Dofinansowanie Oczyszczalni Ścieków w Zielonej Górze: Programy i Możliwości
- Szczegóły
Inwestycje w gospodarce ściekowej są finansowane przez gminę ze środków własnych. Mogą być także finansowane z różnych źródeł publicznych - zarówno krajowych i zagranicznych - jak i ze środków prywatnych np. spółki komunalne.
Programy Dedykowane Gospodarce Ściekowej
Dedykowane środki finansowe na gospodarkę ściekową w aglomeracjach zapewnione zostały w dwóch edycjach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) funkcjonującego w ramach unijnej perspektywy finansowej na lata 2007-2013 i 2014-2020 oraz stanowiącego ich kontynuację Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.
W ramach programu FEnIKS priorytetem jest wspieranie działań związanych zarówno z budową nowej infrastruktury komunalnej do zbierania ścieków komunalnych, jak i budową, przebudową, rozbudową i remontem istniejącej infrastruktury komunalnej do ich oczyszczania, niezbędnych do zrealizowania zobowiązań wynikających z dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (tzw. dyrektywy ściekowej).
Wsparcie przeznaczone jest wyłącznie dla inwestycji w aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) co najmniej 15 000, wskazanych w obowiązującym KPOŚK jako nie spełniające wymogów ww. dyrektywy.
Wspomniane inwestycje powinny prowadzić do zwiększenia dostępności usług związanych z oczyszczaniem ścieków z zastosowaniem, gdzie to możliwe, nowoczesnych i zarazem energooszczędnych technologii (w tym wykorzystujących odnawialne źródła energii - jednak wyłącznie jako element uzupełniający projektów), zapewniających wymaganą jakość oczyszczanych ścieków.
Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie
W uzasadnionych przypadkach i wyłącznie w ramach realizacji kompleksowych projektów, dopuszczalne będzie włączenie do zakresu projektu również działań związanych z poprawą jakości systemów zaopatrzenia ludności w wodę (w tym systemów zarządzania dystrybucją oraz likwidowanie strat wody), a także rozbudową systemów wodociągowych (nowe sieci wodociągowe, nowe stacje uzdatniania wody i ujęcia).
Inwestycje takie będą miały charakter uzupełniający i będą dopuszczalne wyłącznie na tych obszarach, gdzie równocześnie zostanie zapewniona gospodarka ściekowa zgodna z wymaganiami dyrektywy ściekowej.
Wsparcie skierowane jest do podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadań związanych z gospodarką wodno-ściekową na terenie aglomeracji, tj. jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz przedsiębiorstw wodociągowo‐kanalizacyjnych (w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).
Dofinansowanie jest w formie bezzwrotnej w wysokości do 70 % wydatków kwalifikowalnych. Budżet programu przeznaczony na samodzielne inwestycje związane z gospodarką wodno-ściekową wynosi 1,05 mld euro.
Programy Regionalne
Dla małych aglomeracji, o wielkości w przedziale od co najmniej 2 000 RLM do poniżej 15 000 RLM, tj. poniżej wartości przyjętej w programie FEnIKS, zgodnie z podziałem zakresu wsparcia w programach krajowych i regionalnych, finansowanie z wykorzystaniem środków unijnych ujęte zostało w ramach programów regionalnych, które zastąpiły funkcjonujące dotychczas Regionalne Programy Operacyjne (RPO).
Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania
Podobnie jak w przypadku programu FEnIKS, fundusze te nakierowane są na inwestycje w budowę, przebudowę i remonty istniejącej infrastruktury, jak też oczyszczanie ścieków komunalnych, niezbędne do zrealizowania zobowiązań wynikających z dyrektywy ściekowej.
Formą wsparcia inwestycji z powyższego obszaru są dotacje.
Ponadto w dwóch programach regionalnych: Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 oraz Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 zostało przewidziane wsparcie budowy lub rozbudowy systemów odprowadzania i oczyszczania ścieków (np. budowa przydomowych oczyszczalni ścieków) poza obszarami aglomeracji ujętymi w KPOŚK.
