BMW E34 530i: Pasja i Przygoda z Klasyką

Poszukiwania idealnego egzemplarza Mercedesa W124 w manualu i z silnikiem co najmniej 3.0 litra zakończyły się niepowodzeniem. Alternatywą okazało się BMW E34, a konkretnie model 530i znaleziony od fana marki.

BMW E34 z początku produkcji (1988) z silnikiem m30b30 (wyszło ok 20 000egz) posiadało książki serwisowe, instrukcje obsługi, oryginalny zestaw kluczy i apteczkę. Samochód był mega doinwestowany: głowica po kapitalnym remoncie, nowy układ chłodzenia, hamulce, short shifter, amortyzatory, sprężyny przód H&R obniżające -35mm, sprzęgło oraz szyba przednia.

Auto stało 3 lata w garażu nieużywane, więc wymagało ogarnięcia wielu detali, aby wszystko działało poprawnie. Plan był taki, aby zastąpić nim maluchy w pasji motoryzacyjnej, powoli go ogarniać i cieszyć się niedzielną jazdą. Mimo 28 lat, samochód daje tyle radości z jazdy, że aż szokuje.

Modyfikacje i Ulepszenia

Właściciel zainwestował w instalację sekwencyjną LPG firmy Stag. Czerwone Valteki w zestawie pracowały poprawnie. Zużycie LPG spadło z 16.4 l na II generacji do 14.4 l na sekwencji. Osiągi stały się porównywalne z tymi na benzynie.

Zostały wymienione fotele. Oparcie poszło do fotela kierowcy, siedzisko na fotel pasażera, a stare z fotela pasażera na kierowcy. Usunięto masę innych pierdółek.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Zamontowano tylne sprężyny obniżające -30mm marki K.A.W. Przód był obniżony sprężynami H&R -35mm. Początkowo planowano podniesienie przodu do oryginalnej wysokości, ale ostatecznie zdecydowano się na obniżenie tyłu. Zakupiono oryginalne gumowe dywaniki w kolorze dedykowanym do wnętrza.

Prace Serwisowe i Naprawy

Sezon rozpoczęto od przeglądu, podczas którego do wymiany zakwalifikowano wahacz dolny PP. Wykonano kontrolę luzów zaworowych. Po wyczyszczeniu przepustnicy, usunięto pozostałość po instalacji LPG II gen - dławiko-klapkę przeciw wystrzałową.

Podczas prac serwisowych wymieniono przewody hamulcowe. Analiza spalin wyszła ok.

Sporym problemem okazał się regulator ciśnienia paliwa montowany na listwie, który puszczał paliwo w dolot. Wybór padł na zamiennik firmy Pierburg.

Wygląd i Wrażenia z Jazdy

E34 w serii to klasa sama w sobie. Silnik dobrze znosi gaz i jest ekonomiczny (spalanie ok 15l/100km). Prowadzenie to bajka.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Samochód sprawia masę satysfakcji i z posiadania i z jazdy nim i z reakcji ludzi. Widać zainteresowanie przechodniów.

Podsumowanie Kosztów Zawieszenia

Dobrej klasy zamiennik wahacza to koszt ok 150zł, końcówka drążka kier. od 15zł, te łączniki stabilizatora to gdzieś od około 25-30 w górę.

Część zawieszenia Koszt (zł)
Wahacz (zamiennik dobrej klasy) 150
Końcówka drążka kierowniczego Od 15
Łączniki stabilizatora Od 25-30

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

tags: #osuszacz #wężyk #bmw #m60 #wymiana

Popularne posty: