Odwrocona Flaga Kaczyński: Symbolika i Kontrowersje
- Szczegóły
W ostatnich latach w Polsce miały miejsce liczne sytuacje związane z profanacją symboli narodowych, w tym flagi państwowej. Jedną z nich było śledztwo wszczęte przez Prokuraturę Rejonową Gdańsk-Śródmieście w sprawie znieważenia polskiego godła.
Śledztwo w Sprawie Znieważenia Godła
Rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, Tatiana Paszkiewicz, poinformowała o wszczęciu śledztwa pod kątem art. 137 par. 1 kk, który mówi o karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku za publiczne znieważenie, zniszczenie, uszkodzenie lub usunięcie godła, sztandaru, chorągwi, bandery, flagi lub innego znaku państwowego.
Zawiadomienie w sprawie możliwego popełnienia przestępstwa znieważenia polskiego godła złożył radny gdyńskiej dzielnicy Karwiny, Marek Dudziński. Do zawiadomienia dołączył także Ryszard Nowak, przedstawiciel Ogólnopolskiego Komitetu Obrony przed Sektami.
Kontrowersyjny Plakat Zespołu Behemoth
Wątpliwości zawiadamiających wzbudził plakat i koszulki promujące trasę koncertową zespołu Behemoth pt. "Rzeczpospolita Niewierna". Na koszulkach i plakacie znalazł się wizerunek białego orła bez korony, zamiast której z głowy wyrastają diabelskie rogi. W postać orła wpisano też dwa węże oraz czaszki i odwrócony krzyż. Orzeł umieszczony został na czerwonym tle, a całość utrzymana jest w stylistyce nawiązującej do polskiego godła. Nad orłem umieszczono też napis "Rzeczpospolita niewierna".
"Grafika jest jasnym i czytelnym nawiązaniem do godła Rzeczpospolitej Polskiej. Jego karykatura wraz z tytułem trasy koncertowej +Rzeczpospolita Niewierna+, odwróconym krzyżem w grafice i wieloletnią praktyką zespołu w profanowaniu symboli szczególnego kultu (np. krzyż) daje jasny obraz intencji muzyków, którą oprócz informacji o koncercie jest publiczne znieważenie symbolu narodowego" - napisał w swoim zawiadomieniu Dudziński.
Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J
Solidarność w Kontekście Historycznym i Kulturowym
Etymologia słowa „solidarność” wywodzi się z łacińskiego przymiotnika solidus („trwały”, „spójny”). Niestety dzisiaj dyskusja najczęściej osadza solidarność w klatce czterech skompromitowanych dyskursów: ekonomizmu, moralizmu, afektywizmu oraz integracjonizmu. Lewica nie widzi tej klatki i myśli, że debata na temat redystrybucji dóbr materialnych, pryncypiów etycznych, powinności afektywnych i spójności społecznej - toczy się na wolnym powietrzu.
Tymczasem klatka istnieje i nas więzi. Co gorsza, jest również konserwatywnym piecem, w którym pali prawicowy populizm. Cztery dyskursy są dla populizmu ścianami pieca, a zarazem podpałką. Ponieważ lewicowe nowatorstwo rozpada się w niej i zanika, więc ucieczka może być niemożliwa. Ale optymista z Ostatniego Pokolenia Neomarksistów planuje wyskok z pieca, hartując w nim swój kontrdyskurs.
W ramach niniejszego eseju kalejdoskopowość implikuje również eklektyzm w doborze pretekstów umożliwiających planowany wstrząs. Stąd mozaika artefaktów, kompilująca prace Piotra Uklańskiego, pisowskie przypinki dla „Solidarnych z Kamińskim i Wąsikiem”, a nawet błazeńskie memy z Kwejka. Ich montaż nastąpi na tle pojęciowych puzzli - solidarność skonceptualizują Hegel, Danton, Sade, Laclau, Engels i Modzelewski. Założenie badawcze? Odzwierciedlić fraktalną złożoność kontekstu historycznego.
Piotr Uklański i Solidarność
Dyptyk Bez tytułu (Solidarność) składa się z dwóch fotografii dokumentujących performans zbiorowy, jaki Uklański wyreżyserował w 2007 roku na terenie Stoczni Gdańskiej. Grupa kilku tysięcy osób została przebrana w biało-czerwone uniformy i sformowana tak, by odtworzyć ikoniczne logo NSZZ „Solidarność”. Pierwsza fotografia ukazuje widowiskowy sukces rekonstrukcji - grupę biało-czerwonych atomów udało się zintegrować. Zdjęcie drugie pokazuje z kolei, że konsolidacja była efemeryczna.
Pożądana tożsamość to nie identyczność. Uklański często dekonstruował ikony globalnej kultury masowej oraz konkretne fetysze polskiego imaginarium. Tym razem jednak zarejestrował również transhistoryczny proces ogólny, który w ramach nowoczesności pełni funkcję formacyjną.
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
W tym kontekście program, który został uchwalony przez I Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarność” w 1981 roku, można czytać jak manifest solidaryzmu typu heglowskiego. Unifikacyjna czerwień związkowego logotypu okazuje się więc myląca, ponieważ cały ruch „łączy ludzi o różnych światopoglądach i różnych przekonaniach politycznych”. Przy czym ich aspiracje są tyleż totalizujące, co wolnościowe.
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej
2 maja to Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, święto ustanowione przez Sejm w 2004 roku. Po zmianie przepisów obowiązujących jeszcze od 1980 roku pozwolono każdemu na eksponowanie polskiej flagi w miejscach i pomieszczeniach. Warunkiem jest, aby polska flaga znajdowała się w miejscu, w którym otoczona będzie czcią i szacunkiem. Dzięki temu można jej użyć np. podczas wesela.
Data 2 maja nie została wybrana przypadkowo. W czasach PRL, po hucznych obchodach 1 Maja, ściągano pospiesznie flagi, żeby nie powiewały dwa dni później, w rocznicę Konstytucji 3 maja.
Instrukcja Wywieszania Flagi
Jak wywiesić poprawnie flagę państwową? Polska flaga państwowa ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi. Tak jest na całym świecie. Po układzie flag poznamy, w jakim jesteśmy kraju. Jeśli wywiesza się dwie flagi, to polską umieszczamy po prawej stronie, patrząc od strony budynku. Trzeba też pamiętać, że maszty muszą mieć taką samą wysokość, a flagi - taki sam wymiar. Jeśli chodzi o barwy - w pionowym układzie flagi kolor biały jest zawsze przy maszcie.
Znaczenie symboli narodowych zależy od tego, jak kształtował się dany naród. W Polsce mamy silnie zakorzenione przywiązanie do flagi jako narzędzia oporu. Towarzyszyła wszystkim powstaniom i konspiracyjnym inicjatywom opozycji w podziemiu.
Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik
Karykatury Polityczne
Karykatury o Polsce / Polakach tworzone w Niemczech czy Niemcach / Niemczech powstałe w Polsce mają długą tradycję. Rysowano je już w XIX wieku, a w XX w. odgrywały ważną rolę w kreowaniu obrazu sąsiada. W ostatnich tygodniach w Niemczech pojawiło się kilka karykatur na tematy polskie. Odnoszą się one oczywiście do bieżącej sytuacji politycznej, zwłaszcza poczynań nowych władz w Warszawie i lidera głównej siły politycznej.
Postacią najczęściej przywoływaną w karykaturach jest prezes PiS, Jarosław Kaczyński. Zdaniem satyryków jest on głównym architektem zmian w Polsce i centralną postacią sceny politycznej. Niektóre rysunki mogą być zaskakujące jak np. duet polsko-saudyjski (biorąc zwłaszcza pod uwagę postrzeganie PiS i jego sympatyków jako środowiska antyislamskiego), czy sugestia, że idee PiS tkwią korzeniami w nazizmie.
Analizowane niemieckie czy adresowne do Niemców karykatury na tematy polskie posługują się niewątpliwie maksymalną prowokacją. Nawiązuje się do obcinania głów wzorem islamistów, czy do działań nazistów. Bohaterów karykatur przedstawia się w pozach i w trakcie czynności nieakceptowanych publicznie, uchodzących za poniżające.
| Opis | Szczegóły |
|---|---|
| Flaga Monako na samochodzie prezydenta | Limuzyna Lecha Kaczyńskiego przejechała przez Warszawę z flagą Monako zamiast polskiej. |
| Kara dla TVN za program Kuby Wojewódzkiego | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nałożyła karę na TVN za wtykanie polskiej flagi w psie odchody. |
| Karykatury w niemieckiej prasie | W niemieckiej prasie ukazało się kilka karykatur na tematy polskie, często krytycznych wobec obecnej władzy. |
tags: #odwrocona #flaga #kaczynski #symbolika