Głównym celem interwencji jest ochrona cennych przyrodniczo siedlisk, w tym m.in. jezior wrażliwych na eutrofizację.
Szczegółowy zakres interwencji został określony w programach opracowanych dla poszczególnych województw.
Przeczytaj także: Jak ustawić napowietrzanie?
Jednostki zarządzające: Urzędy marszałkowskie.
Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027
W dniu 7 kwietnia 2025 roku zakończył się nabór nr FELB.02.08-IZ.00-003/24, Priorytet FELB.02 Fundusze Europejskie na zielony rozwój Lubuskiego dla działania: FELB.02.08 Gospodarka wodno - ściekowa.
Typ projektu: Projekty z zakresu gospodarki wodno-ściekowej (oczyszczalnie, sieci kanalizacji i wodociągowe, osady ściekowe) w ramach KPOŚK - przedsięwzięcia w ramach aglomeracji 2-15 tys. RLM (wymagające dostosowania do wymogów Dyrektywy ściekowej) oraz miejscowości lub obszarów poniżej 2 tys. RLM, Program Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
W odpowiedzi na ogłoszenie o naborze wpłynęło 6 wniosków. Orientacyjny termin rozstrzygnięcia naboru: II półrocze 2025 r.
15 października 2025 r. zakończono ocenę formalną sześciu projektów złożonych w ramach naboru w trybie konkurencyjnym nr FELB.02.08-IZ.00-003/24, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Priorytet FELB.02Fundusze europejskie na zielony rozwój Lubuskiego dla działania FELB.02.08Gospodarka wodno-ściekowa, Typ projektu: Projekty z zakresu gospodarki wodno-ściekowej (oczyszczalnie, sieci kanalizacji i wodociągowe, osady ściekowe) w ramach KPOŚK - przedsięwzięcia w ramach aglomeracji 2-15 tys. RLM (wymagające dostosowania do wymogów Dyrektywy ściekowej) oraz miejscowości lub obszarów poniżej 2 tys.
W wyniku przeprowadzonej oceny formalnej dwa projekty uzyskały ocenę pozytywną i zostały przekazane do dalszego etapu - oceny merytorycznej. Dwa projekty uzyskały ocenę negatywną, co skutkuje ich odrzuceniem. Dwa projekty zostały wycofane przez Wnioskodawców.
Nabór dotyczy: Priorytetu FELB.02 Fundusze Europejskie na zielony rozwój Lubuskiego dla Działania FELB.02.08 - Gospodarka wodno - ściekowa; Typ I. Projekty z zakresu gospodarki wodno-ściekowej (oczyszczalnie, sieci kanalizacji i wodociągowe, osady ściekowe) w ramach KPOŚK - przedsięwzięcia w ramach aglomeracji 2-15 tys. RLM (wymagające dostosowania do wymogów Dyrektywy ściekowej) oraz miejscowości lub obszarów poniżej 2 tys. RLM (poza KPOŚK).
Kategorii interwencji:
- 062 - Dostarczanie wody do spożycia przez ludzi (infrastruktura do celów ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji, działania na rzecz efektywności, zaopatrzenie w wodę do spożycia).
- 063 - Dostarczanie wody do spożycia przez ludzi (infrastruktura do celów ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji, działania na rzecz efektywności, zaopatrzenie w wodę do spożycia) zgodne z kryteriami efektywności.
- 065 - Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.
- 066 - Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków zgodne z kryteriami efektywności energetycznej.
- Uchwała nr 101/KM FEWL/2024 z dnia 18 września 2024 r. w sprawie zatwierdzenia kryteriów wyboru dla Działania 2.8 Gospodarka wodno-ściekowa, typ I: Projekty z zakresu gospodarki wodno-ściekowej (oczyszczalnie, sieci kanalizacjii wodociągowe, osady ściekowe) w ramach KPOŚK - przedsięwzięcia w ramach aglomeracji 2-15 tys. RLM (wymagające dostosowania do wymogów Dyrektywy ściekowej) oraz miejscowości lub obszarów poniżej 2 tys. RLM (poza KPOŚK).
Priorytetem jest wsparcie aglomeracji ujętych w KPOŚK od co najmniej 2 tys. RLM do poniżej 10 tys. - 85% całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektu i w całości pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
25 marca 2025 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął Uchwałę nr 51/1157/25 w sprawie zmiany Regulaminu wyboru projektów w sposób konkurencyjny dla naboru Nr FELB.02.08-IZ.00-003/24 i Ogłoszenia naboru w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Priorytet FELB.02 Fundusze europejskie na zielony rozwój lubuskiego dla działania FELB.02.08 Gospodarka wodno-ściekowa.
Typ projektu: Projekty z zakresu gospodarki wodno-ściekowej (oczyszczalnie, sieci kanalizacji i wodociągowe, osady ściekowe) w ramach KPOŚK - przedsięwzięcia w ramach aglomeracji 2-15 tys. RLM (wymagające dostosowania do wymogów Dyrektywy ściekowej) oraz miejscowości lub obszarów poniżej 2 tys. RLM.
Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej oceny projektu wybieranego w sposób konkurencyjny, przysługuje prawo wniesienia protestu w celu ponownego sprawdzenia złożonego przez niego wniosku w zakresie spełniania kryteriów wyboru projektów(procedurę odwoławczą reguluje rozdział 16.
Negatywną oceną jest każda ocena w zakresie spełniania przez projekt kryteriów wyboru projektów, na skutek której projekt nie może być zakwalifikowany do kolejnego etapu oceny lub wybrany do dofinansowania.
Protest rozpatrywany jest przez IZ FEWL 2021-2027 w terminie nie dłuższym niż 21 dni, licząc od dnia jego otrzymania. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy w trakcie rozpatrywania protestu konieczne jest skorzystanie z pomocy ekspertów, termin rozpatrzenia protestu może być przedłużony, o czym właściwa instytucja informuje wnioskodawcę.
Protest powinien zostać wniesiony do IZ FEWL 2021-2027 zgodnie z adresem zawartym w piśmie informującym o negatywnym wyniku oceny.
Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich
Sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie lubuskim:
- Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Zielonej Górze ul.
- Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Gorzowie Wielkopolskim ul. Władysława Sikorskiego 107, 66-400 Gorzów Wielkopolskim (budynek Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Zbigniewa Herberta, wejście do budynku od strony ul. Kosynierów Gdyńskich, pokój nr 115, I piętro).
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW)
W ramach Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020), na obszarach poza granicami aglomeracji ujętymi w KPOŚK operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” realizowane są w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.
Wsparcie w ramach operacji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej udzielane jest gminom, spółkom gminnym oraz związkom gmin. Wsparcie to obejmować może budowę, przebudowę lub wyposażenie obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz na zakup i montaż urządzeń oraz instalacji kanalizacyjnych lub wodociągowych.
Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie 63,63% kosztów kwalifikowalnych, a w przypadku Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy do 100% kosztów kwalifikowalnych. Wysokość pomocy dla tego typu projektów nie może przekroczyć 5 mln zł na obszar gminy w okresie realizacji PROW 2014-2020.
Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PSWPR)
W ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PSWPR 2023-2027) zaplanowana została interwencja 10.10. Infrastruktura na obszarach wiejskich oraz wdrożenie koncepcji inteligentnych wsi - obszar A Inwestycje w zakresie systemów indywidualnego oczyszczania ścieków, której celem jest rozwiązywanie problemów z zapewnieniem odbioru ścieków z gospodarstw domowych na obszarach o rozproszonej zabudowie, gdzie doprowadzenie sieci kanalizacyjnej jest mało efektywne i wymaga ponoszenia bardzo wysokich kosztów.
W ramach interwencji przewidziano realizację inwestycji w zakresie systemów indywidualnego oczyszczania ścieków. Pomoc ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych operacji i będzie się mogła o nią ubiegać gmina lub związek międzygminny.
