Olej w rurze od filtra powietrza Honda Accord VII: Przyczyny i rozwiązania

Pojawienie się oleju w rurze od filtra powietrza w Honda Accord VII może być spowodowane różnymi czynnikami. Warto dokładnie zbadać przyczynę, aby uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem.

Potencjalne przyczyny oleju w rurze od filtra powietrza

  • Uszkodzona odma lub turbosprężarka: Zdejmij czarną gumę z turbiny i przewodu, dokładnie zbadaj, czy nie jest popękany. Jeżeli jest cały, to do prześwietlenia odma i turbo. Dokładnie w tej kolejności.
  • Nieszczelność osi klap kolektora ssącego: Nieszczelna oś klap kolektora ssącego przy siłowniku pneumatycznym powoduje "wyrzucanie" oleju z kolektora.
  • Wycieki z pompy vacuum lub odpowietrzenia układu korbowodowego: W tych okolicach masz pompa vacuum albo odpowietrzenie układu korbowodowego.
  • Uszkodzona uszczelka pod głowicą: Kanał powrotny oleju z głowicy (to bardzo częsta usterka uszkodzona uszczelka pod głowicą z tym przebiegiem).
  • Przedmuchy w silniku: Jeżeli wydmuchuje olej wlewem, silnik do remontu ma przedmuchy.
  • Zbyt duża ilość oleju w kanale dolotowym: Problemem nie jest uszczelka, tylko zbyt duża ilość oleju w kanale dolotowym.

Diagnostyka i lokalizacja wycieków oleju

Aby zlokalizować źródło wycieku, można zastosować następujące metody:

  • Umycie silnika i obserwacja: Kup zmywacz do hamulców, umyj dokładnie, odpal i patrz, gdzie pocieknie. Najprościej sprawdzisz jeżeli zmyjesz zmywaczem do hamulców a następnie będziesz szukał skąd wyciek się pojawia.
  • Sprawdzenie koloru oleju: Skąd wycieka łatwo sprawdzić jeżeli olej wyciekający jest czysty - ze skrzyni, jeżeli czarny z silnika.
  • Szczelność układu dolotowego: Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym.
  • Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
  • Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Nieszczelność w układzie dolotowym - objawy i diagnostyka

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa.

Objawy nieszczelności w układzie dolotowym:

  • Nierówna praca silnika
  • Spadek mocy
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Spalanie stukowe
  • Uszkodzenie katalizatora lub filtra cząsteczek stałych

Diagnostyka nieszczelności w układzie dolotowym:

  • Użycie łatwopalnego aerozolu
  • Wykorzystanie dymu
  • Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym

Naprawa nieszczelności w układzie dolotowym

Sposób naprawy zależy od przyczyny nieszczelności. Może to być wymiana uszkodzonych elementów, uszczelnienie połączeń lub wyczyszczenie układu recyrkulacji spalin.

  • Uszkodzenia mechaniczne elementów dolotu: Wymiana skruszałych i podatnych na zniszczenie elementów.
  • Nieszczelność na połączeniu elementów: Zastąpienie uszczelek o-ring na nowe lub o nieco większym przekroju.
  • Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika: Wymiana uszczelki na nową.
  • Awarie EGR: Wymiana zaworów podciśnieniowych, czyszczenie elementów systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
  • Układ turbosprężarki: Naprawa intercoolera i przewodów do niego prowadzących poprzez lutowanie.

Problemy z turbosprężarką

W przypadku problemów z turbosprężarką, takich jak spadek mocy lub przechodzenie w tryb awaryjny, należy sprawdzić następujące elementy:

Przeczytaj także: Wszystko o oleju Valvoline do filtrów powietrza

  • Zacinające się łopatki kierowniczek: Naprawa polega na przeszlifowaniu pierścienia nad kierowniczkami.
  • Elektrozawór turbiny: Przyczyną może być elektrozawór, przez który w turbinie robi się tzw. żużel, który blokuje kierowniczki w turbo.
  • Zawór N75 (zawór regulacji ciśnienia doładowania): Trzeba go wymienić i auto dalej śmiga jak szalone!
  • Przepływomierz: Trzeba sprawdzać przepływomierz, to są dwie rzeczy które trzeba często wymieniać w Tdi!

W przypadku poważniejszych uszkodzeń turbosprężarki, konieczna może być regeneracja lub wymiana na nową.

Tabela potencjalnych przyczyn wycieków oleju i rozwiązań

Przyczyna Objawy Rozwiązanie
Uszkodzona odma Olej w rurze filtra powietrza, zwiększone zużycie oleju Wymiana odmy
Nieszczelność turbosprężarki Spadek mocy, dymienie z wydechu, olej w intercoolerze Regeneracja lub wymiana turbosprężarki
Uszkodzona uszczelka pod głowicą Olej w płynie chłodniczym, przegrzewanie się silnika Wymiana uszczelki pod głowicą
Wycieki z pompy vacuum Wycieki oleju w okolicy pompy vacuum Wymiana uszczelek pompy vacuum
Nieszczelność kolektora ssącego Nierówna praca silnika, spadek mocy Uszczelnienie lub wymiana kolektora ssącego

Pamiętaj, że diagnostyka i naprawa wycieków oleju oraz nieszczelności w układzie dolotowym wymaga wiedzy i doświadczenia. W przypadku braku pewności, najlepiej skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.

Przeczytaj także: Zastosowanie oliwy ozonowanej w pielęgnacji skóry

Przeczytaj także: Wszystko o olejach do filtrów powietrza

tags: #olej #w #rurze #od #filtra #powietrza

Popularne posty: