Płytka Osuszacza Powietrza Scania R420: Budowa i Działanie

Osuszacz powietrza APS (Air Processing System) to kluczowy element układu pneumatycznego w ciężarówce Scania R Euro 5. Jego głównym zadaniem jest usuwanie wilgoci z powietrza sprężonego, które jest używane do zasilania układu hamulcowego, zawieszenia pneumatycznego i innych systemów pneumatycznych. Osuszacz powietrza chroni te systemy przed działaniem wilgoci, która może prowadzić do korozji, uszkodzeń i utraty efektywności.

Budowa i Działanie Osuszacza Powietrza

Układ pneumatyczny w Scanii R420 jest złożony i od jego sprawności zależy bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ważnym elementem tego układu jest osuszacz powietrza, który zapobiega gromadzeniu się wilgoci, co mogłoby prowadzić do korozji i uszkodzeń elementów.

Jeden zawór odpowiada za regenerację osuszacza (przepuszcza powietrze w odwrotną stronę), warunkiem jest też jego ilość, gdy jest niedobór regeneracja nie następuje. Chyba powyżej 9 bar musi być.

Przyczyny Uszkodzenia Osuszacza Powietrza APS

Istnieje kilka czynników, które mogą prowadzić do uszkodzenia osuszacza powietrza:

  • Zanieczyszczenia Powietrza: Osuszacz powietrza jest narażony na działanie zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki czy brud, które mogą osadzać się w jego wnętrzu, utrudniając jego działanie.
  • Nadmierna Wilgoć: W trudnych warunkach atmosferycznych, osuszacz powietrza może być poddany dużej ilości wilgoci, co zwiększa ryzyko korozji i uszkodzeń.
  • Uszkodzenia Mechaniczne: Uderzenia kamieni, wibracje czy niewłaściwy montaż mogą prowadzić do uszkodzenia mechanicznego osuszacza powietrza.

Objawy Uszkodzonego Osuszacza Powietrza APS

Uszkodzony osuszacz powietrza może dawać różne objawy, które wpływają na działanie układu pneumatycznego:

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

  • Spadek Ciśnienia Powietrza: Uszkodzony osuszacz może prowadzić do spadku ciśnienia powietrza w układzie pneumatycznym, co wpływa na efektywność hamowania.
  • Wzrost Wilgotności W Powietrzu: Uszkodzony osuszacz nie jest w stanie usuwać wilgoci z powietrza, co może prowadzić do wzrostu wilgotności w układzie pneumatycznym.
  • Korozja Elementów Pneumatycznych: Nadmierna wilgoć może powodować korozję elementów pneumatycznych, takich jak zawory i przewody, co skutkuje ich uszkodzeniem.
  • Hałas: Nieprawidłowe działanie osuszacza może objawiać się hałasem, który może wynikać z wibracji lub uszkodzeń wewnętrznych elementów.

Diagnostyka i Naprawa

Najlepiej było by stwierdzić przyczynę diagnostycznie. Jeżeli idzie w szereg to gdzieś na EMS musi wchodzić sygnał do załączenia A/C i dopiero sterownik wypluwa napięcie do cewki kompresora. W sumie w szereg to może być bezpiecznik, włącznik klimy i czujnik ciśnienia w skraplaczu, czujnik w parowniku to NTC, więc w szereg nie jest, a sygnał z niego idzie może do EMS?

Sprawdź na czujniku ciśnienia czy masz na jednym przewodzie napięcie a na drugim rezystancje sprzęgła kompresora do masy.

Miałem też taki problem .Objawy ;- Komunikat Weet tank ........... ( coś takiego ) .-Uruchamia się zawór ciśnieniowy bezpieczeństwa przed osuszaczem.-Powolne bicie powietrza na postoju ( jak już nabije to jest OK ale to trwa nawet 20min i dłużej)-Częste spuszczanie powietrza przez osuszacz pomimo jego niskiego ciśnienia w układzie.

Magicy, serwisy które nic nie zdziałały tylko robiły diagnostykę za 1000 zł 😞 rozebrałam cały wybierak który jest na skrzyni i okazalo się że nikt nie wymieniał dawno filtra od osuszacza i poszła wilgoć na cewki i zaworki. Wszystko się pozapychalo, popękały gumki i powpadały między zaworki.

Zapobieganie Awariom

Regularna konserwacja, sprawdzanie stanu osuszacza powietrza i reagowanie na wszelkie objawy uszkodzenia są kluczowe dla utrzymania wydajności układu pneumatycznego w ciężarówce Scania R Euro 5.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Dodatkowo:

  • Czyściłeś rurę powietrza kompresor aps ?
  • Zdejmij tłumik hałasu od zaworu aps, sprawdź czy zdrowo spuszcza zawór .

Sprawdź jak wygląda końcówka osuszacza przy wewnętrznym kole lewy tył (oś napędowa) pod ramą . Jak masz cały most tłusty i ramę a i niekiedy nawet oponę, to będziesz już wiedzieć że kompresor do "śmieci".

Witam .Może być problem ze sprężarką a konkretnie z zaworkami w głowicy.Jeśli masz do sprężarki zamontowany cienki ( fi 6) przewód od osuszacza to przetnij go i zagnij (od strony sprężarki i od strony osuszacza) odpal silnik i obserwuj zegary czy jest różnica w pompowaniu.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

tags: #płytka #osuszacza #powietrza #Scania #R420 #budowa

Popularne posty: