oględzin całego systemu.

tags: #przewód #filtra #powietrza #do #kolektora #ssącego

Popularne posty: