Osuszacz powietrza WABCO w elektrycznym kompresorze: Zasada działania i rozwiązywanie problemów

Osuszacz powietrza, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie "odwilgotnienie" powietrza, które po sprężaniu w kompresorze wytraca wodę. Woda ta gromadzi się w zbiornikach powietrznych i powoduje korozję całego układu pneumatycznego, a zimą zamarza.

Zasada działania osuszacza powietrza

Wewnątrz filtra osuszacza znajduje się granulat absorbentu, który po jakimś czasie nie przyjmuje już więcej wody i należy go wymienić. W Volvo po 2002 roku osuszacze są elektronicznie sterowane, co oznacza, że na desce rozdzielczej pojawi się ostrzeżenie informacyjne o konieczności przeprowadzenia przeglądu.

Typowe problemy i przyczyny usterek

Użytkownicy zgłaszają różne problemy związane z osuszaczami powietrza, w tym:

  • Osuszacz zbyt często uwalnia powietrze.
  • Osuszacz nie zrzuca powietrza.
  • Wolne nabijanie powietrza.
  • Odzywający się zawór bezpieczeństwa.

Przyczyny tych problemów mogą być różne:

  • Zapchany filtr.
  • Brudny lub zacinający się zawór uwalniający.
  • Usterka samego osuszacza.
  • Nieszczelność w układzie.
  • Uszkodzenie przewodów.
  • Wadliwy osuszacz.

Jeśli osuszacz uwalnia powietrze zbyt często, może to oznaczać zapchany filtr lub zacinający się zawór uwalniający. W przypadku, gdy osuszacz nie zrzuca, przyczyną może być uszkodzony zawór zwrotny wewnątrz osuszacza. Problem przeważnie tkwi w nagwintowanej tulejce. Przez środek tulejki powinien przechodzić szczebelek (cienka listewka), która powinna blokować tłoczek przed nadmiernym skokiem (wysunięciem). Jeśli się ona złamie/wyłamie, to powietrze wyjściowe wypchnie do tego stopnia, że tłoczek zablokuje on wyjście powietrza z osuszacza.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

W przypadku wolnego nabijania powietrza, należy sprawdzić szczelność układu, stan przewodów oraz sam osuszacz.

Diagnostyka i naprawa

W przypadku problemów z osuszaczem powietrza, należy:

  1. Sprawdzić i ewentualnie wymienić filtr osuszacza.
  2. Oczyścić elementy osuszacza.
  3. Sprawdzić wiązkę elektryczną.
  4. Sprawdzić zawór zwrotny.
  5. Sprawdzić ciśnienie w układzie.

W Volvo po 2002 roku, po wymianie filtra lub samego osuszacza, konieczna jest kalibracja i reset systemu. Po wymianie filtra czy wymianie samego osuszacza, szczególnie jak VECU zarejestrowało kod błędu, należy wykonać reset za pomocą VCADS.

Jeśli nie dobija do 12 bar, odepnij zasilanie elektryczne do osuszacza i sprawdź, czy powinien nabić do 15 bar i zawór bezpieczeństwa na elastycznym przewodzie kompresora powinien uwalniać powietrze.

Elektroniczne sterowanie osuszaczem powietrza w Volvo po 2002 roku

W Volvo po 2002 roku osuszacz powietrza jest elektronicznie kontrolowany, co oznacza, że wymaga kalibracji i resetu. Zaprogramowana wartość w VECU po której należy wymienić filtr to co 100 000 km albo w przypadku błędu gdzie nie dobija powietrza w układzie w skutek blokady lub dużej utraty ciśnienia.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Po wymianie filtra czy wymianie samego osuszacza szczególnie jak VECU zarejestrowało kod błędu należy wykonać reset za pomocą VCADS.

Tabela: Typowe problemy z osuszaczem powietrza i możliwe przyczyny

Problem Możliwe przyczyny
Osuszacz zbyt często uwalnia powietrze Zapchany filtr, zacinający się zawór uwalniający
Osuszacz nie zrzuca powietrza Uszkodzony zawór zwrotny
Wolne nabijanie powietrza Nieszczelność w układzie, uszkodzone przewody, wadliwy osuszacz
Odzywający się zawór bezpieczeństwa Wysokie ciśnienie w układzie

Pamiętaj, aby przed udzielaniem porad na forum, zapoznać się z budową i zasadą działania danego urządzenia, aby miało to jakikolwiek sens.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

tags: #osuszacz #powietrza #wabco #kompresor #elektryczny #zasada

Popularne posty: