Wymiana osuszacza klimatyzacji w Peugeot 607: Klucz do wydajnego chłodzenia

Niestety, stosunkowo mało użytkowników aut systematycznie serwisuje klimatyzację w swoich samochodach. Klimatyzacja samochodowa jest wyposażona w tzw. osuszacz. Osuszacz klimatyzacji to niewielkie urządzenie mające najczęściej walcowaty kształt, nazywane również odwadniaczem. Jest to wymienny element systemu, który odpowiada za bezawaryjne i wydajne chłodzenie wnętrza pojazdu.

Funkcje osuszacza klimatyzacji

Podstawową funkcją osuszacza jest wyłapywanie i magazynowanie wilgoci znajdującej się w układzie klimatyzacji, która może przenikać do chłodziwa oraz oleju. Odwadniacz został stworzony m.in. w celu osuszania czynnika chłodniczego oraz oleju sprężarki klimatyzacji. Odwadniacz klimatyzacji samochodowej pełni również funkcję filtracyjną czynnika chłodniczego, wychwytując z niego wszelkiego rodzaju opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz systemu klimatyzacji (np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z elementów).

Osuszacz klimatyzacji wypełniony jest materiałem higroskopijnym w postaci granulatu, który odpowiada za pochłanianie wody dostającej się do układu, a w konsekwencji za całkowite jej wyeliminowanie z systemu. Odwadniacz może jednorazowo wchłonąć od 6 do 12 gramów wody. Osuszacz wiąże w sposób chemiczny cząsteczki wody i nie pozwala na dalszy ich transport w układzie (od 6 g do 12 g wody). Głównym celem znajdujących się wewnątrz osuszacza warstw filtrujących jest zatrzymanie opiłków, osadów, brudu i wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń mogących dostać się do układu podczas montażu.

Dodatkową ochronę stanowi sama konstrukcja osuszacza umożliwiająca dekantację czynnika chłodniczego. Funkcja ta pozwala kontrolować poziom czynnika chłodniczego w układzie. Funkcja magazynująca odwadniacza gwarantuje utrzymanie dopływu stałej ilości czynnika chłodzącego do parownika.

Osuszacz odpowiada za odwadnianie czynnika chłodniczego. Wilgoć może dostać się do układu podczas montażu sprężarki lub innej mechanicznej czynności w obrębie systemu. Czynnik chłodniczy systemu klimatyzacji samochodowej trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1-2 cm nad jego dnem. Dolna część odwadniacza to tzw. strefa dekantacji, w której gromadzi się niewielka ilość chłodziwa.

Przeczytaj także: Klimatyzacja w Peugeot 206 - osuszacz

Dlaczego obecność wody w układzie klimatyzacji jest szkodliwa?

Obecność wody w układzie jest zarzewiem wielu poważnych zagrożeń dla systemu klimatyzacji. Zbyt dużo wody w systemie może spowodować wytworzenie drobinek lodu, które zakłóciłyby swobodny ruch czynnika chłodzącego, a w konsekwencji doprowadziły do poważnego ograniczenia efektywności chłodzenia powietrza trafiającego do kabiny pasażerskiej auta.

Woda ma negatywny wpływ na cały system klimatyzacji, ponieważ podczas procesu rozprężania czynnika w zaworze rozprężnym cząsteczki wody mogą przekształcać się w kryształki lodu i osadzać się wokół iglicy zaworu, blokując przepływ czynnika. Może to powodować również zaburzenia w pracy samego parownika. Ponadto obecność wody w klimatyzacji wywołuje korozję metalowych elementów, prowadząc z czasem do zanieczyszczenia czynnika, powolne zamulanie skraplacza, a w konsekwencji do jego zapychania. Zbyt duża ilość wilgoci w układzie najczęściej powoduje korozję jego metalowych podzespołów. Co więcej, skorodowane elementy często tracą swoją szczelność, co sprzyja ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i krótkotrwałe w przypadku występowania nieszczelności. Ponadto korozja może przyczynić się do uwalniania szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni elementów klimatyzacji, co szybko spowoduje zniszczenie pozostałych podzespołów układu, jak np.

Brak tej funkcji osuszacza doprowadziłby do zablokowania zaworu rozprężnego i trwałych uszkodzeń innych elementów klimatyzacji. Odwadniacz zapewnia skuteczną filtrację cząstek stałych.

Gdzie znajduje się osuszacz?

Osuszacz znajduje się najczęściej pomiędzy skraplaczem a parownikiem. Najczęściej znajduje się on po stronie wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym.

Wymiana osuszacza w Peugeot 607

Osuszacz jest jednym z elementów eksploatacyjnych wchodzących w skład układu klimatyzacji w samochodzie PEUGEOT 607. Należą do niego także kompresor, skraplacz, parownik i zawór rozprężny, jak również szereg różnych przewodów. Osuszacz klimatyzacji w autach PEUGEOT 607 to po prostu filtr. Do najważniejszych zadań tego elementu należy absorbowanie wilgoci, ale również filtrowanie zanieczyszczeń, które bardzo często przedostają się do układu. Stanowi on jednocześnie pewnego rodzaju zbiornik na czynnik chłodniczy - zapewnia jego rezerwy i poprawny dopływ do parownika.

Przeczytaj także: Wymiana osuszacza klimatyzacji Peugeot 307

Osuszacz klimatyzacji to niezwykle ważny element, dlatego producenci zalecają jego wymianę co najmniej co dwa lata. Osuszacz klimatyzacji to cienki walec o niewielkich rozmiarach, wyposażony w dwa złącza. W jego środku umieszczony jest specjalny materiał higroskopijny, który odpowiada za wychwytywanie wilgoci. Warto pamiętać o tym, że ma on ograniczoną chłonność - z tego względu niezbędna jest regularna wymiana.

Koszty

Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi średnio od 70 do 300 zł. Oczywiście, w przypadku niektórych modeli samochodów cena osuszacza może być znacznie wyższa niż 300 zł. Dotyczy to najczęściej luksusowych aut wyposażonych w rozbudowane systemy klimatyzacji. Jeżeli do ceny urządzenia, filtra i robocizny doliczymy koszt kompleksowego sprawdzenia, płukania i obsługi układu klimatyzacji, to otrzymamy już dość wysoki rachunek końcowy. Jednak zawsze lepiej jest zapłacić za wymianę osuszacza, niż później płacić duże kwoty za wymianę np.

Nie narażaj układu klimatyzacji na potencjalne uszkodzenia i zamów w iParts.pl nowy osuszacz z dostawą do domu! Sklep z osuszaczami klimatyzacji iParts.pl to bardzo bogata oferta odwadniaczy samochodowych, gdzie możesz znaleźć całą gamę produktów do większości popularnych modeli aut. Oferujemy osuszacze znanych i cenionych producentów takich, jak Valeo, Nissens, Prasco, Hella czy Delphi.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

tags: #osuszacz #klimatyzacji #peugeot #607 #wymiana

Popularne posty: