Olej w rurze od filtra powietrza Honda Accord VII: Przyczyny i rozwiązania
- Szczegóły
Pojawienie się oleju w rurze od filtra powietrza w Honda Accord VII może być spowodowane różnymi czynnikami. Warto dokładnie zbadać przyczynę, aby uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem.
Potencjalne przyczyny oleju w rurze od filtra powietrza
- Uszkodzona odma lub turbosprężarka: Zdejmij czarną gumę z turbiny i przewodu, dokładnie zbadaj, czy nie jest popękany. Jeżeli jest cały, to do prześwietlenia odma i turbo. Dokładnie w tej kolejności.
- Nieszczelność osi klap kolektora ssącego: Nieszczelna oś klap kolektora ssącego przy siłowniku pneumatycznym powoduje "wyrzucanie" oleju z kolektora.
- Wycieki z pompy vacuum lub odpowietrzenia układu korbowodowego: W tych okolicach masz pompa vacuum albo odpowietrzenie układu korbowodowego.
- Uszkodzona uszczelka pod głowicą: Kanał powrotny oleju z głowicy (to bardzo częsta usterka uszkodzona uszczelka pod głowicą z tym przebiegiem).
- Przedmuchy w silniku: Jeżeli wydmuchuje olej wlewem, silnik do remontu ma przedmuchy.
- Zbyt duża ilość oleju w kanale dolotowym: Problemem nie jest uszczelka, tylko zbyt duża ilość oleju w kanale dolotowym.
Diagnostyka i lokalizacja wycieków oleju
Aby zlokalizować źródło wycieku, można zastosować następujące metody:
- Umycie silnika i obserwacja: Kup zmywacz do hamulców, umyj dokładnie, odpal i patrz, gdzie pocieknie. Najprościej sprawdzisz jeżeli zmyjesz zmywaczem do hamulców a następnie będziesz szukał skąd wyciek się pojawia.
- Sprawdzenie koloru oleju: Skąd wycieka łatwo sprawdzić jeżeli olej wyciekający jest czysty - ze skrzyni, jeżeli czarny z silnika.
- Szczelność układu dolotowego: Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym.
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
- Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Nieszczelność w układzie dolotowym - objawy i diagnostyka
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa.
Objawy nieszczelności w układzie dolotowym:
- Nierówna praca silnika
- Spadek mocy
- Zwiększone zużycie paliwa
- Spalanie stukowe
- Uszkodzenie katalizatora lub filtra cząsteczek stałych
Diagnostyka nieszczelności w układzie dolotowym:
- Użycie łatwopalnego aerozolu
- Wykorzystanie dymu
- Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym
Naprawa nieszczelności w układzie dolotowym
Sposób naprawy zależy od przyczyny nieszczelności. Może to być wymiana uszkodzonych elementów, uszczelnienie połączeń lub wyczyszczenie układu recyrkulacji spalin.
- Uszkodzenia mechaniczne elementów dolotu: Wymiana skruszałych i podatnych na zniszczenie elementów.
- Nieszczelność na połączeniu elementów: Zastąpienie uszczelek o-ring na nowe lub o nieco większym przekroju.
- Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika: Wymiana uszczelki na nową.
- Awarie EGR: Wymiana zaworów podciśnieniowych, czyszczenie elementów systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
- Układ turbosprężarki: Naprawa intercoolera i przewodów do niego prowadzących poprzez lutowanie.
Problemy z turbosprężarką
W przypadku problemów z turbosprężarką, takich jak spadek mocy lub przechodzenie w tryb awaryjny, należy sprawdzić następujące elementy:
Przeczytaj także: Wszystko o oleju Valvoline do filtrów powietrza
- Zacinające się łopatki kierowniczek: Naprawa polega na przeszlifowaniu pierścienia nad kierowniczkami.
- Elektrozawór turbiny: Przyczyną może być elektrozawór, przez który w turbinie robi się tzw. żużel, który blokuje kierowniczki w turbo.
- Zawór N75 (zawór regulacji ciśnienia doładowania): Trzeba go wymienić i auto dalej śmiga jak szalone!
- Przepływomierz: Trzeba sprawdzać przepływomierz, to są dwie rzeczy które trzeba często wymieniać w Tdi!
W przypadku poważniejszych uszkodzeń turbosprężarki, konieczna może być regeneracja lub wymiana na nową.
Tabela potencjalnych przyczyn wycieków oleju i rozwiązań
| Przyczyna | Objawy | Rozwiązanie |
|---|---|---|
| Uszkodzona odma | Olej w rurze filtra powietrza, zwiększone zużycie oleju | Wymiana odmy |
| Nieszczelność turbosprężarki | Spadek mocy, dymienie z wydechu, olej w intercoolerze | Regeneracja lub wymiana turbosprężarki |
| Uszkodzona uszczelka pod głowicą | Olej w płynie chłodniczym, przegrzewanie się silnika | Wymiana uszczelki pod głowicą |
| Wycieki z pompy vacuum | Wycieki oleju w okolicy pompy vacuum | Wymiana uszczelek pompy vacuum |
| Nieszczelność kolektora ssącego | Nierówna praca silnika, spadek mocy | Uszczelnienie lub wymiana kolektora ssącego |
Pamiętaj, że diagnostyka i naprawa wycieków oleju oraz nieszczelności w układzie dolotowym wymaga wiedzy i doświadczenia. W przypadku braku pewności, najlepiej skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.
Przeczytaj także: Zastosowanie oliwy ozonowanej w pielęgnacji skóry
Przeczytaj także: Wszystko o olejach do filtrów powietrza
tags: #olej #w #rurze #od #filtra #powietrza