Intensywność pomocy wynosi do 75% (i nie mniej niż 30%) kosztów kwalifikowalnych operacji, z czego pomoc finansowana z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) wynosi maksymalnie 55% (a w regionie Warszawa - 43%) kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% (a w regionie Warszawa - 32%) kosztów kwalifikowalnych - ze środków budżetu państwa.
Wysokość pomocy nie może przekroczyć 1,5 mln zł na obszar gminy w okresie realizacji PSWPR 2023-2027.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)
Inwestycja B3.1.1. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach reformy B3.1. Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich przewiduje wsparcie dla inwestycji w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich.
Zakresem wsparcia objęto budowę, rozbudowę lub modernizację systemów zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków na terenach wiejskich. KPO ukierunkowany został na gminy wiejskie lub gminy miejsko-wiejskie, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, z wyłączeniem obszarów aglomeracji ujętych w KPOŚK.
Program zakłada wsparcie gmin charakteryzujących się najniższymi wskaźnikami zwodociągowania oraz tych, których zdolność inwestycyjna jest niewystarczająca do samodzielnej realizacji inwestycji.
Instrument Zielonej Transformacji Miast
W ramach Instrumentu Zielonej Transformacji Miast (Inwestycja B3.4.1., część pożyczkowa KPO) przewiduje się możliwość wsparcia m.in. przedsięwzięć polegających na budowie, jak i przebudowie czy remoncie sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych, budowy przepompowni czy oczyszczalni ścieków, przyczyniających się do redukcji negatywnego oddziaływania ludzi na środowisko i poprawy jakości życia (np.
Ostatecznymi odbiorcami wsparcia z Instrumentu mogą być: jednostki samorządu terytorialnego (miasta i obszary funkcjonalne, porozumienia międzygminne, stowarzyszenia gmin, powiatów oraz gmin i powiatów), związki komunalne, przedsiębiorcy, jednostki naukowo-badawcze, wspólnoty energetyczne (klastry energii, spółdzielnie energetyczne), wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, Towarzystwa Budownictwa Społecznego, Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe, podmioty z udziałem jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną, instytucje kultury, szkoły wyższe, państwowe osoby prawne, w tym jednostki od nich zależne, podmioty spoza administracji publicznej (m.in.
Pożyczki są udzielane na bardzo atrakcyjnych warunkach - z oprocentowaniem nawet na poziomie 0%, możliwością umorzenia do 5% kapitału pożyczki i okresem spłaty do 20 lat. Całkowity budżet Inwestycji B3.4.1. Nabór w ramach Instrumentu został uruchomiony 5 kwietnia 2024 r. ma on charakter otwarty i ciągły do momentu wyczerpania alokacji.
Inne Możliwości Dofinansowania
Program określa zasady rozdziału i przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego oraz związkom jednostek samorządu terytorialnego dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, mających na celu przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r.
Dofinansowanie z Programu przeznaczone jest na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach 36 obszarów inwestycyjnych, o których mowa § 3 ust. 2 uchwały nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, biorąc pod uwagę zasady zrównoważonego rozwoju oraz mając na celu przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, może wskazać obszary inwestycyjne inne niż 36 obszarów określonych przepisami ww.
Program realizowany jest ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. W wyniku rozstrzygnięcia 9 edycji, dofinansowaniem z Programu objęto ponad 19,5 tys.
Obecnie obowiązki gmin wynikające z otrzymania wsparcia finansowego z budżetu państwa gminnych inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji określają przepisy art. 95 ustawy z dnia 1 października 2024 r.
Przepisy przewidują możliwość łącznego uwzględnienia wydatków na inwestycje w zakresie kanalizacji oraz wydatków na inwestycje w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę. Oznacza to, że gmina może nie zrealizować wydatków inwestycyjnych w zakresie kanalizacji, na które otrzymała wsparcie, i w to miejsce wykonać wydatki inwestycyjne w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę.
tags: #oczyszczalnia #ścieków #zielona #góra #dofinansowanie #programy

